Empire - TotalWar

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Empire - TotalWar

Post by mkk »

TotalWar-serien är den enda spelserie som jag köper direkt när det kommer. Detta trots att jag vet av erfarenhet att de alltid har en hel del buggar i systemet. Lyckligtvis är de snabbare med uppdateringarna nu och skall det vara något som är positivt med Steam (som spelet är bundet till) så är det väl det att det tycks lättare för spelutvecklarna att släppa uppdateringar oftare och i små paket genom det.

Trots att kraschrapporterna haglat så har jag dock inte haft några större problem med spelet. Något i grafikmotorn gör iofs att jag måste köra utan några av extraeffekterna som SSAO eller Distortion Effects annars blir det "out of graphics memory" krasch. Det är dock inga effekter jag saknar och istället blir det kraft över till att köra 4x AntiAliasing trots upplösningen 1920x1200. Efter en uppdatering förra veckan så laggar (jo verkligen laggar) ljudeffekter rejält i strider vilket ju drar ner underhållningsvärdet för musköterna.

AI'n har ganska naturligt sina brister men så förväntade jag mig heller inte några stora förbättringar. Större delen av spelandet med föregångaren Medieval 2 spenderade jag ändå med diverse modifikationer som bland annat stärkte AI'n och arbetet med moddar är redan igång även om jag låter dem jobba ett tag till innan jag hakar på någon, då jag finner spelet fullt njutbart som det är ett tag till.

I min första kampanj så var jag förståss tvungen att välja Sverige. Det startade väl som väntat med krigsförklaring från både dansken och ryssen, men lika bra var väl det. Här saknar jag förresten en hel del diplomatiska faktorer från spelserier som Europa Universalis, när det här i stort sett kvittar vem som startar krig och bryter avtal. Sett till tidigare spel i TotalWar -serien så har jag åtminstone lyckats knyta några vettiga fredsuppgörelser. Hursomhelst så satsade min alternative Karl XII på att verka som en upplyst despot och lade ner lika mycket krut på forskning som på landvinningar (synd förresten att man inte får använda kungarna som generaler här, men det stämmer huvudsakligen också med 1700-talets historia förutom smågalningar som Kalle). Folket tackade honom med att bli allt mer upprörda över monarkin ju mer de lärde sig i skolorna, tog så småningom huvudet av sin gode diktator och utropade republik. Det tråkiga med det var att sveriges flagga som republik ändrades till något som snarast liknar placeholder-grafik, men det får man väl fixa i en egen modd till en senare kampanj om inte annat.

Att alla enheter på kartan pratar sitt egna språk är en liten men ändå klar förbättring. Jag vet inte om rösterna kan sägas vara så väldigt bra men det passar åtminstone in att höra svenskarna prata högtravande som vore det en 1700-talspjäs uppsatt på någon mindre teater. Det slår Medieval 2 där danskarna pratade ryska med hästlängder.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Empire - TotalWar

Post by fisk »

Pratade de danska med hästlängder?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Empire - TotalWar

Post by Jonas Axman »

Har spelat det en hel del jag med men tycker väl att det är för stort perspektiv på något sätt. Många underbara detaljer sammansatt i ett sammanhang som gör det lite oinspirerat. Riktigt intressant till en början men blir man stor nog så blir man i stort sett ostoppbar. Dvs så fort man tagit in ett par länder så är det bara att mala ned allt motstånd.

Dimpomati och hållbarhet får riktigt stora minus, stort minus för laddningstiderna vilket gör att man drar sig för att spela striderna, annars är det väldigt starkt.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Post Reply