Problem att "hitta" varandra på spel.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Hota
Posts: 15
Joined: 2009-01-02 14:50:15

Problem att "hitta" varandra på spel.

Post by Hota »

Tjenare,

Jag och min polare har lite problem. Vi kan inte se varandras servrar varken på LAN (CoD5, Settlers 6) eller online (CoD5 Co-op). Jag själv kör med Vista 32-bit och han med Vista 64-bit. Det fungerade fint när han körde XP men efter att han bytt till Vista så fungerar det inte lika bra.

Nån som kan ge en hjälpande hand? :) Säg till om ni behöver nå mer info.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Problem att "hitta" varandra på spel.

Post by walliski »

Låter som att en brandvägg skulle blockera spelen på din kamrats dator. Fungerar spel annars på internet för honom?
Om det behövs, har den som hostar spelet forwardat portar i routern? Detta verkar dock inte vara fallet då du säger att det inte heller går via LAN.
Här var det tomt...
Hota
Posts: 15
Joined: 2009-01-02 14:50:15

Re: Problem att "hitta" varandra på spel.

Post by Hota »

Vi har båda provat att stänga av ev. brandväggar och virusprogram. Ja vi kan spela på samma online servrar som är hostade av andra.

En annan sak. Om någon med XP hostar t ex en lan server så kan vi båda oftast kunna joina.

Ska prova öppna upp lite portar i routern.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Problem att "hitta" varandra på spel.

Post by walliski »

Någon VPN eller något som spökar? T.ex. Hamachi?
Om inte kanske Hmachi hjälper, om ni bara vill spela LAN/med varandra och vänner...
Här var det tomt...
Hota
Posts: 15
Joined: 2009-01-02 14:50:15

Re: Problem att "hitta" varandra på spel.

Post by Hota »

Vi använder ingen VPN. Dock så har vi testat med Hamachi men det fungerar inte heller. Dock så fungerade det förrut när han körde XP.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Problem att "hitta" varandra på spel.

Post by walliski »

Hota wrote:Vi använder ingen VPN. Dock så har vi testat med Hamachi men det fungerar inte heller. Dock så fungerade det förrut när han körde XP.
Har ni prövat köra igenom basic troubleshooting med Hamachi? Finns på deras sidor...
Här var det tomt...
Post Reply