Komplett Sandy bridge burk

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
D0GG3
Posts: 312
Joined: 2002-03-10 12:29:13
Location: Kalmar
Contact:

Komplett Sandy bridge burk

Post by D0GG3 »

Hej!

Jag och sambon ska investera i en ny burk till henne nu i januari.
Har läst recensionerna om Sandy bridge och den är uppenbart värd väntan.

Tanken är en komplett dator med skärm, mus och tangentbord.
Den ska kunna kopplas till TV:en för att visa film, serier osv.
Användningsområdet för henne är väl mest surfa, spela musik, word osv men jag kommer även låna ut den till någon förbipasserande vän för lite sc2, cs, quake osv.
Tanken är även att datorn ska kunna hänga med om en ~3 år och inte vara allt för slö. Enkla överklockningsmöjligheter med luftkylning är även välkommet.

Mina funderingar går något i stil med:
Processor: intel core i-7 2600K
Mobo: Intels p67 med sata 6gbps med UEFI, gärna Gigabyte eller Asus (stämmer det att gigabyte inte släpper UEFI förrän senare?) kom med bra mobo förslag.
Gfx: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Hdd: Corsair Force F120 ssd till windows och spel samt en 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III för övrigt.
Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR GT DHX+
Chassi: Lian Li PC-9F Svart
Nätagg: Corsair TX 650W 80+
Dvd brännare: Samsung SH-S223C 22X DL Svart
Mus: Mionix Naos 3200
Musmatta: SteelSeries QCK Musmatta
Tangentbord: Microsoft Wired Keyboard 200
Skärm: vet ej, ska vara 22" - 24" och ska fungera bra till spel. Är det fortfarande TN panel som gäller?
Vill man ha LED skärm?
Övriga frågor: Behöver man utrusta datorn med displayport?

Ris och ros tack, vill gärna ventilera lite då jag inte byggt någon komplett dator sen 2006.
Här är en länk på allt utom processor, moderkort och skärm.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/78517/inet-dator

Tack på förhand!
Gammal geek
Gefagahaga
Posts: 166
Joined: 2007-12-21 10:43:17

Re: Komplett Sandy bridge burk

Post by Gefagahaga »

Hm, ja, om budgeten inte är tight så kan väl 2600K vara nice att köpa men vill ni spara pengar så är 2500K lika bra i spel och kostar 1kkr mindre. 2600K har HT och lite mer cache men det kommer du inte att märka i vare sig spel eller film/surf, utan mer om du benchar och kör tunga flertrådade program som dessutom är kodade så att de kan använda HT.

Angående minnena så hade jag väl valt 4x2GB 1600Mhz istället för 2x2GB 2000Mhz för samma pris.

Det är synd att datorn ska köpas nu egentligen, Sandforce-2000 kommer ut snart plus GTX560 så på diskfronten och grafik väntar förbättringar till våren. Men så är det ju alltid med datorer, alltid nåt nytt runt hörnet.
D0GG3
Posts: 312
Joined: 2002-03-10 12:29:13
Location: Kalmar
Contact:

Re: Komplett Sandy bridge burk

Post by D0GG3 »

Hej!

Jo lite synd är det ju men vi har redan väntat in SB så otåligheten hos henne har redan börjat infinna sig ::)
Har ändrat processorn till en 2500k istället.
Varför 8 gb långsammare minne än 4 gb snabbare, kommer jag någonsin behöva mer än 4 gb?

Nu när SB är släppt så lägger jag upp en ny inet länk här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/97182/2011-01-09

Övriga frågor: 3d-skärmen, ger den något extra även om vi inte kör den i 3d-läge?
Vilken processor-kylare ska vi välja?
Övriga åsikter? :)
Gammal geek
Post Reply