Kan ej installera drivrutiner till grafikkortet-hårdvarufel?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Najk
Posts: 47
Joined: 2004-08-27 9:57:34

Kan ej installera drivrutiner till grafikkortet-hårdvarufel?

Post by Najk »

Hade datorn på och var ute i ett ärende. När jag kom tillbaka hade jag fått blåskärm och startade då om datorn. Direkt i uppstarten var det artiefakter och andra grafiska "abnormaliteter". Väl i Windows försvann allt detta, men det stod då att inga drivrutiner var installerade.

Tankade då hem de senaste drivisarna och rensade ut de gamla, och installerade de senaste. Startade om datorn.
Fortfarande samma artefakter i uppstarten och sedan meddelande om att jag måste installera drivrutin till grafikkortet.

Jag har råkat ut för något liknande en gång tidigare och då var grafikkortet trasigt. Det som oroar mig är att det syns grafikfel redan i uppstarten, innan windows laddats.

När man klickar på grafikkortet i enhetshanteraren står det följande:
Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)

Klicka på Sök efter lösningar om du vill skicka information om enheten till Microsoft och kontrollera om det finns någon lösning.

Ett snabbt googlande på kod 43 gav mig att det är problem med drivrutinen, men det är ju då mjukvaran? Grafikkorter är nu då ej riktigt installerat och fungerar inte alls...

Har dagarna innan nu haft lite småproblem med grafikkortet, kan det nu ha gett sig? Jag vill vara helt säkert då jag har garanti kvar på kortet, men vill inte ha missat något "uppenbart" fel.

Har testat att ta ut grafikkortet och kontrollera så att det inte var igenproppat med damm, vilket det inte var. När jag satte tillbaka det var artefakterna vid uppstarten borta första gången och när jag kom in i windows var drivrutinerna installerade, men efter någon minut fick jag världens felgrafik i windows, och startade då om datorn --> Samma fel igen vid uppstarten.
Som det ser ut kan jag använda windows, men grafikkortet kan ej installera drivrutiner och det är grafikfel vid uppstarten av datorn m.m.

Vad tror ni andra? Är det grafikkortet som gett sig eller är det ett mjukvarufel? Mina kunskaper om detta sträcker sig inte längre än till att ominstallera drivrutiner...
ASUS P4C800-E Deluxe i875P
Intel P4 prescott 3.2 ghz @3.6ghz
Kingston 2048MB DDR PC3200 (512x4)
HiS ATI x850xt
Gigabyte 3D cooler @4000rpm/min
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Definitivt fel på kortet. Att det uppstår grafikfel redan före Windows är ett tydligt tecken.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Najk
Posts: 47
Joined: 2004-08-27 9:57:34

Post by Najk »

mkk wrote:Definitivt fel på kortet. Att det uppstår grafikfel redan före Windows är ett tydligt tecken.
Hej och tack för svaret.
Definitivt min teori också. Blir till att returnera kortet. Frågan är dock hur det kunde bli så. Jag är trots allt ganska noggrann med att ha rent i chassit, ändå var det ju en del damm i kortet...
ASUS P4C800-E Deluxe i875P
Intel P4 prescott 3.2 ghz @3.6ghz
Kingston 2048MB DDR PC3200 (512x4)
HiS ATI x850xt
Gigabyte 3D cooler @4000rpm/min
Post Reply