Innehåll

Command and Conquer: Red Alert 2


10/11-00 | Chrono Tigger | ctigger@64bits.se

Den spelvrld vi idag lever i har ett antal olika grenar och inriktningar. Fr att nmna ngra exempel finns action, sport, shoot 'em up, strategi etc.

Fr att bertta lite om fdelsen utav den idag s omttligt populra strategi-grenen.
ret var 1995 och den allmna gamern hade inte tillgng till dator i Sverige, denna skulle komma ett par r senare. Spelen till PC'n var inte mnga och marknaden var likvl liten. Spel som Doom, Wolfenstein hade dock funnits ett bra tag och drog de mesta spelarna p denna tid, fr att inte glmma Sim City 2000 vilken var en mktig hit.
Strategispel som vi idag ser dem fanns inte alls d, visst fanns det spel som gick under kategorin strategi, t.ex "Dune-serien", "Carrier-Strike", "Panzer General" etc. men ingen av dem hade dagens utseende eller grnssnitt.

Men en dag, under 95 slppte en speltillverkare vid namn WestWood (Studios) ett helt nytt spel "Command & Conquer", med slagorden "World domination in a box". C&C var ett spel som kom att revolutionera och mycket riktigt dominera. Spelet tog upp den episka kampen mellan gott och ont, denna gng framstllda som ond: Brotherhood of NOD, en terrorist grupp och de goda: GDI, Global Defence Initiative. C&C gav nya inslag iform utav marknadsfring utav sina egna trupper och man fick sjlv skta sin infrsel utav pengar. Detta genom, ett n idag ofrndrat koncept - plocka upp mineraler i detta fall Tiberium fr att sedan fra detta till fabriker vilket gav en pengar.
Lanseringen utav C&C var exakt vid rttidspunkt, mnniskor vrlden ver brjade skaffa en PC och hade drmed mjlighet att prova p C&C. Spelet hade dock dligt multiplayer std och att ntverka var svrt, ven om LAN inte alls var lika frekommande d som nu.


Historien fortstter

I en sneak-peak video p C&C's cd kunde man f se lite om WestWoods planerade uppfljare till C&C1. Dribland fanns Red Alert. Vrlden vntade spnt p Red Alert, under tiden lanserade WW ett missionpack till C&C, "Covert Operations", vilket mycket riktigt enbart var ett par nya missions och inget nytt som tillfrde serien ngot.

1995 slog ver till 1996 och vrlden kunde skda WW's nyslppta spel Red Alert i PC-butikerna, det spel vilka n idag har oslagna sljrekord. Red Alert var en omarbetad version utav C&C1, grafiken var numera mjlig att kra i SVGA och hgre upplsning. Snabbhet i spelet hade ven prioriterats och spelet var rejlt mycket snabbare n sin fregngare.

Rent kronologiskt sett ur C&C perspektiv utspelar sig Red Alert fre C&C1 och behandlar frsta vrldskriget dr Tyskland aldrig infriade sina tankar och ideologier om vrldsdominans, men vst ser dock st som sin nye fiende och mycket riktigt anfaller Sovjet vst i ett frsk att f Europa under sina vingar. NOD och GDI hade sledes bytts ut emot Sovjet och Allierade. Sett ur multiplayer synpunkt var det en klar hit, med std fr uppemot 8 players (jmfr emot C&C1's 4stycken).

WW hade dock redan innan Red Alert lanserats mtt en konkurrens, en stark konkurrens. Blizzard hade slppt sitt andra strategispel: WarCraft II, Tides of darkness, ett spel vilket blev populrt och enormt storsljande. Dess fregngare lanserades i samma tider som gamla C&C1, WarCraft: Orcs and Humans, ett prisat spel och vinnare utav ett otal olika priser men dock rejlt i skymundan fr "herren p tppan" - C&C. Sedermera upprepar sig historien och trots ett enormt bra spel utav Blizzard blir det utmanvrerat av det omttligt populra Red Alert vilket redan 96 lirades frenetiskt p ntet.

Efter lanseringen utav Red Alert hnde inget revolutionerande, nytt eller phittigt inom strategigrenen, spel som Dark Reign, MAXX slpptes frvisso men alla dessa var RA-kloner, dliga RA-kloner. Idetorkan var ett faktum och nya ideer var tvungna att hittas fr fortsatt dominans och verlevnad.


