Blir hårddisken slöare av att köra operativ?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
rubik
Posts: 130
Joined: 2007-10-25 14:37:58

Blir hårddisken slöare av att köra operativ?

Post by rubik »

Jag har för närvarande en gammal 250 hink i min server dator, denna är ganska slö så därför har jag köpt mig en ny disk.
En WD Caviar black på 500 GB. Från denna dator hämtar jag mycket filer via ftp och jag vill att detta skall gå så snabbt som möjligt. Det jag funderar på nu är om jag skall skapa en partition på den nya hårddisken och köra operativet på den och sedan använda resterande till lagring. Dock funderar jag på nu om den kanske blir långsammare av detta? Alltså själva överföringen från den andra partitionen. I så fall hade det varit bättre att köra operativet på den gamla hårddisken och ha WD:n till ren lagring. Jag bryr mig inte särskilt mycket om ifall operativet skulle vara lite segt på den datorn eftersom jag som sagt endast hämtar saker via ftp från den.

Så frågan är väl egentligen; skall jag ha två diskar i datorn och köra operativet från den ena eller bara stoppa i en och skapa en partition för operativet.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Blir hårddisken slöare av att köra operativ?

Post by mkk »

Det kommer inte att störa så mycket att att ha operativet i början på samma disk, förutsett att maskinen inte är direkt svulten på arbetsminne. Eftersom du inte kör något annat på servern så behöver inte operativet använda disken särskilt mycket efter uppstarten. Å andra sidan blir vinsten av att ha operativet på en snabbare disk inte mycket mer än att servern kan starta upp lite snabbare.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Post Reply