Rätt temperatur?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Mirza
Posts: 90
Joined: 2002-03-07 23:18:17
Location: Stockholm
Contact:

Rätt temperatur?

Post by Mirza »

min duron 900Mhz ligger på 45 grader idle, med arctic silver II och med volcano II som kylfläns, har även tre fläktar i lådan som håller en kall temp, men jag har inte haft sådan här hög temp på processorerna förut så jag undrar om detta är normalt, jag har inte överklockat den eller något liknande, vid full load hoppar den till a 50 grader, är det rimligt eller är något fel?
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Re: Rätt temperatur?

Post by MeAn »

Mirza wrote:min duron 900Mhz ligger på 45 grader idle, med arctic silver II och med volcano II som kylfläns, har även tre fläktar i lådan som håller en kall temp, men jag har inte haft sådan här hög temp på processorerna förut så jag undrar om detta är normalt, jag har inte överklockat den eller något liknande, vid full load hoppar den till a 50 grader, är det rimligt eller är något fel?

Har monterat en duron 900mhz för ett tag sedan. Den hade taisol med artic silver och tempen låg på 60grader tills jag kompå att jag monterat kylflänsen fel. Vände flänsen och då hamnade tempen på 40grader idle. Vet inte vad den går upp till vid fulload. Nog tycker jag att din ska ligga på mindre än 45grader med tanke på att den jag monterade hade orginal fläkt plus att den inte hade några extra fläkter förutom nätaggs-fläkten.
Mirza
Posts: 90
Joined: 2002-03-07 23:18:17
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rätt temperatur?

Post by Mirza »

Har monterat en duron 900mhz för ett tag sedan. Den hade taisol med artic silver och tempen låg på 60grader tills jag kompå att jag monterat kylflänsen fel. Vände flänsen och då hamnade tempen på 40grader idle. Vet inte vad den går upp till vid fulload. Nog tycker jag att din ska ligga på mindre än 45grader med tanke på att den jag monterade hade orginal fläkt plus att den inte hade några extra fläkter förutom nätaggs-fläkten.
Har vänt flänsen rätt och har lagt tillräcklig med pasta, varken lite eller mycket, fattar inte varför den är så varm, min tempsensor nuddar processorns nedre del så den bör ge en ganska ungefärlig temp. aja så länge den inte kraschar så, ska ändå införskaffa en XP prole snart, så fort jag får lite pengar
User avatar
Neptun
Posts: 385
Joined: 2002-03-08 13:22:10
Location: Halmstad
Contact:

Post by Neptun »

Vaddå mycket... 45 grader eller 50 grader är ju ingenting! Min ligger idle på 53 och full load 58 8)
User avatar
Dale
Posts: 316
Joined: 2002-03-08 14:43:36
Location: Södertälje
Contact:

Post by Dale »

Neptun wrote:Vaddå mycket... 45 grader eller 50 grader är ju ingenting! Min ligger idle på 53 och full load 58 8)
Åååå va tuff du e... :P
m3lchi0r
Posts: 17
Joined: 2002-03-07 23:45:57
Location: Tyresö, Stockholm
Contact:

50.. mycke??

Post by m3lchi0r »

50 grader på processorn är absolut inget att oroa sig för..
om du inte ska clocka mycket..
om ja inte minns helt fel.. så kan en athlon ligga på 90 grader i arbetstempratur.. alltså köras i 90 grader utan att den tar skada...
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Re: 50.. mycke??

Post by MeAn »

m3lchi0r wrote:50 grader på processorn är absolut inget att oroa sig för..
om du inte ska clocka mycket..
om ja inte minns helt fel.. så kan en athlon ligga på 90 grader i arbetstempratur.. alltså köras i 90 grader utan att den tar skada...
Dom klarar mer än 90grader, har bevis. Min 80mm moddade fläkt lossnade på kylfänsen i och med det så var min 1200mhz(AMD) utan fläkt i ca 6timmar. När jag komme hem så hade datorn krashat. Efter några timmars vilande så provstartade jag den och processorn funkar prima fortfarande. Men sedan hur länge till den håller beror ju på :)
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Post by SubMarine »

hur vet man vilket håll taisolen ska vara åt då? nån får göra en fin ritning och visa upp... :)
m3lchi0r
Posts: 17
Joined: 2002-03-07 23:45:57
Location: Tyresö, Stockholm
Contact:

d ser man..

Post by m3lchi0r »

på socketen på moderkortet går d upp på ena sidan...
så här... hajjar du?? de går ner på taisolen..
d e svårt å förklara.. men du borde nästan hajja

...................|U |
...................|P |
...................|P |
...................|H |
...................|Ö |
...................|J |
...................|T |
User avatar
R3c
Posts: 451
Joined: 2002-03-07 22:51:20
Location: Borås
Contact:

Re: 50.. mycke??

Post by R3c »

mean wrote:
m3lchi0r wrote:50 grader på processorn är absolut inget att oroa sig för..
om du inte ska clocka mycket..
om ja inte minns helt fel.. så kan en athlon ligga på 90 grader i arbetstempratur.. alltså köras i 90 grader utan att den tar skada...
Dom klarar mer än 90grader, har bevis. Min 80mm moddade fläkt lossnade på kylfänsen i och med det så var min 1200mhz(AMD) utan fläkt i ca 6timmar. När jag komme hem så hade datorn krashat. Efter några timmars vilande så provstartade jag den och processorn funkar prima fortfarande. Men sedan hur länge till den håller beror ju på :)

på amd:s sida står det att en athlon e död vid den temperaturen
Post Reply