The Settlers ]I[

001002 | Chrono Tigger | ctigger@64bits.se

Tyskar hr man sllan ngot ifrn inom datavrlden, det sgs tillochmed att de r lite "ivgen" d de flesta speltillverkare mste anstrnga sig och gra specialversioner till just Tyskland, dessa versioner har utlmnat blod och de tyngre vldssekvenserna, allt p.g.a. den strikta riktlinjen den Tyska regeringen har satt emot pc-spel. Men visst, det finns en hel del Tyskar som lyckats och visat att de inte alls bara r till besvr. Ett sdant exempel r grafikkortsutvecklarna p Elsa, knda bl.a fr sina n'Vidia kort a la GeForce. Ett annan mycket framgngsrikt tyskt fretag r BlueByte och grabbar dr. BlueByte har varit ett allmnt knt och respekterat fretag nda sedan de slppte en utav deras frsta lyckade releaser. "The Settlers" , som kom att bli en storsucc. Det tog inte lng tid frn BB slppte uppfljaren "The Settlers II: Veni, Vidi, Vici", vilket skilde sig aningen ifrn ettan man behll fortfarande den unika srprgel som gjort serien s omttligt populrt. Tidigare i r fick serien nnu en avynglare, fantasifullt nog under namnet "The Settlers 3", och som redan innan s var det som mnga spekulerat, BB gick inte fr att frndra sin vinnarkoncept utan helt enkelt gra om det i en nyare tappning. En frsta titt p spelet och man noterade den tunga grafiken och masssan utav rrliga freml p skrmen, vilket var upplagt fr "lagg" fr den ramminnes-fattige.

Vad r d The Settlers 3?
S3 r helt klart ett spel under strategiavdelningen, men det skiljer sig med vida mtt ifrn de riktigt stora som C&C Tiberian Sun, MS Age Of Empires etc, d striderna inte alls r betonade p samma stt, istllet lggs tiden p resurshantering, infrastrukturering och handel. The Settlers r inte vldsamt om man inte gr det vldsamt, och d de strider man f se inte alls r s brutala som i andra strategispel gr det Settlers mer tkomstbart fr den yngre publiken. En annan sak som gjort Settlers till allmnhetens "guldgris" r den enkla "user-friendly"-inteface. Vilket gr allting vldigt ltt att kontrollera. Nr man startar ett spel fr frsta gngen fr man i regel en frsta inblick och uppfattning utav den introvideo spelet har med sig, videon berttar ofta en hel historia om spelet och dessa uppgifter. S3's video r inget undantag, men hr mrks det att det r riktat till en yngre publik, videon r datoranimerad i god Walt Disney-stil, vilket givetvis r mindre upphetsande n en liten inblick om ngra kolonisatrer som strandstts p en de och fr slss var dag fr sin verlevnad. Men lt inte videon lura er, spelet har s mycket mer att erbjuda. Det man i brjan kan vlja mellan r "Campaign, Scenario, Skirmish", varav det frsta alternativet r en stor kampanj dr man lr sig spelets grunder och inom tidsloppet mter svrigheter, alltfr att vnja anvndaren med S3's kontroller och funktioner. Scenario r en uppgift, hr till delas du ett antal soldater, arbetare, hus m.m. och skall fullgra din uppgift vilken kan vara alltifrn att eliminera all oposition dvs. 100% domination eller rent av producera 100 guldtackor innan tidensslut. Det sistnmnda r det roligaste alternativet, ett s.k. free for all dr den spelande brjar med ett antal resurser och ngra arbetar fr att sedan bygga ett stor civilisation, ett samhlle och konkurera (snarare kriga) ut sina motstndare.

