Kan inte göra port forward för flera datorer på mitt ADSL

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Kan inte göra port forward för flera datorer på mitt ADSL

Post by Hunter »

Har ett litet problem. Om jag vill spela steamspel som Left 4 Dead från båda mina datorer så måste jag öppna portar i mitt ADSL modem, ett Thomson Speedtouch 780i WL. Ena datorn kallar jag AMD-PC och den andra AMD2-PC. Båda datorerna finns listade i modemet, men när jag ska göra port forward så kan jag bara göra det för den ena eller den andra datorn. Man kan inte göra port forward för flera datorer samtidigt. Jag har även testat att göra multipla port forward med samma portnr med två olika namn t ex steam och steam 2 i modemet (en för varje dator), men det funkar inte. Är Thomson så dåligt modem så att man inte kan dela ut för flera datorer? I värsta fall så får jag väl köpa ett annat modem som är bättre, någonting ni kan rekommendera i såna fall som är bra?

Skulle det gå att köra om man har en tredje dator med tre nätverkskort, då ser ju bara modemet den tredje datorn som i sin tur delar ut till mina datorer som jag ska spela på. Funkar det tro?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Kan inte göra port forward för flera datorer på mitt ADS

Post by mkk »

Inte riktigt mitt område, men i väntan på nätverksrävar så har jag en idé. Går det kanske om man stänger av brandväggsfunktionen i routern tillfälligtvis just när man skall spela de spelen? Om det inte sker alltför ofta så att det i sig blir jobbigt. ;)

Verkar som om modemet är med i den här tråden på left4deadforums förresten: http://www.left4deadforums.com/1790-ret ... erver.html Men den kanske du redan läst.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Kan inte göra port forward för flera datorer på mitt ADS

Post by Hunter »

Jag vet inte om jag skrev otydligt, men det är inte själva port forward som är problemet för det är fixat. Det är att jag har två datorer och man kan bara gör port forward åt ena datorn i taget. Man kan inte gör det för flera samtidigt för just det programmet. Bästa sättet är väl om man har en tredje dator med tre nätverkskort som man kopplar in speldatorerna till och sedan den tredje mot ADSL modemet. Det är lite svårt att förklara på distans tyvärr.
På bilden nedan så ser ni att de två första port forwarderna är för ena datorn och de två sista för min andra dator. Man kan alltså inte använda för flera än en dator. Väljer jag t ex Tunngle till dator 2 så kan jag inte dela ut den till dator 1 eftersom programmet försvinner från listan över program man väljer från (bild 2)

Image

Image
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Kan inte göra port forward för flera datorer på mitt ADS

Post by mkk »

Jag misstänker att det krävs att varje dators klient (spelet) måste kunna konfigureras för att köras på en annan port än någon av de andra datorerna, när nu spelen inte stödjer smartare hantering än manuell port-forward för att fungera bakom router. Men som sagt, någon nätverksräv vet säkert bättre än jag. Det finns flera här, det är bara att vänta på att någon råkar kika in. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Kan inte göra port forward för flera datorer på mitt ADS

Post by snigel »

Det går endast att göra port forward, för en specifik port, till en dator åt gången. Det är inget fel på ditt modem.

Om spelet verkligen måste ha port forward för en viss port, går det endast att spela en åt gången om du inte skaffar flera ip-nummer. Men jag har svårt att tro att ett modernt spel skulle vara skrivet så dåligt.

Rent spontant tycker jag det låter konstigt att du behöver öppna portar för att spela L4D alls, kan inte minnas att jag behövt det.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Kan inte göra port forward för flera datorer på mitt ADS

Post by Hunter »

Nåt måste det vara eftersom jag inte kan spela Left 4 Dead om jag inte aktiverar dessa port nummer. Dock ska jag säga att det gick spela i en tjejs privata server utan problem, men ofta annars så läger det av och den står i 112 sekunder och försöker koppla upp igen utan att lyckats efter att ha lagt av. Jag har testat att stänga av allt som har med brandväggar att göra utan nåt bättre resultat. Det stod nåt på steamsidan att steam inte hade support för router med DMZ vad det nu är för nåt. Kanske mitt modem/router som är orsaken till att det inte funkar som det ska
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Kan inte göra port forward för flera datorer på mitt ADS

Post by mkk »

Det är nog bara att Steam inte officiellt stödjer DMZ, för DMZ är ett läge på en router man kan prova om inget annat fungerar. Det stänger av all brandväggshantering för en IP-adress och släpper allt vidare till/från adressen i princip som om routern inte fanns i nätverket. Dock går DMZ bara att ställa in för ett enda IP.

Edit: slog ett öga i manualen till routern och det verkar som att brandväggen t o m är avstängd som standard. Kanske en factory reset kan vara värd att prova. Eventuellt lösenord på den trådlösa delen nollställs dock då.

Kika förresten så att UPnP inte är avstängt under Game & Application Sharing. Vet inte om spelet har nytta av det men det är en funktion som underlättar generellt för program som stödjer UPnP att skaka hand med routern vad gäller portar.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Post Reply