Lämpligt mATX och PCI-e samt chassi

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
hasten80
Posts: 5
Joined: 2012-12-28 21:55:02

Lämpligt mATX och PCI-e samt chassi

Post by hasten80 »

Hej!

Jag tänkte bygga ihop en liten dator i Mini-tower utförande.
Behöver ett lämpligt mATX-moderkort samt ett PCI-e kort som klarar enklare 3D-spel (Sims 3 typ). Samt ett litet chassi där detta passar in i.
Detta är tänk att göras på tajtaste budgeten.

Är det någon som kan peka mig i rätt riktning?
Tack på förhand!
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Lämpligt mATX och PCI-e samt chassi

Post by mkk »

Hur högupplöst kommer skärmen att vara? Ifall du inte behöver kunna köra spelen i 1080p (1920x1080) med flyt eller kan stå ut med lite hackighet i den upplösningen så kunde ett ITX-system med en AMD APU räcka bra, utan separat grafikkort. Bara slänger in ett alternativ.

AMD A10-5700. ca 1100kr
ASRock FM2A75M-ITX moderkort. ca 900kr
Något DDR3-minne i 1866-hastighet(hög hastighet är bra tillsammans med APU'er), 2x4GB .ca 600kr (ex Kingston, eller Corsair)
Chieftec Uni BT-02B, chassi med 180W nätagg. ca 600kr
Scythe Samurai ZZ, CPU kylare för att få ner ljudnivån. ca 300kr
Kör utan optisk enhet eller koppla till en extern via USB.
Samsung 840, 120GB SSD. ca 800kr. Såvida inte burken skall användas till lagring. Alla datorer förtjänar en SSD. :)

Samma hårdvara skulle för all del kunna byggas in i ett mATX-chassi och eventuellt uppgraderas senare med ett grafikkort. (finns många fler moderkort att välja på då med, ex MSI FM2-A75MA-E35 verkar trevligt) Fast jag har inget tips på en mATX låda där det följer med ett skapligt nätaggregat med från början(det finns mycket skräp på marknaden som följer med chassin), så det kan bli klart dyrare.
ITX-lådan jag föreslog har egentligen inte utrymme för ett grafikkort, även om det finns en kortplats där ett av mest slimmade modell teoretiskt skulle kunna monteras. ;) Har bygg en egen LAN/extra-burk i samma chassi med föregående generation AMD APU och gillar resultatet.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Post Reply