Trådlöst nätverk

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
spit64
Posts: 93
Joined: 2004-08-21 9:10:18

Trådlöst nätverk

Post by spit64 »

Jag har en belkin router och två stationära datorer ena datorn kör jag med kabel och den datorn har kontakt med internet det är denna datorn som jag installerat routern på OS är windovs 7. Den andra datorn har XP och jag har installerat usb nätverkskort och jag hittar routern och har kontakt med routern men inte internet. Kör med wap och har skrivit in lösenordet på datorn som har trådlöst. Det borde väl fungera när jag har kontakt med routern har tittat om jag missat några inställningar i routern men allt skall väl vara rätt.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Trådlöst nätverk

Post by snigel »

Börja med att pröva utan någon kryptering och se om du får en fungerande anslutning.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
bredbandsbloggen.se
Posts: 2
Joined: 2011-03-13 18:21:32

Re: Trådlöst nätverk

Post by bredbandsbloggen.se »

spit64 wrote:Jag har en belkin router och två stationära datorer ena datorn kör jag med kabel och den datorn har kontakt med internet det är denna datorn som jag installerat routern på OS är windovs 7. Den andra datorn har XP och jag har installerat usb nätverkskort och jag hittar routern och har kontakt med routern men inte internet. Kör med wap och har skrivit in lösenordet på datorn som har trådlöst. Det borde väl fungera när jag har kontakt med routern har tittat om jag missat några inställningar i routern men allt skall väl vara rätt.
Tror du har blandat ihop ett par begrepp här. Det finns inte någe WAP som kryptering på 802.11b,g eller n. Du menar säkert WEP vilket är ett väldigt gammalt sätt att kryptera på. Jag skulle föreslå, om du kör windows 7, att använda wpa istället. Du skriver också att du har installerat routern på datorn vilket verkar ett missförstånd även det.
En Belkin router kan inte installeras på en dator. Det du kan använda en belkin router till är att få tillgång till internet med flera datorer och samtidigt få trådlös anslutning om du har ett trådlöst nätverkskort i datorn. Du skriver du använder en USB som trådlöst nätverkskort och förhoppningsvis är detta ett belkin.
En gyllene regel för oss nätverkstekniker är att använda samma fabrikat på alla delar till ditt nätverk. Det vill säga om du använder en Belkin router skulle jag föreslå du använder en Belkin trådlös USB adapter.
Får du fortyfarande problem går du in i routerns nätverksinterface som du hittar på adress http://192.168.2.0 klicka på "channel and ssid" till vänster och prova så många nätverkskanaler du kan. Det lämpliga skulle ju vara att du använder den datorn som är kopplad med sladd för att ändra kanaler, starta om den trådlösa datorn efter att du ändrat kanal och kolla om du får en uppkoppling. Det kan även handla om brandväggar och mycket annat när det gäller trdålös nätverksanslutning. Prova att deaktivera brandväggen om du fortfarande har problem.
Du ser en manual på hur detta går till här http://www.drivrutiner.net/support/wind ... /index.php
Sätt igång och jobba ;)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Trådlöst nätverk

Post by snigel »

Är det här någon form av trollpost? Bumpa upp en ett år gammal tråd, göra reklam för din ena sida i användarnamn och en annan i din text. IMO tycker jag inte ens dina förslag är särskilt bra.
bredbandsbloggen.se wrote:Tror du har blandat ihop ett par begrepp här. Det finns inte någe WAP som kryptering på 802.11b,g eller n. Du menar säkert WEP vilket är ett väldigt gammalt sätt att kryptera på.
Tycker det verkar precis lika troligt att han menar WPA, men det är ju en form av typo oavsett.

bredbandsbloggen.se wrote:Jag skulle föreslå, om du kör windows 7, att använda wpa istället.
Jag skulle föreslå WPA2 oavsett operativsystem. Skulle du av någon anledning föreslå en annan krypteringsform till någon som kör XP eller OSX?
bredbandsbloggen.se wrote:Du skriver också att du har installerat routern på datorn vilket verkar ett missförstånd även det.
En Belkin router kan inte installeras på en dator.
Det är vanligt att nyare konsumentprodukter vill ha en "installation" från en dator. Stoppa i nätverkskabel och köra en skiva exempelvis.
bredbandsbloggen.se wrote:En gyllene regel för oss nätverkstekniker är att använda samma fabrikat på alla delar till ditt nätverk. Det vill säga om du använder en Belkin router skulle jag föreslå du använder en Belkin trådlös USB adapter.
Så länge man inte kör samma serie på produkterna brukar detta hjälpa föga, särskilt på konsumentprodukter. Man ska inte glömma att exempelvis Belkin varken utvecklar drivrutiner eller hårdvaran själva.
bredbandsbloggen.se wrote:Får du fortyfarande problem går du in i routerns nätverksinterface som du hittar på adress http://192.168.2.0 klicka på "channel and ssid" till vänster och prova så många nätverkskanaler du kan. Det lämpliga skulle ju vara att du använder den datorn som är kopplad med sladd för att ändra kanaler, starta om den trådlösa datorn efter att du ändrat kanal och kolla om du får en uppkoppling.
I min mening felsöker du från fel helt fel håll. Han säger att han får anslutning, alltså är det logiska inte att pilla med anslutningen utan undersöka om man får ip-nummer från dhcp. Om så, kan man pinga gateway? Når man andra datorer i nätverket. Om inte skulle jag börja med att stänga av krypteringen för att se att det inte är kompatibilitetsproblem med den.
Btw, 192.168.2.0 är inte en giltig ip-adress, 192.168.2.1, brukar Belkin använda.
bredbandsbloggen.se wrote:Det kan även handla om brandväggar och mycket annat när det gäller trdålös nätverksanslutning.
Om man inte valt några särskilda inställningar för just det trådlösa nätverkskortet bryr sig inte brandväggen om huruvida du har en trådad anslutning eller inte.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply