iPhone 3G recension någon?

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

iPhone 3G recension någon?

Post by walliski »

Skulle vara jättebra om någon här skulle vilja skriva en kort, eller lång recension om iPhone.
Har nämligen funderat på att inhandla en från Italien, där det sägs att man kan få den olåst, och skulle vilja veta lite bra och dåliga saker. Litar inte riktigt på andra recensioner eftersom de för det mesta brukar vara mest subjektiva..
Kommer kanske även att ställa några frågor i framtiden då de kommer upp..

Så om någon orkar skriva är jag tacksam :P

EDIT: Det är såklart iPhone 3G :)
Här var det tomt...
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Re: iPhone 3G recension någon?

Post by Gnuet »

Kan bara tala för 2G då jag haft samma lur sedan September 2007, funkar till det den är till för. Vilket är det mesta. Batteriet är fortfarande relativt fresh. Vad jag hört från 3G-ägare så är det i princip samma samma fast med 3G. Blir ju lite roligare med firmware 3.0 - då får 3G-ägarna MMS (officiellt).

Men som sagt, den klarar det mesta med bravur - mest användning har man väl av MobileTerminal och Twitteriffic :D Spela på telefonen kan jag inte uttala mig om, gör det bara inte.

Kameran suger ju likt de flesta mobilkameror.

Ganska lätt att köra som 3G-modem till dator om man nu skulle vilja det - klar fördel.

En festlig, om än lite dyr och stor/tung lur helt enkelt.

Nu när jag haft min iPhone såpass länge skulle jag inte kunna tänka mig att byta, även om ordlistan suger och jag saknar T9 såååå hårt.

//C
iDon't care about your problems.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Re: iPhone 3G recension någon?

Post by phonak »

Har haft min 3G sedan Juli forra aret, och jag vet inte hur jag har klarat mig utan den tidigare. Och battre kommer det att bli nar Apple rullar ut 3.0 uppdateringen i sommar, da bland annat "cut copy, and paste", "3rd party notifications" och MMS kommer inforas.

Kameran ar helt okej, men kunde absolut varit battre. Ingen zoom ar val det jag saknar mest och avsaknaden av videokamera kanns lite dumt. Videokamera kan du iofs fixa om du "jailbreakar" telefonen.
Storleken ser jag inte som nagon nackdel. Telefonen ligger bra i fickan tack vare sin avrundade form, och skarmen ar lagom stor for web-surfing. De flesta websidor anpassar sig bra efter storleken pa iPhonen.
Men det basta med telefonen ar anvandarvanligeheten. iPhone har helt klart den basta telefonboken, SMS tjansten, weblasaren, kalendern, och musikspelaren jag har testat i en mobiltelefon. Och sa har den ju saklart "app-store" dar du kan hitta det mesta. Grafiken och kontrollerna vid spelande ar ocksa overraskande bra.

Bortsatt fran att 3G telefonen ar aningen snabbare och designen ar annorlunda sa ar det inte sa mycket skillnad fran den aldre 2G luren.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: iPhone 3G recension någon?

Post by walliski »

Jag kollade igår lite på 3.0 updaten... Telefonen verkar bara mer och mer lockande. Har dock skippat planerna på att handla den från Italien, då det högst antagligen blir strul med garanti då... Så jag tvekar lite om jag skall inhandla eller ej... Annars tycker jag den skulle passa mig bra med bra kalender, websurfningsmöjligheter samt möjlighet att utöka med apps...
Här var det tomt...
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Re: iPhone 3G recension någon?

Post by phonak »

Vad kostar den i Sverige med allt unlimited?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: iPhone 3G recension någon?

