Innehåll

Albatron 7300 GS 256MB

Inledning
Förpackning och tillbehör
Specifikationer
Layout & funktioner
Testsystem
FPS: Battlefield 2, Half Life 2, Oblivion
FPS: Far Cry, F.E.A.R, Quake 4
Simulatorer: NFS:MW, X3:Reunion
Strategispel: B&W 2, Earth 2160
Överklockning
HD Videotest
Slutsats


Tack till Albatron, Abit och AMD som gjorde denna recension möjlig.

10/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Specifikationer

GeForce 7300 GS är det första NVIDIA-baserade grafikkortet med en kärna som har producerats med 90nm-tillverkningsprocess. Fördelen med att använda sig av en mindre tillverkningsprocess är att kretsen brukar bli svalare och tillverkningskostnaderna mindre. G72-kretsens storlek uppmäts till ungefär 77mm2, vilket är ungefär 77% mindre än den krets som finns på 7800-serien (G70). I tabellen nedan återfinns en sammanfattning av specifikationerna för Albatron 7300 GS 256MB.

Utifrån specifikationerna ser GeForce 7300 GS ut att vara mer eller mindre identiskt med föregångaren 6200 TC. Det finns dock en del betydande arkitekturiska skillnader mellan de båda korten. GeForce 7300 GS pixel pipeline har, liksom övriga kort i GeForce 7000-serien, försetts med två stycken ALU-enheter vardera, som båda klarar av full MADD (både multiplicering och addition). Förändringen innebär att kretsens Pixel Shader-prestanda blir bättre. GeForce 7300 GS har även fått mer utvecklade vertex shader pipelines samt stödjer nu FP16 blending (64bit, 16bit FP per komponent); ett av de mer högupplösta HDR-gränssnitten.

Kortet har liksom sin föregångare hårdvarustöd för Shader Model 3 och använder sig av NVIDIA:s egenutvecklade minnesteknik TurboCache. Minnestekniken TurboCache innebär att grafikkortet använder sig av PCI-express-portens snabba överföringshastighet för att mellanlagra information i datorns RAM-minne. Detta sker vi de tillfällen då grafikkortets minne inte räcker till. Ett 7300 GS kan, vid behov, använda sig av lika mycket systemminne som det finns på själva grafikkortet, det vill säga 256 MB. Totalt kan med andra ord minnesmängden uppgå till 512 MB. I vårt fall är dock sannolikheten ganska så liten att grafikkortet kommer att behöva använda sig av RAM-minnet överhuvudtaget. Mycket minne behövs främst när man kör krävande spel med högre inställningar, något som ett 7300 GS är en aning för klent för att klara av.

En av de trevligare nyheterna, till skillnad från 6200-serien, är att kortet har försetts med NVIDIA:s PureVideo-teknologi. PureVideo innebär i stora drag att grafikkortet avlastar processorn i samband med uppspelning av High-definition H.264, WMV9, MPEG-2 och DivX. Hur stor skillnaden blir kommer vi att ta reda på längre fram i recensionen.

Förutom de arkitekturiska förbättringarna har 7300GS högre klockhastighet, större minnesbandbredd och mer minne. Kortet är med andra ord utan tvekan snabbare än sin föregångare. Den enligt NVIDIA officiella minnestimingen är 405 MHz. Tillverkarna har dock fria händer att öka samt sänka hastigheten på minnet, vilket innebär att man som köpare av ett 7300 GS måste vara lite extra observant på just detta. Albatron 7300 GS avviker från specifikationerna en hel del (55 MHz)vilket kommer att innebära sämre minnesbandbredd.


« Föregående Nästa sida »


10/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!