Idetorkan lyser igenom

Westwood planerade och marknadsfrde fr sin tredje release inom C&C serien hsten 97. Spelet i frga var C&C Tiberian Sun, vilket enligt uppgift skulle bringa det spelvrlden lngtade efter, omvxling och nyskapande.

Detta genom "Westwood's guldkorn" voxlar - voxelgrafiken, en egentligen helt obeprvad teknik. Bland nyheterna skulle ven finnas deformbarterrng och en ny och smartare AI.

Fga dagar innan releasen utav TS kps WW upp utav jtten Electronic Arts. Vilka hll inne spelet nda in till mitten utav 98. Under tiden hade spelet Dune 2000 slppts, nnu en uppfljare. Dune-serien (1 och 2) slpptes lngt innan det frsta C&C men blev aldrig lika populra. Med Dune 2000 ville WW teruppliva Dune-serien, tyvrr var Dune 2000 bara nnu en RA-klon och inte alls ngot nytt. Dune 2000 mer eller mindre floppade.

Releasen av Tiberian Sun, det tredje spelet i C&C-serien var mycket dramatisk och tusentals hade frbokat just sitt exemplar, s.k. "platinum-versioner" sldes fr ett litet hgre pris men tog trots detta mycket snabbt slut. Jag skulle ljuga om jag sade att det inte var en massiv feber pTiberian Sun, ett spel vilket fortsatte p C&C1's koncept - krig i framtiden med NOD och GDI som goda och onda.
WW hade i princip marknaden fr sig sjlva, bortsett ifrn Blizzards nykomling StarCraft. Emellertid trots hyllningar utav diverse Pc-tidningar etc s frngick det inte frn det faktum att Tiberian Sun inte bidrog med ngot roligt nytt till strategi grenen.
Den deformerbara terrngen var egentligen bara ivgen och vidare snyggt var det inte de hyllade voxlarna, AI'n fuskade med resources och spelet kndes mer som en dlig beta n som ett fullvrdigt WW spel.

Trots stora frsljningssiffror var EA och WW medvetna om TS misslyckande, man satte igng med "ett hemligt projekt". Mnga fans listade ltt ut att projektet var en uppfljare till RA, ett s.k. RA2. Vilket ven bekrftades utav WW i diverse presskonferenser. Ngon vntan p RA2 likt TS blev det inte, och inte mycket information poppade upp om WW's C&C-serie frn det helt pltsligt s stod i spelbutikernas hyllor.

Den fjrde delen utav C&C-serien var slppt, skulle spelet terta WW's heder? Jag ska frska ge min syn p RA2 och drmed kanske lysa upp lite i frvirringen.


Red Alert 2

Red Alert 2 bygger mycket riktigt vidare p RA1's historia dr de tv motstndarna r st och vst. Lite grovt r historien den att det teruppstndna Sovjet anfaller de allierade - USA - i en massiv attack.
De allierade tvingas sledes frsvara sig och ett fullskaligt krig r igng. RA2 utspelar sig ett antal r framt i tiden och nya vapenteknologier finns tillgnliga. De allierade ser sig som tekniskt lngre framskridna n Sovjet vilka mer frlitar sig p rstyrka.

De tv sidorna har en bred arsenal med enheter och tillskillnad emot TS finns numera ven tillgng till vattenburna farkoster. Banorna r aningen mer detaljerade och finslipade n de, ibland, s enormt trkiga i TS.

Den gamla hederliga "harvesting" finns givetvis fortfarande kvar och visst r det tiberium. Likt TS finns det civila byggnader och civilister springande, ven p vissa MP-banor.

Singel player visar upp en bred arsenal utav missions och man kan vlja att slss fr Sovjet eller de allierade.
Likt hela C&C-serien erbjuder ven RA2 sina filmsekvenser fr att fra handlingen framt. ven om intro videon r bland de smre jag personligen sett.

