http://graphviz.org/doc/info/shapes.html
Det var ju många former för noder.
http://graphviz.org/doc/info/arrows.html
Det var många pilar. 1,544,761 olika kombinationer? :eek:
Hur ska jag veta vilka former och pilar som skall användas i vilka sammanhang?
Grafer, diagram, flödesscheman
Re: Grafer, diagram, flödesscheman
Det är lättare att svara på den frågan om man vet vad du vill göra.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Re: Grafer, diagram, flödesscheman
Jag vet inte vad jag vill göra just nu, det är ju lite olika ibland.
Men jag skulle vilja lära mig hur man använder symbolerna rätt när jag gör något.
Men jag skulle vilja lära mig hur man använder symbolerna rätt när jag gör något.
Re: Grafer, diagram, flödesscheman
Alltså, skall man göra en presentation där det behövs flödesscheman, diagram och grafer antar jag att den är av teknisk natur. Således är det bra att tänka effektivt; Ser det bra ut? Ser det propert ut? Ligger fokus där det skall göra? Är det lätt att se, läsa och uppfatta det som skall?
Ett par konkreta exempel:
* Var sparsam med färger!
* Mörk bakgrund är nästan alltid dåligt i projektorsammanhang!
* Använd inte lågupplösta bilder!
* Inte för mycket information!
* Är det plottrigt har du gjort fel!
Ett par konkreta exempel:
* Var sparsam med färger!
* Mörk bakgrund är nästan alltid dåligt i projektorsammanhang!
* Använd inte lågupplösta bilder!
* Inte för mycket information!
* Är det plottrigt har du gjort fel!
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Re: Grafer, diagram, flödesscheman
Brukar göra typ till Wikipedia ibland.
Har vit eller transparent bakgrund.
Sparar som PNG eller SVG, så det blir inte lågupplöst.
Har vit eller transparent bakgrund.
Sparar som PNG eller SVG, så det blir inte lågupplöst.