QoS ?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

QoS ?

Post by Joel »

Tjo allihop!

Finns QoS på riktigt? Jag har googlat och googlat, men kommer bara fram till forumtrådar där folk frågat men ingen svarat, och konstiga guider som är väldigt router-specifika. Min tillverkade D-link har inte heller något på deras hemsida som förklarar, och den inbyggda hjälpfunktionen i mjukvaran är ju ett skämt.

Vad göra? Torrents och online-fps går inte ihop vidare bra...



Joel
meh
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: QoS ?

Post by mkk »

Nej, QoS räcker mycket riktigt inte till för att göra det möjligt att köra torrents och datakrävande spel samtidigt. Problemet för QoS är att det bara kan titta på paketen utan att ha exakt koll på vilket program som skickar dem. Mer avancerade Cisco-routrar kanske har andra funktioner typ portvis load-balance men det är inget jag sett i modeller för hemmamarknaden. Torrents består nämligen av massor av små paket precis som speldata och en normal QoS prioriterar små paket framför större, så det hjälper inte mycket.

En viss hjälp finns annars i torrent-programmen själva i form av möjligheten att begränsa hur mycket trafikdata upp ocn ned som programmet får göra anspråk på. Att vid spelande rejält begränsa hur mycket data programmet får dra hjälper åtminstone en del. Jag skule dock föredra att helt stänga programmet om man ska spela något så krävande som första persons shooter. Är det däremot flera datorer och användare inblandade så är det förståss inte så lätt att begränsa trafiken.

Något som däremot fungera riktigt bra på en ensam dator är smartare nätverkskort som det Killer NIC 2100 som jag råkade komma över av en slump. Just att prioritera belastningen per applikation är en stor del i vad det gör. En del moderkortstillverkare typ ASRock har tagit fram mjukvarulösningar till sina moderkort som har liknande funktioner. De senare är troligen bra mycket bättre än inget även om de inte är lika avancerade.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Re: QoS ?

Post by Joel »

Du är en pärla, mkk!
meh
Post Reply