1/2-01 | Axman | axman@64bits.se
Artikelsponsor
Intel - www.intel.com
Ett tack till intel för att de har lånat ut en dator till oss för dessa tester.
Två tester som är väldigt beroende av grafikkortet är nvidias treemark och teknologi demot Dagoth Moor Zoological Gardens.
Dessa är speciellt framtagna för att visa fördelarna med T&L men jag tänkte att det kunde kanske vara intressant att se vad som händer i dessa tester. Kanske optimering för respektive processor kan göra skillnad genom drivrutinerna? Nåja, vi ser efter hur det gick.
Vi börjar med Treemark. Det är ett teknologidemo för T&L som lanserades när Geforce256 kom. Det skildrar ett träd med eldflugor omkring. Två standardtester går att genomföra där det ena är mycket komplext.
I Treemark så ser vi att grafikkortet är klart begränsande i "Complex". Båda får samma resulat. Pentium 4 får en liten ledning över Athlonen i simple. Skillnaden borde naturligtvis varit större kan man tycka men som sagt så är Treemark inte optimerat för P4:n utan för nvidia grafikkort.
Nästa teknologidemo för Geforce korten är det snygga Dagth
Moor Zoological Gardens eller DMZG som är lite lättare att skriva.
DMZG är även det kraftigt optimerat för grafikkort från
nvidia men jag tänkte att det kunde vara intressant att se hur situationen
blir här.
Med tanke på treemark och att demot inte alls är P4 optimerat så
borde skillnaden inte vara så stor mellan processorerna
Ja här blir det ungefär samma resulat. Det skiljer endast 4 rutor per sekund mellan de båda processorerna. Detta trots att P4:n är 400 MHz snabbare.
Vad beror detta på och vad har det för inverkan?
Jo här ser vi tecken på hur Pentium 4 svagheter visar sig. Prestandan med icke optimerade program kan bli lidande. Konsekvenserna blir att en uppgradering inte alltid blir en uppgradering. Men vi kan även se det så att många dagens program inte behöver mer prestanda och det är exakt vad Intel vill få fram. Prestandan räcker idag och blir bra imorgon.
Men det vore inte fel med att ha aningen bättre prestanda ändå...