Baldurs Gate II - The Shadows Of Amn

20/10-00 | Chrono Tigger | ctigger@64bits.se

S var lugnet ver Faerun ter rubbat! Det r nu ter dags att dra sig ut i skogarna, de mrka kllarna, de stora stderna och de vackert detaljerade miljerna i Interplays msterverk kretsande kring vrlden Faerun. Givetvis r det klassikern Baldurs Gate (The Sword Coast)'s uppfljare Baldurs Gate II, The Shadows of Amn, jag pratar om. Vi hade tidigare under ret blivit givna nnu ett bra spel till serien, "Icewind Dale" vilken utspelad sig i hjlten Drizzt do'Urdens hemlandskap. Men detta spel, om n otroligt bra, var ingen uppfljare till det omttligt populra BG1, vilket man spenderade ett antal timmar framfr under det sena 90-talet, och bra in p 2000-talet mste jag sga. Icewind Dale gjorde inget strre vsen utav sig, varfr ? Troligen p grund utav just den nmnda anledningen: det var en vntan p BG's storebror, Baldurs Gate II.

Prolog, och frhistoria
S var det ntligen hr d, efter ett antal missade realese-datum och genomkorkade presskonferenser s r det ntligen hr, det spel vilket vi alla satt och frenetiskt frskte sl sig igenom "The Sword Coast" utan att frbli den eviga kuggen i maskinen som lter ondskan verleva. Vissa av oss lyckades klara oss frbi de "mindre" magikerna och onda "hgsta-hnsen" som Tazok, Daveron etc, medan vissa av oss njde sig med att n den nrbelgna staden Bergeost alldeles st om Candlekeep, den borg du fddes, fr att sedan uppfostras utav Gorion. Men sakta i backarna, lt oss spola tillbaka historien och brja frn brjan.

Som ung tillbringade du din tid som hjlpreda t magikern Gorion i det hgfste utav de goda, ledd utav "the keeper of tombs" Ulraunt, i Candlekeep. En mitt ibland ett hav utav ondska vilken drabbade The Sword Coast under denna tid, som allmnt kallades "The troubled times". Gorion frskte lra dig allt han kunde om den farliga vrld han, en dag, visste du skulle rka utfr. Sagt som gjort ber Gorion dig att slflje fr att slutfra ett uppdrag vilken r utav strsta vikt. Som av en ren slump blir du och Gorion verrumplade utav ett gng ur den ondakretsen vilken genast anfaller Gorion. Gorion gr allt fr att skydda dig och lyckas omintetgra alla onda utom en. Denna sista personen klarar sig vl ifrn Gorions sm attacker och svingar sitt svrd vilket slcker Gorions liv likt vinden slcker det glmda ljuset. Du r utelmnad i den bryska vrld Gorion s omsorgsfullt frskt bereda dig p. Gorion r nu inte lngre med dig men du har ftt ett budskap av honom, att ska vnner...

I Baldurs Gate I, slr du dig fram genom skogar, trsklandskap stder allt fr att n ditt ml. Upprttelse. S smningom tar du dig, tillsammans, med ett gng andra ventyrare till Baldurs Gate och till dess undre vrld fr att bekmpa Gorions mrdare och skaparen utav ondska p Svrd Kusten, din halv-bror och "Lord of murder" Sarevok. I en dramatisk slutstrid slss du emot din broder fr kustens framtida de. Du fr in ett ddande slag p Sarevok och du har bekmpat en, i mngden, utav stora onda hrskare i Faerun. Du nr ytan och blir behandlad som en hjlte, du har rddat Baldurs Gate och dess omnejd Svrds Kusten frn dess plga. Det r hr Baldurs Gate II tar vid, som en direkt fortsttning utav ettan.

Baldurs Gate II tar vid
Du upplever en hemsk drm dr hela ditt livs historia passerar revy framfr dina gon, och du r inlst i din tanke och mste uppleva ven de hemskaste momenten nnu en gng, du har aldrig tidigare behvt knna av dessa minnen sedan "The Lord Of Murder" frsvann. Du knner en tung smrta i din kropp och kan sakta ppna gonen. Du finner dig sjlv fastkedjad i en bur, inuti en fngelse-cell, en tortyrkammare, du r vldigt frvirrad och har ingen aning om hur du hamnat hr. Du kan hjlpligt se en stor mnniska st framfr din bur, han sger ngot om att du har en massa innestende krafter och str emot mycket, men att detta inte r konstigt d du, vid gonblicket du mrdade din bror Sarevok sjlv blev "lord of murder". Personen framfr buren rr p sina hnder och framkallar en eldboll vilken trffar dig och smrtan slcker dina gon nnu en gng, och du tervnder till din drm.

