Soundblaster Audigy 2 Value + Fraps + 8GB problem

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Soundblaster Audigy 2 Value + Fraps + 8GB problem

Post by Hunter »

Postar lite i det här forumet så att ni inte blir helt rastlösa

Jag hittade inte alltför länge sedan ett Soundblaster Audigy 2 Value ljudkort som skulle ersätta det dåliga inbyggda ljudkortet. Jag skulle flytta om lite hårdvara i mina datorer så att min AMD Phenom II 955BE blev speldatorn istället för min AMD Phenom II 1100T.

När jag hade mina 4GB minnen i speldatorn som har Audigy kortet så blev det ljud när jag spelar in filmer med Fraps, men har jag 8GB installerat så hörs ljud när jag spelar in, men när jag ska spela upp filmen sedan så hörs det inget alls. Mycket konstigt problem detta eftersom jag spelar in när det står record "What you hear" i inställningarna i Fraps. Jag skrev direkt till killen som gör Fraps att det är fel i programmet, men det fick jag ta tillbaka eftersom det var samma problem med DXTory

Tar jag bort ett minne så att det bara är 4GB då finns det ljud med i videoklippet. Kan det vara drivrutinen från 2009 (som är den senaste) till det ljudkortet som spökar? När jag gör det med mitt X-FI ljudkort så finns det inga såna problem.

Finns det några tredje parts drivrutiner som man kan använda tillsammans med Audigy 2 kortet än dessa som creative har gjort? Annars får jag köpa ett nytt ljudkort till

Hoppas att det inte blev för rörigt ;D
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Soundblaster Audigy 2 Value + Fraps + 8GB problem

Post by mkk »

Det är mycket riktigt en "gammal" bugg i drivrutinen. Se om paketet från april 2010 på följande sida löser problemet: http://support.creative.com/downloads/w ... e=1#type_1

Om inte så kan kortet eventuellt fungera med en alternativ drivrutin som går under namnet kX Project, det kan vara lite klurigt att konfigurera men jag använde det länge till mitt Audigy 2 ZS. Det hänger på om kortet Audigy 2 Value verkligen har ett chip i EMU-serien och inte är ett av Creatives olika budgetkort som har andra chip än som annars är vanligt i serien.
Edit: http://www.hardwareheaven.com/general-d ... eased.html
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Soundblaster Audigy 2 Value + Fraps + 8GB problem

Post by Hunter »

Tack för tipsen. Jag fick dock ett erbjudande att köpa ett X-FI Music för 250:- - 300:- inklusive frakt av en på NH så jag kanske skippar det andra kortet eller sätter kortet i nån gammal nostalgi dator som inte har så mycket minne. Har en gammal P4 liggandes och skräpar :). Jag fick till och med hemskickat för att testa om det funkade som det ska innan man betalade. Det kallar jag för att lita på sina köpare, men jag är ju också ganska ofta på nordichardware så han känner mig ganska bra

Image
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Soundblaster Audigy 2 Value + Fraps + 8GB problem

Post by mkk »

Det har säkert lite bättre signalkvalitet också vilket inte är fel. :)

Mitt Xonar DX var förresten ett markant lyft ifrån det Audigy 2 ZS som jag var nöjd med tidigare, trodde inte det kunde bli så mycket bättre på den analoga sidan. Fast jag köpte det mest för funktionen Dolby Digital Live som fungerar utmärkt ihop med ett Z-906 paket.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Soundblaster Audigy 2 Value + Fraps + 8GB problem

Post by Hunter »

Jag har också hört att Xonar DX ska vara bra, men en del har klagat på programvaran som följer med. Den använder väl pci-e x4? Jag vet att det var problem med ljudkort + pci-e i början när korten kom ut, men det borde väl vara löst vid det här laget?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Soundblaster Audigy 2 Value + Fraps + 8GB problem

Post by mkk »

Ja jag läste många klagomål när det var nytt, men när jag köpte det för ett par månader sedan så fungerade det utan problem i WIndows 7. Åtminstone minst lika bra som Creatives programvara, och mindre medföljande skräp. ;) Under Windows 8 Release Preview så hängde sig kortets kontrollpanel och vägrade starta igen, lyckligtvis efter att jag konfigurerat allt så det fungerade efter det. Men är man sugen på Windows 8 gör man kanske bäst i att vänta och se.
Det här kortet har bara PCIe 1x. Kräver extra ström från en 4-pinskontakt i floppystorlek. Antagligen bara för att PCIe inte levererar 5V.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Post Reply