Post by lither »

walliski wrote:Jag kollade igår lite på 3.0 updaten... Telefonen verkar bara mer och mer lockande. Har dock skippat planerna på att handla den från Italien, då det högst antagligen blir strul med garanti då... Så jag tvekar lite om jag skall inhandla eller ej... Annars tycker jag den skulle passa mig bra med bra kalender, websurfningsmöjligheter samt möjlighet att utöka med apps...
Det är först här du skriver vad du verkligen är ute efter. Jag skulle tveklöst kunna säga om det är något för dig, men det förutsätter att du säger vad du vill ha i din iPhone, för det finns anständiga motståndare på marknaden just nu och även iPhone har brister.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: iPhone 3G recension någon?

Post by walliski »

lither wrote: Det är först här du skriver vad du verkligen är ute efter. Jag skulle tveklöst kunna säga om det är något för dig, men det förutsätter att du säger vad du vill ha i din iPhone, för det finns anständiga motståndare på marknaden just nu och även iPhone har brister.
Mitt största problem är att jag inte är helt säker på vad jag vill ha ur en telefon. Har en Sony Ericsson W880i för tillfället, vilken jag gillar pga. mp3-spelaren, vilken har en stor funktion i min telefon. Saknar dock en bättre kalender. Skulle även vilja ha en lite större skärm för att kunna ha bättre översikt över just kalendern, men även på webbsidor. Då skulle Wlan även komma som ett stort plus. Telefonen får dock inte vara allt för stor, då den skall bäras i fickan, en lämplig balans mellan skärmstorlek och telefonens storlek krävs därför.
Kamera är något som jag gärna har, men inte riktigt bryr mig om. GPS till exempel är något som inte är så viktigt, men som kan vara bra med tanke på att man inom snar framtid får körkort osv.
Att kunna skriva ordentligt är också något jag funderar mer och mer på (w880i har ganska knepiga knappar, oavsett vad folk tycker om den, helst skulle ett inte allt för litet qwerty tangentbord sitta fint...)
Vill gärna ha uttag för vanliga hörlurar, nästan ett måste.
Möjligheten med iPhone att kunna utöka enligt eget behov med apps ser jag mycket positivt på.

Nu håller visst tråden på att glida lite mera mot köpråd kanske, får se om en ny trådstart är nödvändig eller ej...
Här var det tomt...
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Re: iPhone 3G recension någon?

Post by phonak »

lither wrote:
walliski wrote:Jag kollade igår lite på 3.0 updaten... Telefonen verkar bara mer och mer lockande. Har dock skippat planerna på att handla den från Italien, då det högst antagligen blir strul med garanti då... Så jag tvekar lite om jag skall inhandla eller ej... Annars tycker jag den skulle passa mig bra med bra kalender, websurfningsmöjligheter samt möjlighet att utöka med apps...
Det är först här du skriver vad du verkligen är ute efter. Jag skulle tveklöst kunna säga om det är något för dig, men det förutsätter att du säger vad du vill ha i din iPhone, för det finns anständiga motståndare på marknaden just nu och även iPhone har brister.
Jag haller med om att iPhone har brister, men jag tycker inte att det finns nagra anstandiga motstandare just nu.
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Re: iPhone 3G recension någon?

Post by mcrj »

phonak wrote:
lither wrote:
walliski wrote:Jag kollade igår lite på 3.0 updaten... Telefonen verkar bara mer och mer lockande. Har dock skippat planerna på att handla den från Italien, då det högst antagligen blir strul med garanti då... Så jag tvekar lite om jag skall inhandla eller ej... Annars tycker jag den skulle passa mig bra med bra kalender, websurfningsmöjligheter samt möjlighet att utöka med apps...
Det är först här du skriver vad du verkligen är ute efter. Jag skulle tveklöst kunna säga om det är något för dig, men det förutsätter att du säger vad du vill ha i din iPhone, för det finns anständiga motståndare på marknaden just nu och även iPhone har brister.
Jag haller med om att iPhone har brister, men jag tycker inte att det finns nagra anstandiga motstandare just nu.

Jag tror att iom. 3.0 så kommer den inte ha nån motståndare på väldigt länge.
Mac mini
Post Reply