Fascinerande VPN-problem?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
mrhast
Posts: 14
Joined: 2007-02-11 8:19:09

Fascinerande VPN-problem?

Post by mrhast »

Tjena!

Den som löser nedanstående får en godispåse! Lovar!


Jag kör VPN genom mullvad.net
Allt fungerar bra, har inte så stora hastighetsförluster heller och 100 i ping ungefär. Har Comhem 24/20.

Nu till det luriga. Om jag har mullvad VPN igång på någon av mina datorer som är anslutna till min trådlösa router (ASUS WL-500g) och går in på gomtv.net för att kolla på en trevlig Starcraft match så laddas flash-filmen oerhört långsamt, oberoende av dator och oberoende ifall den specifika klienten kör VPN eller inte. Det spelar ingen roll om det är en eller tre datorer igång med mullvads vpn-tjänst, det går lika segt i alla fall. Kopplar jag däremot bort alla datorer från VPN så går det jättesnabbt för endera klient, minst 10ggr fortare, att ladda/buffra videon på just gomtv.net.
Har inte märkt av något liknande på ex. youtube eller så utan det är ju den siten.

Jag har även testat att koppla en dator direkt till mitt comhem-modem med kabel. Samma problem. Med mullvads VPN - outhärdligt på GomTV, utan - kalasbra.

Flashfilerna på GomTV är i FLash v.10.
Nu är detta inte något större problem i praktikten, men vad i helsike är det som händer?

Har ännu inte provat olika VPN-tjänster, utan endast mullvads.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Fascinerande VPN-problem?

Post by IcePic »

Skulle kunna vara att du får problem med MTU:n, dvs att dina paket blir fragmenterade och att andra siter korrekt begriper att dra ner lite på MTU:n men att deras site inte gör det.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply