Dagens processorer och spelprestanda.

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Dagens processorer och spelprestanda.

Post by mkk »

En ny artikel hos The Tech Report hårdtestar spelprestandan mellan ett antal processorer som finns att köpa idag eller nyligen har funnits. Deras tidigare erfarenheter att det över lag skiljer ganska lite mellan olika processorer när det kommer till spelprestanda. Tydligast blir detta i spelet med den kanske mest moderna motorn som finns idag, Battlefield 3.

http://techreport.com/articles.x/23246

Två noterbara linjer kanske man ändå kan urskilja. Dels att som tidigare känt AMD's processorer ligger lite efter och dels så vinner man inget på att välja en av de allra dyraste Intel-processorerna som i7'orna, inte ens när det kommer till hexacore-modellerna som kostar kring tio lakan. Åtminstone så länge man inte gör något galet som spelar samtidigt som man kodar video i bakgrunden, vilket också testas... :o

Visserligen testar man "bara" med ett HD7950, men inställningarna i spelen är heller inte maxade så det är ingen direkt begränsande faktor.

Till sist saknas visserligen i3'or, men å andra sidan finns den dubbelkärniga/fyrtrådiga mutanten i5-655K med och den går det inte så jättebra för. Ändå törs jag lova att i3'or så länge de körs i skapliga hastigheter (typ 3GHz+) också duger till en spelmaskin med lite lagom budget, precis som de lite äldre AMD-alternativen som Phenom 2 eller A8-serien. FX-serien i högre modeller som FX-8xxx med 4 moduler/8 kärnor är tyvärr inte prisvärda sett ur spelprestanda. Annars hade jag suttit med en själv istället för den i5'a jag till slut kapitulerade inför. (i5-3450 hade jag kanske valt sett till dagspriser)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Dagens processorer och spelprestanda.

Post by Hunter »

Själv kör jag enbart AMD för att jag gillar märket, det gäller dock bara processorn. nVidia flyter en del bättre i vissa spel, men problem finns det på båda sidor när det gäller drivrutiner. Jag har två datorer och ett kort från båda parterna, så jag vet att det finns för och nackdelar för båda märkena. Jag kan säga att jag kan spela alla titlar med god prestanda, dock inte på ultra, men high är tillräckligt bra för min del. Jag väntar på att FX-8350 ska släppas som kanske blir min sista processor, men jag har till och med hört/läst rykten på nätet att AMD inte kommer att släppa Piledriver för desktop datorer vilket jag inte hoppasm, utan istället hoppas på en 28nm Steamroller med en annan socket. I såna fall har jag slösat bort mina pengar på ett AM3+ moderkort i onödan. Jag vill ha en högt klockad processor (4GHz) från start
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Post Reply