Mac OS till PC - en bra idé?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Mac OS till PC - en bra idé?

Post by Jonas Lundh »

Jag har funderat på vad som skulle hända om Mac OS X portades till PC. I alla fall tror jag att operativsystemet skulle kunna konkurrera med Windows även bland vanliga användare.
Palm har ju gjort det med sitt operativsystem Palm OS och lyckats ganska bra skulle jag säga. Så varför skulle inte Apple kunna göra samma sak?

Även om jag nästan aldrig har suttit vid en Mac är intrycket jag fått från dom är att det är väldigt bra datorer. Speciellt OS X. (Jag säger inte att PC är dåliga men det skulle vara kul med fler alternativ)

Om nu Apple skulle porta OS X till PC tror jag det skulle tvinga Microsoft att göra ett ännu bättre operativsystem istället för bara "snygga till" designen på ett existerande Windows vilket det ser ut att vara det som händer nu tillsammans med andra mindre förändringar operativsystemet.
Vad tror ni? Skulle Mac OS (och Apple) klara sig på PC marknaden och kanske till och med utmana Microsoft?

iPod finns ju redan i en PC-version. Så varför inte OS X? Visst det är två helt olika saker men när gjorde Apple senast en produkt som är kompatibel med PC?
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
G|nu
Posts: 1139
Joined: 2002-03-07 23:19:37

Post by G|nu »

Kommer itne hända i den närmsta framtiden iaf. Apple skulle förlora för mycket på sin egna datorförsäljning för det. Tyvärr. PC kostar ju lixom LITE (ganska mycket) mindre än en Mac i dagsläget...

Dock tror jag OS X skulle bli väldigt poppis, det é UNIX/BSD-baserat och i stort sett felfritt... helt underbart fluffigt också :)

Vill man köra OS X så är det nog Mac som gäller.


(och det behövs en Mac-del av forumet nu :))
live beyond, expand.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Sant som Gnuet säger, MAC förlorar nog bara på det.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

G|nu wrote:Kommer itne hända i den närmsta framtiden iaf. Apple skulle förlora för mycket på sin egna datorförsäljning för det. Tyvärr. PC kostar ju lixom LITE (ganska mycket) mindre än en Mac i dagsläget...

Dock tror jag OS X skulle bli väldigt poppis, det é UNIX/BSD-baserat och i stort sett felfritt... helt underbart fluffigt också :)

Vill man köra OS X så är det nog Mac som gäller.


(och det behövs en Mac-del av forumet nu :))
den är ju med på unix forumet
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Re: Mac OS till PC - en bra idé?

Post by ballkula »

Skillnaderna mellan Mac och PC är väldigt få idag, och att göra Macen ännu mer "mainstream" tror jag skulle bli dödsstöten. OSX är förvisso ett bra operativ, men ingalunda bättre än t.ex Windows 2000. Dessutom, om OSX skulle behöva klara av att stödja så många kombinationer av hårdvara som Windows, så räkna inte med att det skulle vara så stabilt som det är idag. OSX är ju dessutom minnesslukande till den grad, att t.o.m XP känns lättkört ibland.. :)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
m0nk
Posts: 46
Joined: 2002-03-12 9:56:28
Location: Sverige, men bor i Greenock
Contact:

BeOS

Post by m0nk »

Jag vet inte hur smart det hade varit att försöka ta up kampen mot Pyttemjuks monopol med komersiella OS. Se hur det gick för BeOS.

Palm OS är ju gamla BeOS, och Be gick ju i konkurs och sålde sig till Palm just av anledningen att det inte gick att konkurera ut Microsoft.

Nä om det ska spridas nya PC OS så det nog bli fritt såsom Linux mf...
SuSE 8.2, Win XP [AMD Athlon XP 1900+, 256 Mb RAM] [2Mbit IP-Bolaget]

"...so that one may walk in peace..." - KM
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

(BeOS blev uppköpt av Palm bara några månader före OS 5 visades för allmänheten första gången så jag tror inte det finns någon eller i varje fall väldigt lite BeOS teknik i OS 5, men man kan ju hoppas på att OS 6 blir en större förändring.)

Ja visst kanske gratisvarianter skulle ha större chans att konkurrera om dom hade haft tillräckligt med resurser att att skapa ett användarvänligt, lättinstallerat och lättkonfigurerat operativsystem som fungerar helt grafiskt. Men som det är nu tror jag att det fortfarande är en bra bit kvar för gratisoperativsystemen tills dom kan konkurrera om "massavändarna" med Microsoft.
Rent användarmässigt tror jag MacOS är mycket längre framme än alla (de flesta?) gratisopserativsytem.
Lätt blir det inte för någon att bryta Microsofts monopol men jag tror att Apple har den bästa möjligheten, om inte genom portning så genom bra marknadsföring och en prissänkning av sina produkter.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Jag tror att microsoft har kommit för att stanna.
ingen kommer någ att bryta det.
Men alla vill
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
apapap
Posts: 510
Joined: 2002-03-08 16:42:11

Post by apapap »

Vill man testa Mac Os på PC så kan man göra det här. ;)
.
Post Reply