Valet ! :)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Valet ! :)

Post by lillis »

ja.. de flesta röster är räknade nu.. ser ut att bli en röd, lite grön regering..
vad röstade ni?
vad tycker ni om resultatet?
etc. :)
Djurgårdaren
Posts: 43
Joined: 2002-03-20 22:52:45
Location: Förorten
Contact:

Post by Djurgårdaren »

Jag röstad inte (får ej), så jag har ju inte så mycket att säga till om. Dock kul att det gick bra för folkpartiet. Gillar dom!
[url=http://dajm.mine.nu~mathias/forum/]--> FORUM <-- [/url]
bman
Posts: 582
Joined: 2002-04-03 15:42:31

Post by bman »

tråkigt..ville ha lite förrändringar men neee socialdemokraterna igen ååå va skoj, 4 tråkig år till öööö....får väl flytta till Argentina eller nått verkar ju vara lite roligare där.

persson kan väl avgå ..så det händer något
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Som jag väntat mig förutom att Fp tog så pass mycket från M som de gjorde. Jag trodde att det skulle gå tillbaka lite från sifo-undersökningarna eftersom Fp's framgång började så sent. Det var nog ändå det som hände i fallet S där en lång tids medial/valkampanjmässig framgång inte bryts så lätt av några veckors osäkerhet i undersökningar. När många byter parti i slutet av valrörelsen så är det inget gott betyg åt vare sig de inblandade partierna eller väljarna själva. I ett fall som Fp och M så kan det dock delvis förklaras med att de kom allt närmare varandra i politiken ju längre det gick. Flera gånger "sade" Fp om M att "det gör vi också" och fick bonus-poäng på det. ::)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Schwozh
Posts: 37
Joined: 2002-09-15 23:37:31
Location: Skåne
Contact:

Post by Schwozh »

Jag röstade centern.. Men jag diggar persson.. han är så.. elajt... ;D .. men skulle vara rätt så intressant med en borgerlig regering..
Lantash
Posts: 486
Joined: 2002-09-08 20:50:19

Post by Lantash »

Röstade på S, mkt nöjd över valet, synd dock att inte s+v inte fick ett mandat till i riksdagen. Jag tror att detta var det bästa för Sverige.

Måste också gratta Stockholmarna till regeringsskiftet, vem vet snart kanske man kan flytta till Stockholm utan att vara miljonär.
User avatar
Schwozh
Posts: 37
Joined: 2002-09-15 23:37:31
Location: Skåne
Contact:

Post by Schwozh »

tänkte också på att rösta på sossarna.. får ju bara rösta i skolvalet(inte gammal nog) ;( .. men i kyrkovalet röstade jag på sossarna
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

4 år till ;( ush nu är man nere...

Sen blir det samma visa igen..... Men 50% av svenskarna tycker ju att dom gör ett bra jobb, 50% tycker det är värt att dom nästan betlar hela lönen i skatt.

Jag får itne detta att gå ihop ?!? ?!? ?!?
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Skulle det blivit maktskifte (till blått alltså) så hade både invandrarna och miljön fått det sämre, tänk på det...
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

zinko wrote:Skulle det blivit maktskifte (till blått alltså) så hade både invandrarna och miljön fått det sämre, tänk på det...
Öhh så du tycker invandrare å miljön har det bra idag? det tycker då inte jag.
Svenska Miljöpartiet är ett skämt dom tror ju att sverige själv kan få bättre miljö på jorden.
Invandringen har ju inte heller sköts bra den har ju sköts på ett sätt så nu har vi 27 kommuner där SD är med, SD ett Vänster parti med rasistiska åsikter ryser av tanken........ :[ :[ :[

Fast jag har en ide hur S å V kan öka Valdeltagandet dom kan ju ge bidrag till alla som röstar, det är väll så dom löser sina problem ;D

Hade det blivit ett maktskifte hade männikor kanske börjat bli sedda som individer och inte som grupper.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Skulle det blivit maktskifte så hade det blivit större klyftor mellan rika och fattiga.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

zinko wrote:Skulle det blivit maktskifte så hade det blivit större klyftor mellan rika och fattiga.
Hmm kolla vad som har hänt dom senaste 4 åren ... just detta sossarna sänker ju tom bara skatter för höginkomstagare.

