Program för att kovertera till MP4

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Program för att kovertera till MP4

Post by Hunter »

När jag spelar in videos när jag spelar spel så brukar jag använda Fraps i vanliga fall, men det blir framedrops och spelet blir extremt segt under inspelning. Jag har hittat ett annat program som är bättre än Fraps och det heter DXTory med många fler inställningar än vad Fraps erbjuder och får inte den framedropsen som Fraps ger. Nu till problemet. Jag vill konvertera till MP4 och använda Handbreak alternativt XViD4PSP (från winnydows.com) för att minska storleken på filen men med bra kvalitet. Fraps formatet är inga som helst problem, men DXTorys AVI format känns inte igen av dessa program. Har även tankat ner en gratis codec som heter Lagarith Codec, men det var ingen skillnad. Handbreak och XViD4PSP känner inte till formatet i alla fall. Nån där ute som vet nåt bra program som är gratis som kan konvertera, minska storleken på filen samt behålla kvaliteten på hög nivå?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Program för att kovertera till MP4

Post by mkk »

Verkade klart intressant så jag försökte läsa in mig lite på ämnet. (För den som undrar så gör DXTory i standardläge inspelning i ett mindre komprimerat format som inte belastar processorn lika mycket som FRAPS, därav den bättre prestandan samtidigt som man spelar. I gengäld gäller det att ha snabb och gärna stor hårddisk eftersom filen blir så mycket större) Det verkar som att det annars så trevliga Handbrake helt enkelt har en liten svaghet där och inte stödjer DXTory's egna format. I någon forumspost i Handbrakes forum så antyddes att programmets inriktning på att i första hand vara plattformsöverskridande så kunde stöd för mer udda format förväntas ligga lågt på prioriteringslistan. Andra videoredigeringsprogram som klarar formatet lär det dock finnas gott om, någon webbsida nämnde t o m Windows Live Movie Maker som kandidat för omkodning.

Har tankat ner programmet i demoversion och ska se om jag kommer någon vart med ett halvhjärtat försök att spela in en snutt och sedan omkoda den. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Program för att kovertera till MP4

Post by Hunter »

Jag testade också XViD4PSP som har samma problem. Det programmet är också gratis och klarar inte att coda DXTorys AVI om till MP4, men resultatet blir strålande med betydligt mindre storlek på filen (har testat från Fraps AVI till MP4). Jag får se om han svarar som gjort XViD4PSP då jag ställde frågan till honom om programmet kommer att ha support för DXTorys AVI format i framtiden
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Post Reply