Prestandaproblem i äldre spel

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Prestandaproblem i äldre spel

Post by Joel »

Hej allesammans!

Tänkte gå på nostalgitripp och spela lite Populous: The Beginning, men stötte på problem.

Efter kanske 15 sekunder sjunker bildfrekvensen långsamt till ospelbarhet efter kanske totalt 60 sek, och dessutom är det gott om grafikbuggar mest hela tiden. Varför?

Saker som kan hjälpa felsökningen:

Om jag alt-tabbar in och ut, 'nollställs' problemet, dvs jag kan spela utan slideshow i 15 sek till.

Om jag väljer att spela i Softwaremode så löser allt sig, men det är tråkigt att behöva det, ty fult.

Problemet löser sig inte om jag använder kompatibilitetsläge.

Det känns som att symtomen är nog för att diagnostisera, men jag har ingen tidigare erfarenhet av just detta problem. Hade uppskattat grymt om någon kunde kasta lite ljus på det hela!

Joel
meh
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Prestandaproblem i äldre spel

Post by mkk »

Det skulle kunna vara ett problem där kortets klockfrekvenser sänks till lågenergiläge efter ett tag, i så fall för att spelets belastning känns av som så låg att det misstas för annat än spelande. Många löser sådana problem (som även varit ett generellt problem med någon drivrutin nyligen) genom att använda ett överklockningsverktyg i stil med RivaTuner och låsa frekvensen så att den inte sänks.

Trevligt gammalt spel om jag minns rätt. Spelidén borde fortfarande vara gångbar.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Re: Prestandaproblem i äldre spel

Post by Joel »

Använder RivaTuner sedan länge tillbaka, satte nu igång Force Constant Performance Level (och valde manuellt klockfrekvens mm.) men det hjälpte inte.

Nya ledtrådar

Spelet använder bara 1 kärna av 4 oavsett hur jag ställer in att spelet får använda samtliga genom aktivitetshanteraren.

Denna kärna är konstant under full load.

Att öka upplösningen från 640 till 1280 gör ingen skillnad.

Hoppas verkligen att detta kan lösa sig, vill så gärna spela ;(

Tack för engagemanget mkk!

Joel
meh
Post Reply