Det är ju S som styrt så egenligen borde ju vi ha en jävla bra sjukvård, skola, äldervård, men så är det inte det är lite konstigt.

Den är tom så dålig att det har börjat komma privata alternativ P.G.A att sossarna misslyckas, hade dom lyckas hade inte behovet av privat sjukvård funnits.

Å allt detta har kommit under S å V styre
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

dEZA wrote:
zinko wrote:Skulle det blivit maktskifte så hade det blivit större klyftor mellan rika och fattiga.
Hmm kolla vad som har hänt dom senaste 4 åren ... just detta sossarna sänker ju tom bara skatter för höginkomstagare.

Det är ju S som styrt så egenligen borde ju vi ha en jävla bra sjukvård, skola, äldervård, men så är det inte det är lite konstigt.

Den är tom så dålig att det har börjat komma privata alternativ P.G.A att sossarna misslyckas, hade dom lyckas hade inte behovet av privat sjukvård funnits.

Å allt detta har kommit under S å V styre
Så du menar att hade det blivit maktskifte så hade skattensänks och vården, omsorgen, skolan, invandrarna, höginkomsttagarna fått det bättre? jag förstår inte hur de får ihop det?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

zinko wrote:
dEZA wrote:
zinko wrote:Skulle det blivit maktskifte så hade det blivit större klyftor mellan rika och fattiga.
Hmm kolla vad som har hänt dom senaste 4 åren ... just detta sossarna sänker ju tom bara skatter för höginkomstagare.

Det är ju S som styrt så egenligen borde ju vi ha en jävla bra sjukvård, skola, äldervård, men så är det inte det är lite konstigt.

Den är tom så dålig att det har börjat komma privata alternativ P.G.A att sossarna misslyckas, hade dom lyckas hade inte behovet av privat sjukvård funnits.

Å allt detta har kommit under S å V styre
Så du menar att hade det blivit maktskifte så hade skattensänks och vården, omsorgen, skolan, invandrarna, höginkomsttagarna fått det bättre? jag förstår inte hur de får ihop det?
Tycker det är dags till en annan metod är ju bättre att många jobbar å betalar lite skatt, än som idag nåra jobbar å betalar mycke skatt.
båda sakerna blir ju +/- 0 fast ajg tycker den det första verkar bäst.

Fast svenska fokket tycker inte det tyvär.

Jag tycker sverige behöver partier som ser mer framåt å har visoner.
Och det saknar s totalt ju, om fyra år sitter dom å säger samma saker igen å skrämmer folk för borliga partier.
det är så tragiskt ;( :-[
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Tragiskt att se denna enkelspårighet, vilket visar att t.ex (S) mantran slukas av många oemotsagt.

Att inte tro att man kan sänka skatter, ungefär som om det vore en naturlag är ju att ge upp. Regeringens egna siffror visade på att endast 40% av de skatter som ska gå till vården, används till just vård. Vad säger det er, som försvarar högskattesamhället med näbbar och klor? Det säger mig, att man kan få en enormt mycket bättre välfärd med de pengar som redan finns, tänk bara om pengarna till vården hade 80% effektivitet istället för 40! Då skulle man kunna utöka välfärden och samtidigt sänka en del skatter så att ALLA får mer pengar över.

