Överklockning Inledning Processorn Minnet Grafikkortet AGP PCI och IDE Slutord |
AGP
Har man ett
AGP grafikort så kan det ställa till med problem vid överklockning.
Vad som är anledningen till detta är att BX kretsen bara har två
inställningar för Mhz:en på AGP porten. Dessa är 1/1, 2/3 eller
1/2.
1/1 används vid 66 mhz busshastighet och ger en AGP frekvens på
66 mhz.
2/3 används vid 100 mhz busshastighet och ger en AGP frekvens
på 66 mhz.
1/2 används vid 133 mhz busshastighet och ger en AGP frekvens
på 66 mhz.
Höjer man busshastigheten så är det nästan garanterat att man
börjar få problem vid hastigheter över 83 mhz eller 124 mhz. Vid
83 mhz kan man ändå räddas av att man ställer in AGP porten på
2/3 vilket ger en underklockad AGP port men ändock fungerande.
Vid hastigheter över 124 mhz så blir alternativen lite färre.
Är det instabilt så får man offra lite prestanda för att vinna
mer prestanda på annat håll.
nVIDIAS Geforce serie, 3DFX kort samt Matrox kort är kända
för att klara höga AGP hastigheter. Riva TNT2 är
dåligt på det.
Det första man skall testa är att inaktivera AGP SideBanding (SB).
SB är mycket känsligt vid överklockning. Och har du ett grafikkort
med mycket minne så bör prestandaförlusten inte vara särskilt
stor. Faktum är att just nu så är SB inte ens till på GeForce,
det kommer i framtida drivrutiner.
Lyckas man inte med detta då är det dags att överge AGP 2X helt
och gå ned till AGP 1X. Faktum är att AGP funktionerna inyte nyttjas
till fullo så prestandaförlusten bör inte vara enorm. Testa och
se vad det innebär för dig.
En ytterligare sak att leka med är AGP aperture size som du hittar
i bios.