Du hr en rst, en avlgsen igenknnbar rst, du ppnar gonen och ser Imoen, din kompis sedan barnsben, st bredvid din bur, aningen rrad, men stende vid din bur. Hon slpper snabbt ur dig, ni diskuterar lite om vad som hnt, men hon r lika frvirrad som du. Bakom dig sitter i tv burar Jahiera och Minsc (jtten, med den fula hamstern Boo). Dessa r alla vnner sedan ettans ventyr och du slpper dem fria, ni hittar i en skattkista ngra hjlmar svrd, skldar och yxor, allt ni kan tnkas behva fr att starta er frd frn de mrka hllorna. De mrka hllorna visar sig vara mer n bara en liten grotta, utan en del utav ett stort underjordiskt ntverk, med hjlp av en "teleport" lyckas ni emellertid n ytan, hamnar mitt inuti en stad och n en gng kan jakten efter sannigen brja, du r uppslukad utav Baldurs Gate II, Shadows of Amn's enorma vrld.

- - - - -

Vad r BG2, och hur kr jag
Baldurs Gate r ett Real-Time Rollplaying game dr du har den yttersta positionen i ett gng p en till sex ventyrare. Man fr i brjan utav spelet vlja vilken slags figur man vill vara. Av annat man kan vlja mellan r, ras (Orc, alv, halv-alv, mnniska, troll, halfling, dvrg), olika klasser (Paladin, Undead Hunder, Fighter, Magician, Cleric, Priest, Theif, Ranger etc finns skerligen 40 olika alternativ), din syn p lagen (lawful good, neutral good, chaotic good sedan vidare till neutral och evil), utseende och rst p din figur, kn, namn, och dess specialiter. Du har med andra ord en hel drs med olika val du gr fr din figur s tnk noga efter, vad just du r bra p! En kmpe kan exempelvis specialisera sig p ett antal olika vapen, medans en magiker kan lra sig att memorera olika spells och diverse trick. Just "trollerierna" i BG's vrld har vldigt stor betydelse och inte sllan mter du en duktig trollkarl/magiker.

Styrningen i BG2 r likt ettan vldigt enkel och r ett praktexempel fr "klick & play", du klickar p ett stlle, din gubbe gr dit, du ber din gubbe anfalla en speciel punkt, din gubbe anfaller punkten. Lttare n s kan det knappast vara, ett minus dock r den fortfarande s otroligt dumma AI'n som lter dina allierade g helt fel i vissa situatuioner, vilka mycket vl kan leda till dden fr den olycklige, lyckligtvis kan man anvnda denna AI till att "fuska". I hndelse av att du skulle veta att du kommer stta p en hel hop med monster kan du enkelt genom Fog of War mta en och en utav dessa, alltefter de ser dig, och sledes ltt slakta horder utav monster. Utrustning utav sina gubbar r vldigt enkel och faktiskt riktigt rolig, jag skulle ljuga om jag sade att det inte r tillfredstllande att se sin Paladin lvl 15 byta ut sin ynka Longsword +1 emot en utav Drizzt's tv svrd (Twinkler & Frostbrand). Som utrustning till din ventyrarskara finns tusentals olika objekt, allt ifrn magiska svrd och stavar till bryska hjlmar och hrdade skldar. Allt eftersom din ventrysskara avancerar i "experience" och i spelets story s fr de tillgng till nya och bttre vapen, detta genom att slakta andra ventyrare och helt enkelt ta deras vapen, mta olika mindre galna hrskare vilka grna skulle vilja se dig stoppad, eller helt enkelt genom att kpa dem i ngot inn eller ngon "Smithy". Valen i BG r inte ondliga men de frekommer i s otroligt mnga olika alternativ.

Spelet r otroligt stort, som ni redan kanske gissat er till och rymms p fyra cd-skivor, eller om man vill p en DVD-skiva. Systemkraven r som vanligt inte hgt utsatta, men fr att f gldje ur spelet br du minsta ha en P2 400 med 128MB RAM och ett sjuste grafikkort, som TNT 2/Ultra, GeForce DDR/SDR/GTS, Voodoo 2/3/4/5, fr att rendera en del utav de snygga magierna i BG2. Operativsystem r en rekommendation att kra Win 9X/ME, ven Win 2K r helt ok.

Pris, och var du hittar det
Du hittar Baldurs Gate II Shadows Of Amn i din nrmaste datorbutik fr cirka priset 399kr. Medfljer gr cd-skiva/or, manual, ngra erbjudanden och har man tur en t-shirt ;).

Betyg
Spelet fr en 60bitar utav 64bitar mjliga samt ran att bra 64bits hedersomnmnande i mnadens spel!

Fr dig som redan spelat igenom BG1 och kanske hller p med Icewind Dale, eller rent av klarat ut det, r BG2 ett mste. Men ven den som knner sig ny med AD&D's vrld r BG2 en rekommendation. Spelet har i stort sett allt man kan nska sig utav ett RPG i dagslget, svrd, monster och Minsc's lilla fula hamster Boo. Spelets AI kunde ha frbttrats lite, men vem gnller fr det nr storyn r helt otroligt mastodont, allting sammanlnkar med ettan eller ngot skrivit i bokserien "Forgotten Realms", vilken hela BG-serien r baserad p. Ingenting lmnas t slumpen i detta spel, och svida du inte mesar inne p ett Inn s hnder det alltid ngot i detta underbara spel. Hade BG varit en film hade jag genast sett den. S bra r "ingame historien", samma koncept som var s revolutionerande fr Half-Lifes enorma scener vilka medverkade i att fra handligen vidare. BG2 r en klar hit!