Datorn hänger sig

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Rxl
Posts: 17
Joined: 2007-11-10 17:47:15

Datorn hänger sig

Post by Rxl »

Har precis köpt nya delar till min dator. B la ett XFX GeForce GTX 260 896 , en Intel core i7 920, 3gb minne, 550w psu etc etc.
Problemet är när jag spelar WoW med grafikinställningarna på Ultra så hänger sig datorn. Musiken jag spelar börjar hakar upp sig så det durrar i princip, allting hänger sig och sedan får jag upp felmeddelande om att mina drivrutiner har gjort en felaktig åtgärd och har återställts.

Har de absolut senaste drivarna till grafikkortet för Vista x64. Vad göra? Är det kanske enbart något fel som nvidia har på sina drivrutiner?

Tack på förhand.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Datorn hänger sig

Post by mkk »

Inträffar det bara i ett visst spel så kan det vara värt att prova med en annan drivrutin, men oftare är det något hårdvarumässigt som gör att det inträffar. Ifall grafikkortet är av en modell som redan från början går på lite högre klockfrekvenser än normalt så prova gärna att sänka framförallt grafikchipets klockfrekvens något för att se om det hjälper.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Rxl
Posts: 17
Joined: 2007-11-10 17:47:15

Re: Datorn hänger sig

Post by Rxl »

Efter mycket letande verkade som att det bara var nvldkmkm.sys som jävlades, ett vanligt problem för Nvidia-kort i Vista.
Installerade därefter XP men problemet kvarstår. Börjar gissa på att jag fått ett defekt grafikkort.
Ska testa med ett annat gfx-kort imorgon, ska även kolla minnena. Tydligen så kan felet bero på defekta minnen.
kacktjarn
Posts: 13
Joined: 2009-09-26 13:16:29

Re: Datorn hänger sig

Post by kacktjarn »

Det kan bero på mkt men jag tror att det antingen beror på grafikkortet eller drivrutiner. Har du testat andra spel eller program? Annars kan det vara som mkk säger att det kan fungera om du klockar ner kortet lite och testar igen. Du kan annars testa äldre drirutiner eller kanske windows 7. För att testa minnet så kan du köra memtest i några timmar tex över natten så får du veta om det är dessa ssom spökar.
Post Reply