Innehåll
Överklockning

Inledning
Processorn
Minnet
Grafikkortet
AGP
PCI och IDE
BIOS
Slutord

AGP

Har man ett AGP grafikort så kan det ställa till med problem vid överklockning. Vad som är anledningen till detta är att BX kretsen bara har två inställningar för Mhz:en på AGP porten. Dessa är 1/1, 2/3 eller 1/2.

1/1 används vid 66 mhz busshastighet och ger en AGP frekvens på 66 mhz.
2/3 används vid 100 mhz busshastighet och ger en AGP frekvens på 66 mhz.
1/2 används vid 133 mhz busshastighet och ger en AGP frekvens på 66 mhz.

Höjer man busshastigheten så är det nästan garanterat att man börjar få problem vid hastigheter över 83 mhz eller 124 mhz. Vid 83 mhz kan man ändå räddas av att man ställer in AGP porten på 2/3 vilket ger en underklockad AGP port men ändock fungerande.
Vid hastigheter över 124 mhz så blir alternativen lite färre. Är det instabilt så får man offra lite prestanda för att vinna mer prestanda på annat håll.
nVIDIAS Geforce serie, 3DFX kort samt Matrox kort är kända för att klara höga AGP hastigheter. Riva TNT2 är dåligt på det.

Det första man skall testa är att inaktivera AGP SideBanding (SB). SB är mycket känsligt vid överklockning. Och har du ett grafikkort med mycket minne så bör prestandaförlusten inte vara särskilt stor. Faktum är att just nu så är SB inte ens till på GeForce, det kommer i framtida drivrutiner.
Lyckas man inte med detta då är det dags att överge AGP 2X helt och gå ned till AGP 1X. Faktum är att AGP funktionerna inyte nyttjas till fullo så prestandaförlusten bör inte vara enorm. Testa och se vad det innebär för dig.

En ytterligare sak att leka med är AGP aperture size som du hittar i bios.

PCI och IDE ->