Bidrag är skattefria.Ramza wrote:Än mindre tror jag att bidrag kommer upp i den summan efter beskattning.
Arbetets vara och icke vara
Var god läs igen och tänk inte "villkor" när du ser ordet "val". Att säga upp sig innebär att man slavar för någon annan - eller bli arbetslös/bidragstagande.Hipshot wrote:Slavar brukar väl i prinicp inte kunna löneförhandla eller säga upp sig? Att de blir sparkade tar jag för givet, var dag.Andrej wrote:Jag jämställer lönearbete och slaveri då slavar likt lönearbetare i princip har samma val.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
du är välkommen att försöka. i vårt moderna samhälle är dock de flesta jägare och samlare tillhörande i kategorin "a-lagare".übermensch wrote:Du kan ju leva på det jorden ger med. Eller är man slav under sig själv då?Andrej wrote:Var god läs igen och tänk inte "villkor" när du ser ordet "val". Att säga upp sig innebär att man slavar för någon annan - eller bli arbetslös/bidragstagande.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
När uppkom dessa galenskaper om att ingen behöver jobba?
Historiskt sett så har väl detta aldrig någonsin praktiserats. Det måste vara en del av det det moderna samhällets (90-tal fram till nutid) tokigheter där samhället har nått en stabil ekonomisk grund som tillåter att vi tar hand om de sjuka och dem som är inkapabla till arbete.
Vilka är det som skall sanktioneras och tillåtas att låta bli att jobba? Vem bestämmer vilka dessa är?
Historiskt sett så har väl detta aldrig någonsin praktiserats. Det måste vara en del av det det moderna samhällets (90-tal fram till nutid) tokigheter där samhället har nått en stabil ekonomisk grund som tillåter att vi tar hand om de sjuka och dem som är inkapabla till arbete.
Vilka är det som skall sanktioneras och tillåtas att låta bli att jobba? Vem bestämmer vilka dessa är?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Du framför en klyscha, så därför skall jag kontra klyschan med en annan:Ramza wrote:När uppkom dessa galenskaper om att ingen behöver jobba?
Historiskt sett så har väl detta aldrig någonsin praktiserats. Det måste vara en del av det det moderna samhällets (90-tal fram till nutid) tokigheter där samhället har nått en stabil ekonomisk grund som tillåter att vi tar hand om de sjuka och dem som är inkapabla till arbete.
Vilka är det som skall sanktioneras och tillåtas att låta bli att jobba? Vem bestämmer vilka dessa är?
Bara för att det "alltid" har varit på ett vis, betyder inte att det sättet är mer "rätt" (eller "fel" för den delen) än något annat.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Ingen aning, då ingen (i alla fall inte jag) påstått något sådant här i tråden. Jag föreslår, åter igen, att du försöker läsa noggrannare.Ramza wrote:När uppkom dessa galenskaper om att ingen behöver jobba?
Annars så är fisks svar på det du sa ganska bra och är mer längs med vad jag försöker framföra.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Men jag tycker att det är fel. Vem skall säga vad jag tycker tycker är rätt eller fel?fisk wrote:Du framför en klyscha, så därför skall jag kontra klyschan med en annan:Ramza wrote:När uppkom dessa galenskaper om att ingen behöver jobba?
Historiskt sett så har väl detta aldrig någonsin praktiserats. Det måste vara en del av det det moderna samhällets (90-tal fram till nutid) tokigheter där samhället har nått en stabil ekonomisk grund som tillåter att vi tar hand om de sjuka och dem som är inkapabla till arbete.
Vilka är det som skall sanktioneras och tillåtas att låta bli att jobba? Vem bestämmer vilka dessa är?
Bara för att det "alltid" har varit på ett vis, betyder inte att det sättet är mer "rätt" (eller "fel" för den delen) än något annat.
Tycker du att det är rätt?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Andrej beskriver den verklighet som han upplever.Ramza wrote:Men jag tycker att det är fel. Vem skall säga vad jag tycker tycker är rätt eller fel?
Tycker du att det är rätt?
Du beskriver den du upplever.
Mer komplicerat än så är det inte.
Problemet Andrej upplever är när det finns system som "omöjliggör" det för Andrej att leva sitt liv som han vill.
Har man inte problematiserat samhällsmekanismerna (som Andrej gör) och upplever dem som fjättrande, så är det såklart att man inte bryr sig om de som gör så.
Det är inte en fråga om enkla fysiska hinder, det finns ingen synlig mur som är verklig - utan muren finns i detta fall i Andrejs upplevelsevärld. Däri blir debatten närmast psykologisk. Givetvis är "muren" verklig för Andrej - och han beskriver den i termer som argumentativt är riktiga. Men ser man inte på sin omgivning på det sätt som han gör, så är det inte ett problem.
Givetvis kan Andrej sedan hävda att alla som inte tycker som han gör är blinda, och lärt sig att acceptera "sitt slaveri". Lyckligtvis så behöver inga sådana påståenden göra någon upplevelse mer reell.
