HTPC-NAS combo?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

HTPC-NAS combo?

Post by walliski »

Hej

Hur bra komponenter behöver man i dagens läge för att se på full HD film från hårdskiva, kolla på DVB-T i datorn (tips på adapter?), lyssna på musik och liknande. Till förfogande står en hemmabio receiver med HDMI input.

TV:n har krånglat med min laptop som använder HD4000 ur processorn, vill inte visas ordentligt på TV, oavsett vilken upplösning man använder. Xbox och bluray spelare fungerar finfint.

Tänkte även använda datorn som en NAS, dela filer och sånt på nätverket, samt spara foton och liknande.
Här var det tomt...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: HTPC-NAS combo?

Post by mkk »

Det går nog att lösa laptop-problemet. Prova att uppdatera grafikdrivrutinerna och testa spelaren MPC-HC om du inte gjort det förut. http://mpc-hc.org/ Annars om man vill bygga en enkel burk för film och annat så räcker de enklaste modellerna av AMD's FM2-baserade produkter till utan problem, typ en A4-4000 med något lågprismoderkort.

För DVB-T har mitt Hauppauge WinTV NOVA-TD Stick fungerat bra, men det kan säkert finnas någon nyare produkt som är ett bättre köp. Jag vet inte hur kanalutbudet ser ut för DVB-T2 men där finns HD-stöd åtminstone med i tekniken. Räkna med att behöva köpa till större antenn än som följer med i paketen om inte signalförhållandena är idealiska. Numer tittar jag så lite på TV att jag står ut med SVT's webbsändningar. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Post Reply