Ljud via DVI?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
parrik
Posts: 8
Joined: 2005-12-25 13:24:46

Ljud via DVI?

Post by parrik »

Hej!

Jag har en liten föråldrad dator som ej har hdmi-ingång, så för att koppla ihop min dator med min TV (som har hdmi-ingångar) köpte jag en konverter (DVI<-HDMI) till min HDMI kabel.

Problemt är dock att jag inte får över något ljud till TV, finns det något program som hjälper mig med detta, någon inställning i VLC som löser allt, eller är det bara att bita i det sura äpplet och införskaffa en vanlig ljudkabel?
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Ljud via DVI?

Post by walliski »

Alla grafikkort stöder inte ljud via DVI... Kolla upp om ditt gör...
Här var det tomt...
User avatar
parrik
Posts: 8
Joined: 2005-12-25 13:24:46

Re: Ljud via DVI?

Post by parrik »

Jag har faktiskt ingen aning om var jag tar reda på det, mitt grafikkort är iallfall ett:

NVIDIA GeForce 8800 GTS 512
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Ljud via DVI?

Post by walliski »

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-259709_15_0.html wrote:Nvidia video cards do not include any audio processors. ATI card, however, do have audio processors built into the card. Therefore it is impossible to connect a Nvidia video card to a TV to get sound.

Additionally, if you are using a DVI to HDMI adapter to connect the PC to the TV, then you will never get sound because (even if it is an ATI card) the DVI interface only transmits video signals.

If you want sound, you will need to buy a sound card.
DVI har jag för mig att i någon form kan överföra ljud, men "vidia video cards do not include any audio processors. " tror jag på :P... Så tyvärr det verkar som att en kabel till behövs.

Om inte någon annan har någon lösning :P
Här var det tomt...
Post Reply