Skirmish alternativen r mnga och WW sger sig kunna erbjuda ett ondligt antal olika banor, med den nya "banskaparen". Ensam skrimish r dremot inte alls srskilt upphetsande och stundtals verkligen trkigt.
Nej jag lade min tillit till att RA2 lade sig tillrtta, likt sin fregngare i Multiplayer. I min enfald hade jag givetvis fel. Att spela MP med exempelvis "Super-weapons" ssom nukes och ngon lustig "weather control device" p r totalt vansinne och erbjuder inte mnga minuters roligt spelande.
Nej ska man ver huvudtaget finna nje i spelets multiplayer skall man stnga av allt vad "super-weapons" heter och samla en tre andra spelare och kra en free for all.
Spelet r onekligen snabbt och enkeltheten i en uppladdning utav styrkor gr det oftast antingen vldigt lngdraget eller vldigt kort.
Ett anfall kan numera ltt sl ut en fiendes bas, vilken i tidigare C&C spel mer eller mindre varit smtt omjligt om man inte samlat styrkor i all evinnerlig tid, nej att "nta" ner en fiendes bas har alltid varit C&C's princip - en s.k. tankrush.

Flygplanen r ingen hjdare i RA2 och bidrar inte till mycket, de luftburna "harrier"'na de allierade har tillgng till r vldigt svaga och relativt harmlsa.
Sovjets tungbombare "Kirov" har visserligen en enorm eldkraft men ack s lngsam. Nej likt fartygen i RA1 r flygplanen isolerade i Ra2 och fyller inte alls ngons strre funktion.
Tanya finns fortfarande kvar och r fortfarande lika verdrivet kraftfull.

En rolig sak i multiplayer r att man kan vlja mellan ett antal olika lnder vilket land man sjlv vill slss fr. Varje land har sin specifika enhet vilken har sin unika funktion.
Ett roligt inslag men frgyllar inte RA2 mycket.

Ett plus fr Ra2 r dock dess fina internetmjligheter, spelet r vldigt ltt att konfigurera fr att ltt kunna dra sig ut p WW Online och utmana vrldens RA2 spelare. Spelet flyter p bra med s lg bandbredd som 28.8K men jag skulle innerligt rekommendera ett 56.6K, men i bredbands-tider ska det vl inte vara alltfr stora problem.

Jag pratade tidigare om TS och att det inte gav strategigrenen ngra nya riktlinjer eller funktioner, gr d Ra2 det? Jag mste sga att jag personligen inte alls tycker det och att det liknar alldeles fr mycket sina fregngare fr att vara lika banbrytande som det frsta Red Alert var.


Systemkrav

Windows 95/98/ME/2K/NT
Processor p minst 266MHz
64Mb's minne eller mer
350Mb's Hdd
2MB's grafikkort


Betyg och slutsats

Det nyaste spelet i C&C serien r onekligen C&C i hgsta grad. Vilket betyder att det hade fungerat galant d man lanserade frsta Red Alert, men idag r det alldeles fr troftigt p ider och enligt mig nstan lite dlig stil utav WW att slppa RA2 det uppfyller inte alls de krav de flesta har p WW's serie.
Sjlva grnssnittet och utseende r mer eller mindre ofrndrat sedan RA. Nu r inte RA2 bara pest och pina utan det erbjuder stundtals mycket underhllande situationer i multiplayerlge och ven de breda missions spelet visar upp.

Men faktum kvarstr, RA2 r inte nyskapande, det r som om WW hamnat i ett litet trsklandskap p sistone. Jag hjer tonen och ber om en skrpning infr kommande spel.

Nrmast till hands ligger C&C Renegade vilket lagom till jul sgs ska finnas p hyllorna, Renegade vilket r mer action betonat och inte alls r strategi ssom vi hittils sett det. Men enligt WW skall det erbjuda sina strategiska inslag. Ett spel vilket jag hjer ett vakande finger fr och vilket jag tror lovar gott infr framtiden r WW's kommande Emperor: Battle for Dune vilket r ett i sann 3D renderat strategispel vilket tar upp den gamla serien Dune, ett spel vilka vi alla sannerligen frr eller senare kommer f se.
Men fr nu fr vi nja oss med RA2 fr hittils fr man se det som mest up2date, kanske StarCraft 2 rubbar den illasittande WestWood frn dess tron?



Red Alert 2 fr 51,2 bitar utav 64 bitar mjliga. (80%)



Screenshots


10/11-00 | Chrono Tigger | ctigger@64bits.se