Innehåll
Asus V6600 GeForce Deluxe

Inledning
Specifikationer
Installation
Testsystem
Överklockning
Test 1 - Q2
Test 2 - 3D MARK 2K
Test 3 - DMZG
Test 4 - TreeMark
Test 5 - Tirtanium
3D-Glasögon
SmartDoctor
TweakUtility
TV in/ut
DVD
Sammanfattning

Test 3 - Dagoth Moor Zoological Gardens

Själva demot

DMZG är ett exempel på vad vi kan vänta oss i kommande spel. Världen är full av detaljer så som skalbaggar blommor och andra saker som gör bilden allt verkligare. Och då menar jag inte som i dagens spel med ett par träd som står i utkanten av bilden och en fågel i skyn. Nej, här är detaljrikedomen hög och det finns till exempel träd och buskar så att man ibland inte kan se famåt för att de skymmer. DMZG bygger på motorn som finns i ett spel som kommer hösten 00.

Något som man bör tänka på är att motorn som driver det hela inte är färdigutvecklad ännu. Så trots att man redan i detta stadie har optimerat demot för T&L så kommer prestandan antagligen att höjas något i framtida spel som baesras på samma motor. Demot känns ryckigt trots höga FPS. Detta beror mycket på att musens rörelser är hackiga.

Inställningar

För att få DMZG att fungera måste man se till att man har satt en bock för Fog Table Emulation under inställningarna för D3D. Annars så visar DMZG endast en orange bild. I övrigt ändrades inte några inställningar.

Testresultat

120/166 800*600 1024*768 *1280*1024
16 bit 46.4 41.9 34.8
32 bit 41.9 32.6 23.8
142/195      
16 bit 47.9 44.8 39.3
32 bit 45.1 38.2 28.8
150/217      
16 bit 48.4 46.1 40.9
32 bit 46.4 40.6 32

Vi ser tydligt att upplösningen som ett icke DDR ram Geforce sätter gränsen vid är 1024*768. Med hjälp av överklockning så får vi kraftiga ökningar i prestanda i de högre upplösningarna. Dock så skall vi tänka på att det inte är några otroligt höga resultat vi får ändå. Men för de som föredrar hög upplösning framför höga fps så är överklockning ett utmärkt alternativ. Överklockar man max så kan man räkna med att antigen öka färdjupet till 32 bit eller öka upplösningen ett snäpp med bibehållen fps.

Prestandavinst av överklockning

142/195 800*600 1024*768 1280*1024
16 bit 3.2% 6.9% 12.9%
32 bit 7.6% 17.2% 21%
150/217      
16 bit 4.3% 10% 17.5%
32 bit 10.7% 24.5% 34.5%

Bilden liknar det vi redan har sett men vid de höga upplösningarna är ökningen enorm procentuellt sett. Att öka hastigheten på kortet med 25% kan ge 35% prestandahöjning!


Prestanda förlust vid 32 bit jämfört med 16 bit

  800*600 1024*768 1280*1024
120/1666 -9.7% -22.2% -31.6%
142/195 -5.8% -14.7% -26.7%
150/217 -4.1% -11.9% 21.8%

Överklockning hjälper märkbart och halverar prestandaförlusten i vissa fall. Dock ser vi att vid höga upplösningar med 32 bit färgdjup så uppstår en flaskhals och man vinner inte lika mycket per höjd mhz när kortet väl har nått flaskhalsen.

 

Nästa ->


 

 

64bits