Hur spelar man ?
Oavsett vilket uppdrag, vilken kampanj, etc. man vljer s brjar man i regel endast med ett ftal resurser och ngra arbetare, soldater. Ens uppgift r att s fort som mjligt bygga upp de grundlggande byggnaderna, och bostta dem, fr att kunna g vidare. Grundlggande r ex. en skogshuggarkoja dr en skogshuggare kan hlla till, denne gr ut och hugger ner ett trd d och d. Fr att kunna frvalta trdet rtt mste man ha ett sgverk, vilket gr om trdet(stocken) till ngra plankor, vilka senare kan anvndas till diverse konstruktioner. Till grundlggande funktioner behvs ven en stenhuggare, allts en person som titt som ttt stick ivg och hugger ut sten, som senare kan anvndas vid konstruktioner. Nr man vl har byggt dessa ska man brja tnka p att udvigda sina grnser, ja ens imperium r avgrnsat med en "rund ring" vilken udvigdas d man bygger militra byggnader vilka bostts av soldater vilka, ltt, kan frsvara dina grnser. Jag har tidigare nmnt den livsviktiga kedjan Skog - Sgverk - Plankor, men tro inte att det rcker med att kunna denna kombination fr att lyckas, o nej, grabbarna i BlueByte har mer utnkt, de har skapat ett otal nringskedjor, ett exempel r vetets. Vetet odlas av bonden, vetet kan sedan skickas till den vindmal dr det krossas till mjl, mjlet kan sedan tillsammans med vatten, bakas till brd av bagaren, vilket sedan skickas till de hrt arbetande mnniskorna i gruvorna dr du fr din kol, jrn och guld ifrn. Vetet kan ven skickas direkt till en sneuppfdare, vilket matar snor med, dessa hjper dig sedan vid en handelssituation. Du kan ven ge vetet till grisuppfdaren, vilkas grisar sedan slaktas hos slaktaren och drigen fr du mat. Str i reklamen fr Settlers 3 att: "Bygg upp en blomstrande ekonomi med ver 20 olika handelsomrden: skogsarbetare, stenhuggare, jgare, fiskare, bnder, gruvarbetare, handelsmn, prster med flera. ver 110 olika byggnader kan byggas, somliga kan bosttas" och detta stmmer helt enkelt. Spelet har en enorm bredd. Nyligen slpptes ven ett expansion-pack "Quest of the Amazons", vilket har tagit med en helt ny civilisation "Amazonerna" samt lagt till ett antal scenarior och banor.

Vad tillfr S3 Settlers-serien ?
En hel del faktiskt, ven om det till strsta del r de ldre settlers-ideerna som dominerar. Det som r nytt r tre helt och hllet separata civilisationer, Romare, Asiater och Egypter, varav alla har sin olika gudar - Jupiter, Horus (ja ni vet fgeln), Chi Juh(en fet drake), religioner, byggnader, specialfunktioner etc. Balansen dem emellan r dock gjord vldigt bra. En annan helt ny funktion r att man helt fritt kan rra och bestmma ver sina soldater och det r inte alls lika komplicerat att anfall nu som det var innan. Mjligheten att utforska havet p stora regatter och sjfartyg r ven den helt ny och ge spelet nnu en dimension, ven om fartygen ter sig som lite vl isolerade ibland. De ldra katapulthusen (S2) har ersatts med roliga rrliga katapulter och kanoner. Rent grafiskt sett tillfr S3 Settlers serien en hel del, S3 r riktigt snyggt och ljudet, soundtracket, till spelet r nog bland de bttre jag ngonsin hrt. Aldrig ngonsin har jag varit med om s perfekt ljudterskapning, skulle man somna vid Settlers3 skulle man likvl kunna tro att man ligger ute i skogen.

Hur rullar Settlers 3 p min dator ?
De system krav som BlueByte har satt ut som minimum r 100MHz Pentium, 32MB RAM, 2MB Grafikkort (Direkt X-kompatibelt) cirka 250mb ledigt diskspace, 4X CD, Windows 9X eller NT. Men att spela Settlers3, eller ngot spel, p minimikraven r nog rtt plgsamt s jag skulle rekommendera en PentiumII 300MHz60MB RAM med 8MB AGP Grafik.

Slutsats och betyg
Settlers 3 r enormt roligt och vldigt beroende framkallande, det r inte sllan man gr igenom terapi fr att kunna sluta spela det. Man slutar aldrig beundra den enorma detaljrikedom och de sm extra effekterna som lagts med, det r inte ovanligt att man upptcker en helt ny sida utav spelet varje gng man spelar. Spelet riktar sig till i stort sett alla mlgrupper, stora som sm, och kan rcka till som avslappning fr alla quakers. BlueByte har sjlv citerat spelet som: "S3 r ett fnglsande och beroende framkallande strategispel i realtid fr simulering av taktik, framgng, krig och tillvxt" vilket jag tycker sammanfattar spelet bra. Jag r mycket positiv till BlueByte's framtida arbeten inom Settlers-serien och ser fram emot fyran. Ngot som jag hoppas de fixat tills dess r de multiplayer svrigheter som uppsttt med S3'an.

Betyg
Rolighetsfaktor: 95% Grafik: 92% Knsla: 85%

Slutbetyg; 58 utav 64bitar mjliga.