Startar inte, hjälp

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
buster500
Posts: 4
Joined: 2009-09-25 17:57:00

Startar inte, hjälp

Post by buster500 »

Hej min dator började krabba för någon dag sedan, den fick blue screen ofta och nu idag så fick den det igen och sedan har jag inte fått igång den igen.
På skärmen kommer det sedan upp det hära:
Boot block compatible version ver.015
Please do not insert any disc into CD-rom or floppy frive if you want to recovery with an usb device.
Bad BIOS checksum. Starting BIOS recovery...
Checking for floppy...
Floppy not found!
Checking for CD-rom...
CD-rom not found!
Checking for usb device...
Usb device not found!

När jag sedan sätter in Moderkorts skivan så kommer detta up:
Checking for CD-rom...
CD-rom found
reading file "M4N82DLX.ROM". Completed.
Error! The bios is too old, or not compatible with current motherboard hardware.

Vad ska jag göra? Använder Vista 32 bit
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Startar inte, hjälp

Post by übermensch »

Kan du se hårddisken i bios? Vad är det för dator? För hårddisk? Hur har du kopplat? Några speciella inställningar du gjort för t.ex RAID? Fyll på med mer detaljer som du tror kan hjälpa.
In cars several processors are connected by a bus
buster500
Posts: 4
Joined: 2009-09-25 17:57:00

Re: Startar inte, hjälp

Post by buster500 »

Ja jag kan se den i BIOS, men nu har ännu ett problem kommit fram. Det kommer inte ens någon bild ibland när jag startar den. Om jag väntar kanske 30-60 min och sedan startar den så kommer det fram: Ibland det som jag skrev,Ibland Bara en blinkande _ och ibland kan ja trycka mig in på BIOS med f8 då. Väl i BIOS kan jag inte trycka upp eller ner och välja vilket alternativ jag vill ha(har satt i Windows Vista skivan).
Det är en dator som Komplett bygt ihop.
Hårdisken är Samsung SpinPoint F3 500GB.
Vad menar du med Kopplat ?
Vet inte vad RAID är..
Är inte så bra på datorer!

Behövs någon mer info? ;)
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Startar inte, hjälp

Post by Raspberry »

buster500 wrote:Ja jag kan se den i BIOS, men nu har ännu ett problem kommit fram. Det kommer inte ens någon bild ibland när jag startar den. Om jag väntar kanske 30-60 min och sedan startar den så kommer det fram: Ibland det som jag skrev,Ibland Bara en blinkande _ och ibland kan ja trycka mig in på BIOS med f8 då. Väl i BIOS kan jag inte trycka upp eller ner och välja vilket alternativ jag vill ha(har satt i Windows Vista skivan).
Det är en dator som Komplett bygt ihop.
Hårdisken är Samsung SpinPoint F3 500GB.
Vad menar du med Kopplat ?
Vet inte vad RAID är..
Är inte så bra på datorer!

Behövs någon mer info? ;)
Antar att du då inte har RAID, men även Komplett kan ha kopplat fel, så skadar inte att öppna chassit och kolla att sladdarna sitter rätt.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Startar inte, hjälp

Post by walliski »

Uhmm.. Förstår jag saken rätt då jag tolkar ditt första inlägg som att datorn har fungerat bra tidigare, men inte gör det nu?
Isf. tycker jag att chansen att det är dåligt kopplat minskar lite...
Här var det tomt...
buster500
Posts: 4
Joined: 2009-09-25 17:57:00

Re: Startar inte, hjälp

Post by buster500 »

Ja den har funkat bra innan. Men nu idag verkar det som att det kommer bild till skärmen hela tiden och nu kommer det bara upp detta när man startar:
Bootmgr image is corrupt. The system cannot boot.
Eller detta:
The file is possibly corrupt. The file header checksum does bot match de computed visum.

Kan ännu inte välja att köra windows skivan i BIOS då det inte går välja alternativ.
kacktjarn
Posts: 13
Joined: 2009-09-26 13:16:29

Re: Startar inte, hjälp

Post by kacktjarn »

Testa att nollställa bios med cmos-jumpern (bygel) som troligtvis sitter långt ner på moderkortet och det står troligtvis något med cmos och då flyttar du från att sitta mellan 1och2 till 2och 3 eller tvärt om en stund och sedan flytta tillbaka. Allt detta görs utan anslutning till vägguttaget.
Post Reply