Trasigt nätveksaggregat

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Kallen91
Posts: 4
Joined: 2009-02-17 20:45:06
Contact:

Trasigt nätveksaggregat

Post by Kallen91 »

Hej min dator krachade förra veckan eftersom min lillebror lyckades pilla med transformatorn (röda knappen). Nätverksaggregatet smälde då högt och började ryka, efter det kan jag inte få igång datorn.
Jag har läst lite forum och fått reda på att ifall jag har tur har bara nätverksaggregatet pajat. Men andra komponenter kan också ha gått sönder. Jag har inte lust att skicka in datorn för att kolla vad som gått sönder eftersom det säkert skulle kosta massa pengar.
Därför undrar jag vad jag ska göra för att kolla detta? Jag skulle kunna låna ett nätveksaggregator från min kompis men problemet är att jag inte vet ifall hans nätverksaggregat skulle passa i min dator. Hur får jag reda på ifall hans nätverksaggregator passar min dator? Eller spelar det inte någon roll vilket nätverksaggregat man använder?

Tack på förhand:D
Last edited by Kallen91 on 2009-02-18 21:35:24, edited 1 time in total.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Du skriver inte vad du har för dator, så det går inte att ge ett exakt svar. Vissa tillverkare har inte standard nätagg(Dell har haft en del konstiga).

Men om båda datorerna har ATX-nätagg(ska stå på dem) så är det bara att låna kompisens och prova, förutsatt att han inte har ett klent nätagg och du har för effekthungrig dator. För att göra det enklare för dig, kolla upp vad din kompis har för nätagg och vad du har för dator så kan du få svar direkt i tråden om det går eller inte.


Tänk på att det finns högspänning i dem, så öppna dem inte. Inte ens när de är urkopplade, då det kan finnas laddning kvar i kondensatorerna.

Och som en liten notis, när man skriver "nätagg" syftar "nät" på elnätet, inte "nätverk" som det brukar användas i datorsammanhang.
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply