Jävligt skumt diskproblem. Trasig kontrollerport?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Jävligt skumt diskproblem. Trasig kontrollerport?

Post by stormfrog »

Hej hå, här sitter man och lirar Masseffect, allt är frid och fröjd.Men jag stör mig lite att datorn blir så varm. Av en händelse så har jag en gammal IDE disk i chassit med ström inkopplad i fast som jag inte använder. Så i en handvändning så öppnar jag chassiluckan och sliter ut strömsladden. OS påverkas inte eftersom den inte har IDE kontakten ipluggad. Allt fortsätter fint... lirar klart och avslutar spelet 2 timmar senare. En stund senare så märker jag att en av mina sekundära hårddiskar (av mina två SATA diskar) slutat synas i Utforskaren. Märkligt, är ju typ två timmar sedan jag pillade i lådan.

Stänger ner datorn och kollar så alla sladda sitter ordentligt i SATA diskarna, och de gör det. Men när jag bootar så finns inte min sekundära SATA disk alls! Swappar SATA kablar på moderbordet. Dvs disk 2 i SATA port 1 osv... Då hittar BIOS min sekundära disk direkt, men min Primära disk syns inte.

Nu märker jag att mitt moderbord BARA hittar diskar i SATA port 1. WTF?

Hur i hela friden kan detta gå till. Har typ 6 SATA portar, har testat SATA port 3 och 4 utan att det funkar.

Helt snurrigt. Om SATA kontrollern på moderbordet gått sönder så skulle ju knappast en port fortsätta att fungera??? FAttar verkligen inte vad som hänt. Diskarna själva mår ju alltså prima. Men plötsligt kan jag alltså inte få mer än EN disk att hittas av BIOS.

Har ett Asus P5Q PRO. Har diskkontroller funktionen i BIOS inställd på ACHI.


Någon som vet eller kan gissa sig till vad i hela manna minne som hänt med min dator???
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Jävligt skumt diskproblem. Trasig kontrollerport?

Post by snigel »

Låter väldigt lustigt, fungerar de andra sataportarna som de ska? Kanske blev någon strömspik i datorn när du drog ut sladden, men det känns väldigt långsökt.
Du skrev att du prövade att byta plats på diskarna, bytte du kabel nere på moderkortet, eller i diskarna? Kan ju vara så att sladden glappar i moderkortsänden om du bytte uppe i diskarna.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Re: Jävligt skumt diskproblem. Trasig kontrollerport?

Post by stormfrog »

snigel wrote:Låter väldigt lustigt, fungerar de andra sataportarna som de ska? Kanske blev någon strömspik i datorn när du drog ut sladden, men det känns väldigt långsökt.
Du skrev att du prövade att byta plats på diskarna, bytte du kabel nere på moderkortet, eller i diskarna? Kan ju vara så att sladden glappar i moderkortsänden om du bytte uppe i diskarna.
Alltså, all hårdvara verkar fungera som den ska. Bara något skumt i BIOS tror jag.

Nu har jag faktiskt fått igång datorn igen. Men jag är fan inge klokare för det :D

ASUS Bios har ett verktyg som heter Drive Xpert, det är ett verktyg för att köra RAID 0 eller Raid 1. Jag har aldrig kört RAID på min dator, men av någon anledning är det aktiverat. Min diskar är inte ens samma storlek! Så RAID är omöjligt hur som helst.

Igår så inaktiverade jag det här verktyget i BIOS, jag använder det ju inte ändå. Och det var därför det spökade.

Inaktiverar jag Drive Xpert hittar Bios INGEN Sata disk. Spelar ingen roll vilken Sata port jag använder. Däremot kan jag köra IDE disken och IDE DVD:n. Om jag aktivera Drive Xpert så hittar BIOS SATA disken som sitter i SATA port 1. MEN den syns inte BIOS, utan visas bara under BOOT sekvensen. I BIOS kan man välja SATA disken att boota från men under SATA infon står det "Not detected" på SATA 1-6.

Jag fattar verkligen inte vad i hela friden som har hänt :D

Några månader tillbaka så köra jag Windows 7 RC (betan dvs) Då fungerat allt, alla diskar var representerade i OS. Sen upgraderade jag till Windows 7 Professional (när RC slutade fungera). Det var därefter som den sekundära SATA disken slutade dyka upp tror jag (jag trodde tidigare att det var min IDE disk som inte fanns med i systemet, men IDE disken finns alltså utan det vara SATA2 hela tiden som inte var med). Men OS har ju absolut inget med BIOS att göra. :P

*clueless*

Någon som har något aning om vad som kan ha hänt?
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
Post Reply