Skadad fil, hittar ej hårddisk

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Roberth
Posts: 5
Joined: 2006-02-13 0:40:40

Skadad fil, hittar ej hårddisk

Post by Roberth »

När jag skulle starta datorn i fredags och fick jag upp på skärmen, efter den bootat upp allt, att Win XP inte kunde starta för att en fil saknades eller var skadad \Windows\System32\config\system. Och att jag skulle sätta i win xp skivan och gå in i återställningskonsolen.

Jag har gjort det, gått in i återställningskonsolen, men där hittar den inget. Jag är i C:\> och när jag försöker gå in i en mapp, tex cd windows, så säger den att "Det finns ingen diskett eller CD-skiva i enheten.". När jag skriver in chkdsk så säger den "Volymen verkar innehålla ett eller flera oåterkalleliga problem.". Det går inte att göra någonting i återställningskonsolen. Jag har försökt att göra det som microsoft säger att man skall göra vid detta problemet, men det första är ju att man skall skriva "md tmp" och det funkar inte det står bara "Återkomst nekad." i återställningskonsolen.

När jag försöker instellera om windows helt hittar den inga partitioner att installera windiws på och det går heller inte att skapa en partition.

Nu, efter jag har fulat runt lite, så får jag upp efter den har bootat upp en text som säger "Operating system not found", men datorn hittar fortfarande inte något att installera windows på. Jag testade att koppla in en bärbar hårddisk med usb och på den gick det att installera win xp på men när jag startar upp datorn med den så får jag varje gång bluescreen när windows xp loading skärmen håller på och laddar.


Någon mycket vänlig person som kan ha något tips eller svar till hur jag skall göra för att få igång datorn? Har många timmars arbete på hårddisken. Egengjord musik, bilder och film.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

skaffa/låna/stjäl en extern kabinett för hårddisk typ usb och koppla till en anan dator då går det förhoppningsvis att rädda filerna så länge inte hårddisken e helt paj
Glossolalia coats my skin
Roberth
Posts: 5
Joined: 2006-02-13 0:40:40

Post by Roberth »

Ok. Det är en bärbar dator, går det lätt att ta ut en hårddisk från dem?
Post Reply