En jämförelse är t.ex. feminismen, som problematiserar samhället i mansstrukturer - det finns förvisso vissa saker som är mätbara, såsom löner etc. - men den huvudsakliga tesen är den immateriella, det som är knutet till upplevelsevärlden. De "sociala tvång" som en grupp individer ser, men inte andra (icke-feministerna) upplever.
Det är ganska klassiska fenomen vi pratar om här. De flesta människor har en verklighetsuppfattning som vi tar så för given, att alla andra upplevs som avvikelser. Men det vi beskriver och understryker är ju vår egna levnadsvärld - att den skulle vara något ramverk för någon annan är en arrogans som är onödig, men ack så vanligt förekommande. Inte minst på detta forum.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Insiktsfullt analys, fisk.
Inte sagt att man måste ha samma åsikt som mig, eller ens (nödvändigtvis) kommer fram till den med ett kritiskt tänkande.
Om det är någom som lärt sig acceptera sitt slaveri så är det ändå jag, för att acceptera måste man ändå vara medveten om det.
Problemet som jag ser det är att folk inte väljer att kritisera samhället på ett grundläggande plan - det är inte en tankeprocess här utan bara något man okritiskt tar för givet. Som åtminstone du och jag vet, så är detta traditionellt, okritiskt tänkande. Det är, i min mening, det kritiska granskandets fall.fisk wrote:Givetvis kan Andrej sedan hävda att alla som inte tycker som han gör är blinda, och lärt sig att acceptera "sitt slaveri". Lyckligtvis så behöver inga sådana påståenden göra någon upplevelse mer reell.
Inte sagt att man måste ha samma åsikt som mig, eller ens (nödvändigtvis) kommer fram till den med ett kritiskt tänkande.
Om det är någom som lärt sig acceptera sitt slaveri så är det ändå jag, för att acceptera måste man ändå vara medveten om det.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Vadå okritiskt tar för givet, man kanske gillar att utföra det man gör när man jobbar, det kanske inte finns en anledning att kritisera det man gör varje dag, speciellt inte på ett grundläggande plan.Andrej wrote:Problemet som jag ser det är att folk inte väljer att kritisera samhället på ett grundläggande plan - det är inte en tankeprocess här utan bara något man okritiskt tar för givet. Som åtminstone du och jag vet, så är detta traditionellt, okritiskt tänkande. Det är, i min mening, det kritiska granskandets fall.
Vadå okritiskt tar för givet? Läs din underbara förklaring av det hela. Markerat fetstilt. Så tar man okritiskt något för givet. När man tror att det inte finns någon anledning att kritisera - det finns alltid en anledning att kritisera.Hipshot wrote:Vadå okritiskt tar för givet, man kanske gillar att utföra det man gör när man jobbar, det kanske inte finns en anledning att kritisera det man gör varje dag, speciellt inte på ett grundläggande plan.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Ja precis... just så.Andrej wrote:Vadå okritiskt tar för givet? Läs din underbara förklaring av det hela. Markerat fetstilt. Så tar man okritiskt något för givet. När man tror att det inte finns någon anledning att kritisera - det finns alltid en anledning att kritisera.Hipshot wrote:Vadå okritiskt tar för givet, man kanske gillar att utföra det man gör när man jobbar, det kanske inte finns en anledning att kritisera det man gör varje dag, speciellt inte på ett grundläggande plan.
uh...
Så från nu så kan alla anta att Andrej inte vill jobba och måste därför sitta och komma på diverse anledningar att förhöja sig över den vanliga bidragstagande pöbeln som inte anser sig vilja jobba.
Eller så lär vi oss att läsa. Det är också häftigt. Inte så svårt heller.Hipshot wrote:Så från nu så kan alla anta att Andrej inte vill jobba och måste därför sitta och komma på diverse anledningar att förhöja sig över den vanliga bidragstagande pöbeln som inte anser sig vilja jobba.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Oj, personangrepp. Det var häftigt. inte så svårt heller!Andrej wrote:Eller så lär vi oss att läsa. Det är också häftigt. Inte så svårt heller.Hipshot wrote:Så från nu så kan alla anta att Andrej inte vill jobba och måste därför sitta och komma på diverse anledningar att förhöja sig över den vanliga bidragstagande pöbeln som inte anser sig vilja jobba.
Har du inte en tyst protest mot samhällets löneslaveri du skall se över?
Just så. Det finns folk som arbetar och folk som inte gör det. Det är ju så det är, eller?_JesteR_ wrote:Då kan vi anta att du ser världen i svartvitt.
Jo, men du missar poängen. Andrej kritiserar nuvarande system som han liknar vid slaveri (även om jag tycker att det inte riktigt kan appliceras på den svenska modellen). Utgår man från det, är människors motvilja till att arbeta välkommen. Det är alltså en "tyst protest", eller slavar som gör uppror mot sina mästare.Hipshot wrote:Just så. Det finns folk som arbetar och folk som inte gör det. Det är ju så det är, eller?
