Mitt nätaggregat har lagt av - det bara viner lite...

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Dand
Posts: 52
Joined: 2005-04-24 17:23:56
Location: Småland/Stockholm

Mitt nätaggregat har lagt av - det bara viner lite...

Post by Dand »

Som sagt, en av mina datorer har stannat. Nätaggregatet verkar vara helt dött... Det bara viner lite om det men inget händer... Jag har plockat ut det ur datorn nu och läser att det är ett Nexus NX-4090. Det verkar har utgått ur butikernas hyllor så nu undrar jag om någon har koll på vad man kan ersätta detta aggregat med... Jag är helt okunnig om detta... Bra är ju om det är samma kontakter och trådar ut från det så att det är lätt att installera. För övrigt behöver det inte vara något märkvärdigt... Bra och billigt uppskattas - det är en gammal dator och jag räknar med att byta ut den snart ändå. Men det är ju trevligt om jag får igång den så jag kan köra den som reserv eller ha den till något annat...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Mitt nätaggregat har lagt av - det bara viner lite...

Post by mkk »

Ett Fractal Design Integra 400W vore en prisvärd ersättare och det skall vad jag kan se inte vara några konstigheter med inkopplingen. NX-4090 var som tur var en modern modell när det introducerades så det har inte hänt så mycket vad gäller kontakter. Ett Integra 400W kan möjligen ha en något högre ljudnivå även om det inte är alltför högljutt. Har inte sett någon direkt jämförelse men NX-4090 var tidigt ute vad gäller nätaggregat med låg ljudnivå och borde stå sig väl i konkurrensen än idag. 400W räcker också långt även idag, även om samma modell med 500W kapacitet inte kostar så mycket mer.

http://www.nexustek.nl/NXS-nx4090realsi ... 00watt.htm
http://www.fractal-design.com/?view=pro ... =3&prod=40
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Dand
Posts: 52
Joined: 2005-04-24 17:23:56
Location: Småland/Stockholm

Re: Mitt nätaggregat har lagt av - det bara viner lite...

Post by Dand »

Tack för svaret! Nu vet jag vad jag ska börja leta efter!
Post Reply