Tyvärr är de flesta så djupt indoktrinerade så de inte ens reflekterar över såna siffror, som jag betecknar som skandal eller t.o.m brottsligt. Jag menar, va f*n händer med pengarna på vägen från skattebetalarna till välfärdssystemen?? DET är väl nåt som måste utrönas oavsett vilket parti man sympatiserar med.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Tourni
Posts: 26
Joined: 2002-08-21 16:32:32
Location: Bålsta

Yeep

Post by Tourni »

Säger bara att 40 % inte kan ha fel ;D
User avatar
Vintervila
Posts: 15
Joined: 2002-08-18 9:37:17
Contact:

Dom borgliga

Post by Vintervila »

Dom borgliga suger röv... :P
Xp 1700+ | 384 Sdram pc133| POV GeForce4Ti4200SE | Maxtor D740X 7200rpm 40GB +samsung 20gb | Samsung SyncMaster 750P | Msi K7t Turbo Kt133A | SoundBlaster Live! |
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

dEZA wrote:Tycker det är dags till en annan metod är ju bättre att många jobbar å betalar lite skatt, än som idag nåra jobbar å betalar mycke skatt.
båda sakerna blir ju +/- 0 fast ajg tycker den det första verkar bäst.
Nu är det ju inte så enkelt heller... Du vet mycket väl att det finns måga faktorer som spelar in. Allt är inte svart eller vitt.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

-->dEZA, folket kanske helt enkelt tror på att de blåa ska göra sverige till det paradis som de säger.

-->Tkh, exakt...
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
evilivar
Posts: 55
Joined: 2002-03-18 11:46:37
Location: söderhamn
Contact:

Post by evilivar »

Tycker det är tragiskt att de svenska folket inte vågar gå ur invanda banor och försöka testa något nytt och inte helt omöjligtvis bättre.

Vi vet att alla våra skattepengar som vi betalar inte används till det dom skall, mycket är slöseri. Jag tror om det skulle ha blivit en borgeligt regering så skulle pengarna gått dit dom skulle eftersom dom strävar efter mindre byrokrati och mindre politikerinvolvering.

Men eftersom det finns så många gamla "arbetare" så blir det bara att acceptera fyra år till med världens högsta skatter och mindre och mindre välfärd. Dock säger jag inte att loppet är kört jag kan ju bara reflektera till vad som varit och inte till vad som kommer att vara. Sossarna kanske tar sig i kragen och slutar att bara sträva efter makt och kanske tänker på de små människorna som satte dem där och gör lite förändringar till det bättre.
jag säger inte att du är dum, det blir bara lite fel när du tänker
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

zinko wrote:Skulle det blivit maktskifte så hade det blivit större klyftor mellan rika och fattiga.
Det är ju det som är hela grejen, jag vill inte betala massa skatt för att betala för folk som vill leva på bidrag. Jag hade lagt min röst på Folkpartiet eller Moderaterna om jag hade fått rösta.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

fredrik wrote:Det är ju det som är hela grejen, jag vill inte betala massa skatt för att betala för folk som vill leva på bidrag.
Eftersom det nu knappast är så att någon särskilt stor del av skatterna går till "folk som vill leva på bidrag" så undrar jag om det inte snarare är så att du helt enkelt inte har något emot ännu större klyftor i samhället? Det vore underbart om Lundgren vore lika tydlig på den punkten(för han och ganska många moderater har den åsikten) så kunde de halka under 10% till nästa val. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
nonajme
Posts: 40
Joined: 2002-03-26 20:41:48
Contact:

Post by nonajme »

Röstade på Sverigedemokraterna. Något som jag absolut inte ångrar. Har tröttnat på sveriges hycklarpolitiker nu.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

mkk wrote:
fredrik wrote:Det är ju det som är hela grejen, jag vill inte betala massa skatt för att betala för folk som vill leva på bidrag.
Eftersom det nu knappast är så att någon särskilt stor del av skatterna går till "folk som vill leva på bidrag" så undrar jag om det inte snarare är så att du helt enkelt inte har något emot ännu större klyftor i samhället? Det vore underbart om Lundgren vore lika tydlig på den punkten(för han och ganska många moderater har den åsikten) så kunde de halka under 10% till nästa val. ;)
Ok, jag har ingen emot större klyftor eftersom JAG med stor säkerhet skulle få det bättre. :)
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Att dom som jobbar hårt får bra betalt kallar inte jag för att öka klyftan snarare rättvisa.
Post Reply