Bästa DVD-filmskaparprogrammet?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Bästa DVD-filmskaparprogrammet?

Post by Joel »

Halloj!


Jag letar efter det program som anses vara det bästa på att ta vilken videofil som helst på datorn och bränna den till en DVD-skiva som man sedan kan stoppa in i vilken DVD-apparat som helst. Det är alltså inte tal om att bara fylla en DVD-skiva med data, utan att skapa en DVD-skiva som alla eller många DVD-spelare (inkl. såna man kopplar till TV!) kan spela upp utan problem.

Har googlat, men recensionerna spretar åt alla möjliga håll... halp :(


För att undvika fler trådar eller inlägg så frågar jag en sak till här:

Om en videofils bitrate är säg 2000 kbps, vad för nytta görs när ett program bränner in den filen på en skiva vid högre bitrate, säg 5000 kbps, och vad betyder det ens?
meh
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Bästa DVD-filmskaparprogrammet?

Post by snigel »

Joel wrote:Halloj!Jag letar efter det program som anses vara det bästa på att ta vilken videofil som helst på datorn och bränna den till en DVD-skiva som man sedan kan stoppa in i vilken DVD-apparat som helst. Det är alltså inte tal om att bara fylla en DVD-skiva med data, utan att skapa en DVD-skiva som alla eller många DVD-spelare (inkl. såna man kopplar till TV!) kan spela upp utan problem.
Har du använt Nero något? Mig veterligen är den ganska smidig på sådant.
Joel wrote:Om en videofils bitrate är säg 2000 kbps, vad för nytta görs när ett program bränner in den filen på en skiva vid högre bitrate, säg 5000 kbps, och vad betyder det ens?
Det finns mer och mindre effektiva format att ha video komprimerad i. Om du använder ett effektivt format som h.264 vid 2000kbps kanske du vill köra 5000kbps för att mpeg2 (som DVD använder) ska se i närheten ut kvalitetsmässigt.

Precis som om du ska göra en wavfil från en mp3, så måste wavfilen ha mycket högre bitrate än mp3an för att låta hyfsat.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Re: Bästa DVD-filmskaparprogrammet?

Post by Joel »

Har provat Nero, och det fungerar ju, men kvaliteten är sådär... och det verkar inte spela någon roll vilken bitrate jag väljer.

Tusen tack Snigel, du är en klippa!
meh
Post Reply