säkerhetslucka in winnt (4)

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

säkerhetslucka in winnt (4)

Post by lyckegard »

sitter på en offentlig dator i bibloteket..

datorn är av den typen att alla knappar ska var borttagna (förutom den till ie) och att alla filer ska vara dolda och inte användaren ska kunna se dom. Men nu klickade jag på bläddra knappen i "ändra min profil" i 64bits.. vad hände dÅ?? jo, jag fick upp alla filer som jag inte kunne se tidigare och dessutom kunde jag ta bort dom eller alternativt flytta dom..


vet inte så mycket om detta, men det är ganska skamligt att det ska vara så lätt att kvadda en sån här dator.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Freez_
Posts: 233
Joined: 2002-06-30 17:22:00
Location: STHLM

Post by Freez_ »

man kan ju configurer på olika sätt så det går lr inte går.. bibliotek brukar ju inte ha så "High Security" ::) men hacka på du.. 8)
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Detta är tyvärr ett problem eftersom programmen vanligtvis körs av den inloggade användaren. Den måste då ha access till alla filer så hårdidsken, men plugins å sådant.

Du kan ju sätta rättigheterna på hela partitionen till System eller så, förutom användarens config-filer. men då måste man även köra programen som system och då lär man väl kunna läsa alla filerna ändå.

Det är lite synd att man inte har samma kontroll på vilka filer ett program använder i windows som det är i bl.a. unixbaserade operativsystem.

det är likadant i win2k, xp, 98 och 95:an också om du undrar
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Gussoh wrote:Detta är tyvärr ett problem eftersom programmen vanligtvis körs av den inloggade användaren. Den måste då ha access till alla filer så hårdidsken, men plugins å sådant.

Du kan ju sätta rättigheterna på hela partitionen till System eller så, förutom användarens config-filer. men då måste man även köra programen som system och då lär man väl kunna läsa alla filerna ändå.

Det är lite synd att man inte har samma kontroll på vilka filer ett program använder i windows som det är i bl.a. unixbaserade operativsystem.

det är likadant i win2k, xp, 98 och 95:an också om du undrar
Men man kan ju sätta system som ägaren till allt förutom användarens hemkatalog, och sen enbart sätta läsrättigheter på programfilerna. Då kan ju användaren försöka radera bäst han vill. :)
hej.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

linc wrote:
Gussoh wrote:Detta är tyvärr ett problem eftersom programmen vanligtvis körs av den inloggade användaren. Den måste då ha access till alla filer så hårdidsken, men plugins å sådant.

Du kan ju sätta rättigheterna på hela partitionen till System eller så, förutom användarens config-filer. men då måste man även köra programen som system och då lär man väl kunna läsa alla filerna ändå.

Det är lite synd att man inte har samma kontroll på vilka filer ett program använder i windows som det är i bl.a. unixbaserade operativsystem.

det är likadant i win2k, xp, 98 och 95:an också om du undrar
Men man kan ju sätta system som ägaren till allt förutom användarens hemkatalog, och sen enbart sätta läsrättigheter på programfilerna. Då kan ju användaren försöka radera bäst han vill. :)
sant.. jag vet dock inte hur IE funkar utan skrivrättigheter till sina filer.. det funkar nog.. microsoftprodukter funkar alltid, vad man än gör med dom.. det är det som är det roliga med användarvnälighet ;)
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Gussoh wrote:
sant.. jag vet dock inte hur IE funkar utan skrivrättigheter till sina filer.. det funkar nog.. microsoftprodukter funkar alltid, vad man än gör med dom.. det är det som är det roliga med användarvnälighet ;)
microsoftprodukter funkar alltid???


.....


No comments
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

lyckegard wrote:
Gussoh wrote:
sant.. jag vet dock inte hur IE funkar utan skrivrättigheter till sina filer.. det funkar nog.. microsoftprodukter funkar alltid, vad man än gör med dom.. det är det som är det roliga med användarvnälighet ;)
microsoftprodukter funkar alltid???


.....


No comments
va tråkigt att du inte verkar tycka det. men jag tycker alltid att ms-produkter har 1000kollar innan den startas för att se så att står rätt till, om det inte gör det så försöker den själv åtgärda problemet istället för att skicka ut nått skabbigt felmeddelande. tyvärr, så när det är någonting dne inte kan fixa så ligger man ju dåligt till. men annars äger det ju :)
Jag tycker att grön är en fin färg.
Post Reply