Hjälp!, HDs som envist vägrar att låta sig formateras.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
CR
Posts: 3
Joined: 2002-11-13 21:10:30

Hjälp!, HDs som envist vägrar att låta sig formateras.

Post by CR »

Hej

Jag har fixat en gammal AMD-350Mhz dator med 49Mb RAM som jag eventuellt tänkte försöka göra till en MIDI-dator med winME på. Problemet är att jag inte kan formatera nån HD. Jag har två stycken, en på 1.2Gb och en annan på 1.8Gb men dom vägrar att låta formatera sig. FDISK fungerar som det ska, dvs. jag kan ta bort partitioner och skapa nya men när jag sen ska formatera så får jag följande:

Invalid media type reading drive C
Abort, Retry, Fail?

...vad ska jag göra (jag kan bara jobba via A:)?
Mr
Posts: 28
Joined: 2002-03-08 23:38:40

Post by Mr »

Har du kollat att det verkligen är C som är hårddisken?
Om du får "Invalid media type reading drive C " så kanske det är D du ska formatera.

Ett annat alt. som jag brukar använda är ju att formatera disken i en annan dator som jag vet att det fungerar i, fungerar det inte då så har nog disken gått i pension :P
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

8)
Mac mini
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Re: Hjälp!, HDs som envist vägrar att låta sig formateras.

Post by MeAn »

CR wrote:Hej

Jag har fixat en gammal AMD-350Mhz dator med 49Mb RAM som jag eventuellt tänkte försöka göra till en MIDI-dator med winME på. Problemet är att jag inte kan formatera nån HD. Jag har två stycken, en på 1.2Gb och en annan på 1.8Gb men dom vägrar att låta formatera sig. FDISK fungerar som det ska, dvs. jag kan ta bort partitioner och skapa nya men när jag sen ska formatera så får jag följande:

Invalid media type reading drive C
Abort, Retry, Fail?

...vad ska jag göra (jag kan bara jobba via A:)?
Gå in i fdisk igen och skapa en parition(Komihåg! att skapa paritionen som PRIMÄR) som ska innehålla hela hårddisken. Efter det så startar du om datorn och går in i bios genom "start diskett" och sedan formaterar.
CR
Posts: 3
Joined: 2002-11-13 21:10:30

Post by CR »

Jag är ganska säker på att C: är HDn. Ramdrivern som man kan få om man kör boot-diskett anger ju sin enhets beteckning. Och om jag bootar med CD-stöd så får jag även där en beteckning (CDn brukar hamna på D: ). Men om ni vet något sätt att 100% kolla att C: är HDn så vill jag gärna veta.

Angående FDisk så känner jag till att man måste skapa nya partitioner om man har tagit bort några, så det har jag gjort.

Har ni några mer förslag?
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Post by MeAn »

CR wrote:Jag är ganska säker på att C: är HDn. Ramdrivern som man kan få om man kör boot-diskett anger ju sin enhets beteckning. Och om jag bootar med CD-stöd så får jag även där en beteckning (CDn brukar hamna på D: ). Men om ni vet något sätt att 100% kolla att C: är HDn så vill jag gärna veta.

Angående FDisk så känner jag till att man måste skapa nya partitioner om man har tagit bort några, så det har jag gjort.

Har ni några mer förslag?
Men har du skapat din partition som PRIMÄR?
CR
Posts: 3
Joined: 2002-11-13 21:10:30

Post by CR »

Ja den är primär.

Jag har hört att man ska kunna fixa liknande problem med att köra debug.exe och rensa boot sektorn men det finns ingen debug på winME skivan. Nån som vet något om detta?
Hexan
Posts: 9
Joined: 2002-11-13 0:44:52

Post by Hexan »

Prova att stoppa den i en anna dator och kolla m den syns i windows.
Formatera den därifrån då. annars är det nog nåt läsfel.
/Benke
Post Reply