200 g Hårdisk BAD...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
henrik81
Posts: 5
Joined: 2010-02-21 3:12:13

200 g Hårdisk BAD...

Post by henrik81 »

Hejsan är ny här på forumet, titta in det, jag hitta inte något om detta ämne

Min far har en 200g hårdisk som är full med Bilder och annt, idag har den helt enkelt tappat bort alla filerna!

Låter kanske som en vanlig Fil recovery låt mig försöka förklara. Börjar med en Bild kanske Säger mer än mina ord!
Bilden är ifrån Programet PartitionMagic(PM*).... Och den andra Bilden är på när jag sökte med File Scavenger. Jag vågar inte göra något för jag är rädd att jag sabbar den och dom tappar allt...

Vad kan man göra när det står som i Partition Magic ??? det finns inte mycket val att göra i Partition Magic vill ju inte formatera den....

Datorn hittar hårdisken när den är i kopplad men det är en partition på 32 g... Vad kan jag göra för att få hårdisken att bli som förut? Hur kan jag fixa så att jag kommer åt bilderna/filerna är dom borta helt? Jag har försökt allt som jag kan...

Kör man File Scavenger så hittar den ju alla filer... Alla volymer är från hårdisken... E: är den som är 32 g som man kan komma åt och använda men den är helt tom!

Det är ett Windows Xp installerat på den! Men Han köpte en låda för att köra den som Usb Hårddisk. och det var då den sluta att funka och den bara vart 32 g Det är inte Fat 32 utan det är ntfs! jag trodde att det var problemet först...


Bild Partition Magic
Image

Bild File Scavenger
Image

Mvh Henrik
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: 200 g Hårdisk BAD...

Post by übermensch »

Att koppla in den internt i datorn igen och ta backup på filerna är en bra början.
In cars several processors are connected by a bus
henrik81
Posts: 5
Joined: 2010-02-21 3:12:13

Re: 200 g Hårdisk BAD...

Post by henrik81 »

Jag har kopplat in den i min dator... Men ska testa att göra en Backup! Tack
henrik81
Posts: 5
Joined: 2010-02-21 3:12:13

Re: 200 g Hårdisk BAD...

Post by henrik81 »

När jag kör med Partition Magic och ber den göra en Backup får jag fel meddelande "A new partition could not be created on driver 2" efter det trycker jag oki får jag upp nästa fel meddelande.... "7.8 is not a valid floating point value"
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: 200 g Hårdisk BAD...

Post by übermensch »

Jag missförstod nog. Som jag tolkade det så uppstod problemen i samband med att disken placerades i ett externt chassi, men hade fungerat innan? Min tanke var då att ta ut den ur chassit, installera disken som förut och plocka ut alla viktiga filer innan du fortsätter försöka få liv i den när den sitter i det externa chassit.

När ni flyttade disken, flyttade ni några jumprar då? Det låter spontant som att 32GB-clip är påslaget, se över jumperinställningarna noga och prova igen.
In cars several processors are connected by a bus
henrik81
Posts: 5
Joined: 2010-02-21 3:12:13

Re: 200 g Hårdisk BAD...

Post by henrik81 »

Det är ingen fara! Jo det var Först en vanlig hårdisk med windows xp. sen köpte han en laptop och behövde inte den gamla datorn men vill kunna använda bilderna på den och var ju rädd att allt skulle försvinna om man av-installera Windows. Så han sökte och fan att man kunde köpa en låda där man kan installera hårdiskar och använda dom via USB. Han kunde ju inte veta att den skulle skapa en ny partition och att den skulle göra den 32 g... idag har jag kopplat in den igen, i min dator och har min Hårdisk i och kan se 32 g partitionen men inte dom restrenade 200 g som finns... 32g den är helt tom... Men med program kan man ju se att det finns kvar på hårdisken men allt står BAD!!!

Bilden jag har lagt upp är hela 200 g hårdisken! Den som heter E: är 32g och dom andra är resten av hårdisken. Men dom har inte någon enhetsbeteckning. Och jag tror att det är vad som hänt dom har tappat bort enhetsbeteckningen och därför kan man inte använda dom längre som Partitioner. Och jag undrar mer kan man åter få dom att bli en partition? eller är detta helt kört? Menar dom finns ju i hårdisken alla mappar allt ligger som dom var innan se bilden här nere!

Image


Jag vet ej vad han har gjort och han kommer själv inte i håg vad han ställt till med...

men jag tänkte att jag kanske kan rädda 5 års bild arkiv och sen formatera hårdisken så han kan använda den som Usb hårdisk bara.... När jag körde med programmet Active@ File recovery så hittar den alla bilder och alla filer... Men det är vissa bilder som verkar bli oläsliga...

Min tanke är Kan man åter skapa Hårdisken så att den får en partiton eller är det kört?

Försökt göra Backup men det Går ej ;/ Har du något program att rekommendera?

Mvh
Henrik
henrik81
Posts: 5
Joined: 2010-02-21 3:12:13

Re: 200 g Hårdisk BAD...

Post by henrik81 »

[*]När ni flyttade disken, flyttade ni några jumprar då? Det låter spontant som att 32GB-clip är påslaget, se över jumperinställningarna noga och prova igen.



Jo det satt för 32... har tagit bort dom helt... Problemet kvar står.... är ju skumt att det bara blir så här-

Hårdisken är ju 200 men Patiotion= med Bad vad det ska betyda... borde ju kunna göra den bra igen=) jag får helt enkelt köra en recovery fil för fil...
Post Reply