minnen

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
flaerp
Posts: 37
Joined: 2005-12-26 1:57:13

minnen

Post by flaerp »

Tjena! tänkte se om jag kunde få lite tips och råd av er här ;D

köpte nya minnen till mitt mobo men efter en hel del strul, 9h memtest och 140ish errors skickar jag tillbax dem till komplett.
Grejjen är att efter detta hände kollade jag upp mitt mobo och blev lite oäker på vilka minnen jag ska köpa till det ::)

mitt mobo är
http://www.msi.com/product/mb/P55-CD53.html#?div=Detail

Minnena som jag först köpte och som var trasiga var dessa
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=494008 dom är på 1.65v medans specen på mitt kort visar att det vill ha 1.5v minnen, men det verkade som mitt mobo ställde in rätt volt ändå, testade även att manuellt höja till 1.65.. kan det bli problem iomd eller? inte många minnen som ligger på 1.5 nu vad jag såg.
CPU:Intel core i5 2.7GHz
RAM:umm, labbar lite med det nu :D
MOBO:MSI P55-CD53
GFX:ATI Radeon HD 48xx
SFX:X-fi extreme gamer.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: minnen

Post by mkk »

De minnena du har haft skall passa bra till moderkortet. Det är vanligt att minnen beroende på storlek eller hastighet kan behöva lite högre spänningsmatning och ett modernt och bra moderkort har i regel inga problem att känna av den information som finns lagrat i minnet om det. Det finns mer extrema specialminnen som har udda krav där manuell inställning kan behövas men inte i det här fallet. Däremot är dock tre minnen ett udda antal och kan begränsa moderkortets möjligheter till att klara hastigheten exakt enligt specifikationerna, men det brukar också lösa sig per automatisering. Om du nu hade just tre minnen av den typen, vilket kanske inte var fallet. :)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
flaerp
Posts: 37
Joined: 2005-12-26 1:57:13

Re: minnen

Post by flaerp »

Tack för svaret!
jo vist var det 3 minnen, det var faktiskt en felbeställning från mig men det fick bli så då jag var för lat för att skicka tillbaks.. men nu blir det så ändå då minnena var kaputt!

Nu ska jag bara bråka klart med komplett och förhoppningsvis få hem 4st nya ;)
Tack igen.
CPU:Intel core i5 2.7GHz
RAM:umm, labbar lite med det nu :D
MOBO:MSI P55-CD53
GFX:ATI Radeon HD 48xx
SFX:X-fi extreme gamer.
Post Reply