Raid controller

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
dangraf
Posts: 109
Joined: 2002-03-07 23:15:54
Contact:

Raid controller

Post by dangraf »

Hej!
Köpte ett nytt moderkort idag, "gigabyte GA-790XTA-UD" och tänkte installer ett raid-system på datorn. Jag har 3 diskar, 2st 1Tb och 1st 1.5Tb. Min tanke är att få ett raid-system på mina 2 1Tb diskar så att man kan lagra information som man kan återskapa ifall en av diskarna skulle kracha. 1 disk tänkte jag ha operativsystemet på, installerade program osv som inte behöver vara "backupat".

Men nu när jag ska installera det hela får jag inte riktigt ihop det.
Moderkortet verkar stöda dels Raid 0, 1 och 10 samt Marvell 9128 och JMicron JMB362.

Jag har hittat lite information om vad det är för skillnad mellan raid-0 raid-1 och raid-10 men hittar inte något om hur de andra systemen lagrar data och vad det finns för fördelar/nackdelar. Någon som vet eller kan peka ut nått ställe som förklarar detta på ett bra sätt?
kunskap är makt..
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Raid controller

Post by Jonas Axman »

Tja, är lite osäker på din fråga faktiskt. Marvell och jmicron är två kretsar och inte någon raidform i sig.

Marvell-chippet stödjer sata 3 men om du får någon nytta av det vet jag inte eftersom du antagligen har sata 2 på dina diskar du har nu. Jmicron-chippet är ett budgetval och jag misstänker att det finns där för att ge dig en IDE-port.

De olika formerna av raid är ju annars bara en fråga om kretsarna klarar det eller ej.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
dangraf
Posts: 109
Joined: 2002-03-07 23:15:54
Contact:

Re: Raid controller

Post by dangraf »

Tack, den lilla informationen gav faktiskt bra information. jmicro-> ide, marvell-> den färgade kontakten bland sata-portarna och vanlig radid på övriga sata-portar. detta framgick inte helt tydligt i manualen. Blandade även in egna funderingar och förhoppningar så det rörde till sig :-)
kunskap är makt..
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Raid controller

Post by Jonas Axman »

Gott, lycka till med raidandet då =)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Post Reply