Eller så är det bara en ideologisk modell född ur en förtvivlad ung mans (med för mycket fritid) sjuka tankebanor.
Jag tror att någon borde sluta läsa dystopiska framtidsskildringar av Orwell.
Som vårt samhälle ser ut idag är det inget slaveri att snacka om. Om man tittar tillbaka på ruta ett så kan vi lista en människas grundläggande behov. Maslowz Behovstrappa visar rätt tydligt vad man behöver. Jag tänker bara ta med de kroppsliga behoven då de har högst prioritet:
1)Kroppsliga behov - Syre, Näring, Värme. För att få detta behövs det pengar eller ett utfört arbete (t.ex. Jaga, göra upp eld, bygga skydd). Med andra ord kan man välja hur man skall gå till väga för att uppfylla sina kroppsliga behov.
Om du väljer att köpa dig de saker som krävs för att tillfredställa dina kroppsliga behov, måste du rimligtvis ha någonting att betala med, antingen pengar eller ett arbete som utförs.
Att människor systematiskt skulle vara deltagare i ett löneslaveri som tvingar dem till att utföra arbete till låg lön, det är de facto fel. Sverige har en stark tradition av att skydda sina arbetares intressen och har bland de bättre situationerna för "löneslavar" i världen. Dessutom är det ingen som tvingar dig att ha ett arbete till "slavlön". Du får gärna köra ditt eget race, så länge du inte snyltar på resten av samhället.
Guess what: för att överleva måste du som individ utföra något slags arbete. Antingen kan du springa omkring i djurskinn och jaga kaniner, eller så kan du hänga med resten av civilisationen och ha ett arbete som ger dig pengar. Visst, det kanske finns andra sätt att försörja sig på, eller andra modeller för hur ett samhälle skall fungera. Men att kalla ett hederligt arbete för "löneslaveri" är som att nominera sig själv till nobelpris i idioti.
Jag tror att någon borde sluta läsa dystopiska framtidsskildringar av Orwell.
Inser du det humoristiska i detta stycke? Kanske det funkar bättre nu:Andrej wrote: Allvarligt wille, kan du inte föra din åsikt bättre än så här?
Vi pratar om våra argument, inte om vår förmåga att föra argument.Andrej wrote:men om du tycker det så kan du gärna försöka att ge dig på mina argument och inte försöka dig på lama personangrepp.
Som vårt samhälle ser ut idag är det inget slaveri att snacka om. Om man tittar tillbaka på ruta ett så kan vi lista en människas grundläggande behov. Maslowz Behovstrappa visar rätt tydligt vad man behöver. Jag tänker bara ta med de kroppsliga behoven då de har högst prioritet:
1)Kroppsliga behov - Syre, Näring, Värme. För att få detta behövs det pengar eller ett utfört arbete (t.ex. Jaga, göra upp eld, bygga skydd). Med andra ord kan man välja hur man skall gå till väga för att uppfylla sina kroppsliga behov.
Om du väljer att köpa dig de saker som krävs för att tillfredställa dina kroppsliga behov, måste du rimligtvis ha någonting att betala med, antingen pengar eller ett arbete som utförs.
Att människor systematiskt skulle vara deltagare i ett löneslaveri som tvingar dem till att utföra arbete till låg lön, det är de facto fel. Sverige har en stark tradition av att skydda sina arbetares intressen och har bland de bättre situationerna för "löneslavar" i världen. Dessutom är det ingen som tvingar dig att ha ett arbete till "slavlön". Du får gärna köra ditt eget race, så länge du inte snyltar på resten av samhället.
Guess what: för att överleva måste du som individ utföra något slags arbete. Antingen kan du springa omkring i djurskinn och jaga kaniner, eller så kan du hänga med resten av civilisationen och ha ett arbete som ger dig pengar. Visst, det kanske finns andra sätt att försörja sig på, eller andra modeller för hur ett samhälle skall fungera. Men att kalla ett hederligt arbete för "löneslaveri" är som att nominera sig själv till nobelpris i idioti.
Last edited by wille on 2007-10-30 1:29:36, edited 1 time in total.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Vägen mot perfektion
Personangrepp? Är du dum? Hade du läst vad jag skrivit så hade du inte hoppat till så befängda slutsatser.Hipshot wrote:Oj, personangrepp. Det var häftigt. inte så svårt heller!
Nej, inte alls. Du ser, jag jobbar. Det har jag uttryckt tidigare i tråden, något du skulle kunna ha läst, om du ville.Hipshot wrote:Har du inte en tyst protest mot samhällets löneslaveri du skall se över?
Precis, jag är en sån som arbetar, höftis.Hipshot wrote:Just så. Det finns folk som arbetar och folk som inte gör det. Det är ju så det är, eller?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.