Linksysrouter dövstum, reset hjälper inte, blinkar

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Linksysrouter dövstum, reset hjälper inte, blinkar

Post by madr »

Korta versionen: Routern har utan yttre åverkan eller driftstopp

* slutat tilldela en IP-adress till andra enheter i samma LAN (varken trådlöst eller trådat funkar)
* slutat att vara nåbar för dess LAN (ping mot dess IP funkar inte, HTTP-gränssnittet går inte att nå)
* slutat att tilldelas IP från mitt bredbandsjack
* börjat blinka med fasta intervall. Gäller de fyra ethernet-jacken och WAN-jacket, övriga är släckta. (Detta borde vara någon felkod av något slag, men jag hittar inget via sök).

Åtgärder från mig:
* Jag har provat reset i så mycket som en minut, inget gensvar från routern; den fortsätter blinka.
* Konstaterat att det inte varit något strömavbrott eller liknande.
* Konstaterat att mitt bredbandsjack fungerar då jag kan koppla in mina datorer och få en IP-adress tilldelad mig.

Inte tittat på:
* Firmware har inte uppdaterats, då jag inte ritkgit vet hur det ska gå till när jag inte kan kommunicera med eländet. Här står jag självklart öppen för förslag.

Den litet längre versionen:

Jag har sedan tre år varit nöjd ägare av en Linksys WRT54GC (v2.0) som fram tills i fredags fungerat perfekt. Bakom routern har jag haft en burk med webbserver och SVN-repository som gått trådat, och på de trådlösa kanalerna har jag kört två bärbara datorer.

Senast i torsdags kväll fungerade routern då jag använde nätet som vanligt. Under fredagen reste jag i bil hela dagen, men noterade att min hemsida inte gick att nå på fredag kväll.

När jag var tillbaka på måndag morgon noterade jag blinkandet, och försökte först bryta strömmen. Ingen skillnad. Jag provade då att köra reset på routern. Ingen skillnad.

Jag kopplade in laptopen på en av de fyra trådade jacken. webbgränssnittet kunde inte nås via http. Routern kan inte pingas. (no route to host)

Routerns trådlösa LAN hittas inte.

Jag har inte uppdaterat Firmware i routern under tiden jag ägt den, och det troligtvis något som kan vara värt att testa. Men jag vet inte om det öht är möjligt, är det det?
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Post Reply