Köpa begagnad dator?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Köpa begagnad dator?

Post by Orfeus »

Jag sitter och klurar på att köpa ny dator. Den som jag har nu byggde jag 2003 (Pentium 4 3.0ghz) och har faktiskt funkat bra fram till nu. Jag har väl inte så stora behov egentligen av nån snabb dator, men ändå kul om det händer lite.

Hur som helst, så funderar jag på att under året köpa en laptop. Men det vore ju också rätt kul om den vanliga stationära hängde med lite i varje fall. Vore till exempel kul om man kunde kolla på film i 1080, vilket den jag har nu knappt klarar - hackar lite och så.

Så jag funderar, hur vore det att köpa en stationär begagnad för ett par tusen? Låt säga en dator från 2007 lär ju hänga med betydligt bättre än min nuvarande och så rullar den några år. Sen kan jag ju lägga lite mer stålar på en laptop istället.

Är det någon som har erfarenheter av begagnat köp? Hade ni vågat köpa begagnat? Hur mycket är skäligt att betala?
Det känns som att de flesta jag kollat på är lika gamla som min gamla och de vill ha ett par tusen, vilket jag tycker är befängt. Men en dator som rullar i dag - var kan dom hamna begagnade?

Jag sneglade lite på denna http://www.blocket.se/gavleborg/Bra_all ... m?ca=5&w=1, men hur gammal den är har jag inte luskat fram än.

Som en liten parentes kan jag ju lika bra höra, vad tycks om denna http://www.netonnet.se/art/dator/laptop ... 9530.3003/. Sandy-bridge laptop med blu-ray - är den prisvärd och ett bra köp?

Tack på förhand för kommentarer!
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Köpa begagnad dator?

Post by walliski »

Läste just någon artikel på någon sida - (StumbleUpon serverade...) - där de hade olika datorer som kunde köra FullHD filmer. De kostade 3000 kr, lite mer kanske. Spel tror jag inte den pallade så värst bra. Var det L4D2 på lägsta grafik som fungerade felfritt typ. Dock nämndes det i artikeln att dessa datorer är aningen slöa när det gäller normala saker, t.ex. webbsurfing och sådant. Artikeln var dock aningen gammal. Men om syftet är att kolla film, så kanske det är ett alternativ. Köpes den ny vore den tyst och snygg att ha som HTPC.

Allaround datorn du hade skickat börjar nog ha några år på nacken. Svårt att säga hur bra den är, med tanke på att grafikkortets specifikationer saknas. Jag har själv en AMD Athlon 64 x2 3800+ s939 processor. Den klarar knappt av spel som Team Fortress 2. Så jag tror inte den är så mycket att satsa på. Tycker man kunde hitta bättre för liknande pris. Bäst brukar det vara att köpa av en kamrat, och pruta lite medsamma.

Angående den bärbara datorn kan jag inte mycket säga. Det gäller att lite klämma och känna på kvaliteten på datorn. Om den känns mycket plastig eller så. I övrigt Googla lite vad folk tycker om Packard Bell överlag. Kolla batteritid och liknande, jämför med andra bärbara. På http://www.prisjakt.nu kan man lätt pröva sig fram enligt önskemål.
Här var det tomt...
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Re: Köpa begagnad dator?

Post by Orfeus »

Tack för svaret!

Jo, den var kanske lite gammal. Den måste ju vara rätt mycket bättre än min nuvarande om det ska vara nån idé. Det andra lät intressant, men tre tusen är lite stor investering just nu när läget är som det är. Men tack för tipset i varje fall! :)
sqweur
Posts: 5
Joined: 2011-11-24 12:41:30

Re: Köpa begagnad dator?

Post by sqweur »

Tjena! Jag har en bärbar dator som hänger med väldigt bra faktiskt! Köpte den i slutet på sommaren förra året och ska köpa stationär nu då jag spelar ganska mycket men den klarar de flesta spelen iaf och har 17 tums skärm. :) Maila mig om du är intresserad! :) philipandersson91@live.se
Post Reply