Led transformator

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
zubbe
Posts: 7
Joined: 2004-11-09 11:31:04

Led transformator

Post by zubbe »

Har en längre tid funderat på att bygga om en projektor till led-belysning och har nu köpt ett lämpligt objekt, en infocus LP640.
Eftersom powerleds har börjat sjunka till vettiga priser har jag intresserat mig för denna: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5766

Vad jag har kunnat läsa mig till så bör strömkällan vara pulserande för att ge maximal ljusstyrka och livslängd, så min fråga är: någon som har nått tips på en vettig transformator som ger 18-20 volt 2.5 ampere och samtidigt är pulserande? något som är lätt att bygga själv?

M.v.h zubbe
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Led transformator

Post by snigel »

Intressant projekt! Meddela gärna med en uppdatering om hur det går om du kommer igång.
Har du gjort någon research om det kommer fungera? Finns ju en del i kommentarerna på DX och troligtvis i DX-forumet med.
Tänker främst på att LED ger annorlunda ljus och troligtvis annorlunda ljusgenomsläpp genom de tre LCD-skärmar som sitter i din projektor. Tänker också på hur ljusstryrkan är med tanke på att många av de dioder som DX tar in är märkta med för hög ljusstyrka.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: Led transformator

Post by Dynamitsven »

Hej,
Jag har gett ett liknande svar i en annan tråd, följande krets kan användas om du vill switcha (ex. fyrkantspuls) med korta mellanrum. Effekttransistorn (Q1, BD139) som jag använder i kretsen nedan är lite för klen. Ta en valfri NPN-transistor >2,5 A istället, förslagsvis TIP31C. Använd Kylning på transistorn! Exempelvis en gammal fläns från nån Pentium 2.

Dynamitsven wrote:Image

D1 (1N4148) är till för att ta bort de spänningsspikar som belastningen genererar vid till/frånslag, men dina lysdioder genererar inga såna och den kan därför slopas.

Om du inte vill lägga dyra pengar hos elfa, har jag slängt ihop en lista med grejor från en annan site, electrokit.se, total kostnad för min krets blir 10,65 kr, plus 29 kr frakt (har jag för mig)

Code: Select all

Art Nr		Benämning			Antal	Pris SEK	Summa	 
40320006	BD139 TO-126 NPN 80V 1.5A	1	6.40		6.40 
40320001	BC547B TO-92 NPN 45V 0.1A	1	0.80		0.80
40310010	1N4148 DO-35 75V 300mA		1	0.24		0.24
40812025	Motstånd 1W 1,2 kohm		1	0.84		0.84
40810410	Resistor 10 kohm 0.25W		1	0.24		0.24

Summa		8.52
Moms		2.13
Totalt SEK	10.65	 
Utöver detta behöver du ett nätagg som kan driva alltihop. Antingen köper du en trafo, bygger en likriktarbrygga med en liten glättningskondensator, eller så tittar du på vad det finns för agg på marknaden. Ett hett tips kan vara laptopladdare, de brukar ligga kring 18-20V.

Till sist får du försöka konstruera en oscillator som producerar en snygg fyrkantsvåg! Hittade en ritning på en fyrkantsvågsoscillator (astabil, men förmodligen ändå tillräcklig för det du ska ha den till), den finns här. Frekvensen får du av formeln 1/sqrt(2*R*C*ln(3)). Anslut V+ = +5V och V- = 0V. R1 och R2 borde funka bra med 10k. Använd inte R<10k om det går.
DIM kalsonger As String
User avatar
zubbe
Posts: 7
Joined: 2004-11-09 11:31:04

Re: Led transformator

Post by zubbe »

Snigel: Är inte så bekymrad över våglängden på ljuset, kommer mest att vara en projektor för ungarna att lira xbox och se animerad film på, ingen projektor för film-finsmakaren alltså ;), inser också att DX är överoptimistiska när det gäller specs.
Har sett modifikationer med cree P7 dioden som (teoretiskt) sett ger 900 lumen vilket inte verkar räcka.
Testkör just nu med en 12V 50w halogenspot, som ger ungefär 750 lumen för att kolla så att projjen funkar, blir ju lite ljussvagt men funkar i ett riktigt mörkt rum :)
Räknar med att man tappar minst 500 lumen genom optiken i projektorn, alltså får jag bara ut ca 200 lumen just nu, med starkare lampa tappar man troligtvis mer.
50W leden ser ut som flera dioder i ett tätt kluster, alltså får man nog montera den väldigt nära första glaset.
Med ett vanligt nätagg når man nog inte ut mer än 1500 lumen, det är därför jag undrar över puls-nätagg

