Laga glappande kablar/kontakter?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Laga glappande kablar/kontakter?

Post by jb »

Hej!
Jo det är så att en av mina högtalarkontakter börjat glappa, vilket generar ett förbenat högt brummande. Pengar till nya högtalare finns inte, och skall jag köap nya högtalare så ska det vara studiomonitorer (pga att jag är musik) och de kostar ju en rejäl slant.

Jag kan nada om lödning och sånt, men går det på något sätt att reparera glappande kontakter?

Image

Så ser kabeln ut..

Är det helt enkelt nya högtalare som gäller eller går det att reparera om man har kunskapen?

Mvh Sverker G. Johansson aka Jallabert
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Laga glappande kablar/kontakter?

Post by walliski »

Jag är säkert helt ute och yrar... Men på vilket sätt glappar det? Känner man att kontakten inte sitter ordentligt i, eller är någon del på kontakten lös? Slutar brummandet om man rör på kontakten?

EDIT: Kul annars att se någon som har suttit här i snart 10 år.. (Halva mitt liv oO ::) )
Här var det tomt...
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Laga glappande kablar/kontakter?

Post by jb »

walliski wrote:Jag är säkert helt ute och yrar... Men på vilket sätt glappar det? Känner man att kontakten inte sitter ordentligt i, eller är någon del på kontakten lös? Slutar brummandet om man rör på kontakten?

EDIT: Kul annars att se någon som har suttit här i snart 10 år.. (Halva mitt liv oO ::) )
Kontakten sitter i ordentligt, glappet är på baksidan av kontakten, och om man pillar lite på den så slutar brummandet (om man pillar på rätt sätt), men det börjar igen så fort kabeln rör lite på sig.. Dvs precis som kablar på hörlurar brukar börja glappa när man använt dem ett tag.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Laga glappande kablar/kontakter?

Post by snigel »

Jag tror att det går att fixa. Ofta är glappet i kabeln som är nära kontakten, eftersom kabeln böja och slits mycket däromkring. Det som troligtvis behöver göras är att klippa av kabeln före glappet och löda på en ny kontakt.

Det luriga är att den kontakten går troligtvis inte att löda om, så du kommer behöva köpa en ny. Det där är ingen vanlig ljudkontakt.

Kontakten kan du kanske hitta på Elfa, lödjobbet kan du säkert hitta någon som kan göra åt dig för småpengar, bor du i Göteborg vet jag nog någon.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
ingridren
Posts: 9
Joined: 2021-07-12 9:59:52

Re: Laga glappande kablar/kontakter?

Post by ingridren »

Ja, du kan ha en lösning på den. Du kan reparera och åtgärda det. Vrid ändan på den ena kabeln runt den andra kabeln och vice versa. Försök att få en bra och fast lindning utan att knyta ihop saker och ting och kanske få metallen att gå sönder. När du är klar värmer du upp skarven och lägger på lite lödning. Du kan se att jag har lagt till lite för mycket lod till skarven. Var försiktig när du löder.
Post Reply