Dynamitsven: Ditt svar är minst sagt över mitt huvud, jag får nog läsa på lite mer ;)
Blir lite förvirrad när du skriver om 12 och 5 volt, var ska man få den ifrån?
Man måste ha en oscillator för att skapa en fyrkantsvåg och din krets för att "hacka" upp den?
Kylning är inga problem, måste bara skaffa värmeledande lim.
http://www.autemashop.com/prod_pssmv9.htm godkänt nätagg?
De säljer leden på ebay med drivare, men då är det väl inte med puls?
http://cgi.ebay.com/50W-White-High-Powe ... 58856d1e9c

Ebay är riktigt mindblowing emellanåt, vad menar säljaren, en 3W som matas med 50W? :D http://cgi.ebay.com/2x-MR16-Halogen-Spo ... 2a041f6327

Började med att öppna projektorn, plockade av den brända lampan och ballasten till lampan, bild på ballasten:
Image

Gick 2 tjocka kablar, svart/röd, och 5 tunna, svart/grå/blå/gul/röd(lamp control) till ballasten, gjorde som någon skrev på ett annat forum och tvinnade ihop alla fem tunna kablar för att projektorn inte ska känna av att lampan är borta men det funkade inte, projektorn bara knäppte och ville inte starta alls.
Efter några trial and errors visade sig att bara blå och svart skulle ha kontakt med varandra, då snurrade projjen igång och inga tråkiga lampfel ;)
Plockade bort origanallampan från hållaren, som jag i efterhand läst innehåller kvicksilver :/, och monterade dit en 12V 50W halogenspot som jag målade med svart värmebeständig färg på baksidan för att slippa stickstrålar.
Image

Trodde jag skulle kunna använda matarkabeln till ballasten till nåt vettigt, men tyvärr är det 370V likström och det finns spänning så fort man sätter i sladden till projektorn.

Så nu får man beställa en led, tänkte montera den på en processorfläns som är lika stor som originalsockeln, finns ju ett rejält luftflöde där.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: Led transformator

Post by Dynamitsven »

zubbe wrote:Dynamitsven: Ditt svar är minst sagt över mitt huvud, jag får nog läsa på lite mer ;)
Blir lite förvirrad när du skriver om 12 och 5 volt, var ska man få den ifrån?
Man måste ha en oscillator för att skapa en fyrkantsvåg och din krets för att "hacka" upp den?
Kylning är inga problem, måste bara skaffa värmeledande lim.
http://www.autemashop.com/prod_pssmv9.htm godkänt nätagg?
De säljer leden på ebay med drivare, men då är det väl inte med puls?
http://cgi.ebay.com/50W-White-High-Powe ... 58856d1e9c
Jag var nog lite oklar innan, skyller på all stress som just nu i princip är obefintlig. Jag ritade upp hur jag menade (om än väldigt rörigt), alla delar skall finnas på electrokit.se. R3 kanske är i största laget, får du för lite ström så sätt en 10k resistor parallellt med den, så får du 5k och dubblad basström på T1. R4 är för strömbegränsning genom T1, den kan brinna upp om du inte sätter en 2W resistor där.

De 12V som jag skrev innan är nu utbytt mot max 20V. Dina 5V fås av en spänningsregulator (L7805CV) som kostar typ 4kr. Den behöver ingen kylning då du som mest kommer att belasta den med några mA. Men det krävs fortfarande kylning på T2. Tänk också på att du har ett spänningsfall över T2 på ca 1,2V.

Oscillatorn skapar en fyrkantsvåg, sen vilken frekvens den skall vara på hittar jag inte bland dina länkar. Förslagsvis använder du själv formeln som jag skrev innan (1/sqrt(2*R*C*ln(3))).

Nätagget som du länkade till verkar helt ok! Bara att tuta och köra =). Jag kan inte hitta någon infomrmation om puls eller inte bland infon om drivaren på ebay.

Image
DIM kalsonger As String
User avatar
zubbe
Posts: 7
Joined: 2004-11-09 11:31:04

Re: Led transformator

Post by zubbe »

Har bestämt mig för att beställa en led med drivare, den ser ut att passa ganska bra där ballasten satt, väntar bara på att mitt paypal ska bli verifierat.

Kommer att koppla in den med relä som styrs av projjens fläktar, ett sånt här borde funka: http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,257500000

Tackar för tipsen Dynamitsven, kommer att använda din ritning om det visar sig att det inte är pulserande och ljusflödet är för svagt.
Post Reply