Boktips!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

nem wrote:Tunga titlar.

I alla fall den första. Hur kommer det sig att du rekommenderar den? Jag har knappt träffat någon (som inte har en PhD i CS) som förstår hälften av den boken.
Anledningen till att jag rekommenderar den är av det enkla skället att det är troligtvis en av de mest intressanta böcker jag någonsin läst, fast då igen finner jag ju ämnena den behandlar otroligt intressanta.

Nog är den svårbekriplig dock, även om det känns som många överdriver gällande dess svårighetsgrad.

EDIT: Har du läst boken ifråga? Vad tyckte du i så fall?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Émile får ytterligare en dimension om man känner till att Rousseau inte levde ett dugg efter vad han lärde i den boken.
Visst är det så! Om jag inte missminner mig så dog alla hans (fyra?) barn.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Annars är ju inte Lian Hearn helt pjåkig. Lätta böcker med ovanligt djup.

Asimov är kunglig författare som alltid lyckas knyta ihop säcken.

Emile Zola har mycket fint berättarspråk. Den stora gruvstrejken är en av de bättre böckerna jag läst.

Aldous Huxley är inte heller särskilt illa läsning. Tycker om Brave new world. Fin framtidssyn där ;)

skriver mer när jag kommer hem från skolan..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

dystopin wrote:Anledningen till att jag rekommenderar den är av det enkla skället att det är troligtvis en av de mest intressanta böcker jag någonsin läst, fast då igen finner jag ju ämnena den behandlar otroligt intressanta.

Nog är den svårbekriplig dock, även om det känns som många överdriver gällande dess svårighetsgrad.

EDIT: Har du läst boken ifråga? Vad tyckte du i så fall?
Jodå, jag skaffade mig den med målet att förstå den någon gång i framtiden.

Boken behandlar matematik i dess mest stringenta former, visserligen ett intressant ämne men knappast för någon utan extensiv utbildning inom området.

Med tanke på att han precis i början diskuterar MIU respektive PQ-system borde boken vara svårtillgänglig. Och sanningen att säga, jag förstår inte hälften.

Jag har hört alldeles för många tala sig varma om den här boken och ge den höga betyg. Dessutom brukar de hävda att den är en bra introduktion till logik och datalogi för den som saknar utbildning, men att förklara meningen med sekvensen MI MII MIII MU klarar de sällan. (För övrigt är den felaktig mellan MII och MIII).

Vad har du för matematisk utbildning för att ha behållning av den, och hur mycket skulle du kunna förklara av dess innehåll?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

nem wrote:Jodå, jag skaffade mig den med målet att förstå den någon gång i framtiden.

Boken behandlar matematik i dess mest stringenta former, visserligen ett intressant ämne men knappast för någon utan extensiv utbildning inom området.

Med tanke på att han precis i början diskuterar MIU respektive PQ-system borde boken vara svårtillgänglig. Och sanningen att säga, jag förstår inte hälften.

Jag har hört alldeles för många tala sig varma om den här boken och ge den höga betyg. Dessutom brukar de hävda att den är en bra introduktion till logik och datalogi för den som saknar utbildning, men att förklara meningen med sekvensen MI MII MIII MU klarar de sällan. (För övrigt är den felaktig mellan MII och MIII).

Vad har du för matematisk utbildning för att ha behållning av den, och hur mycket skulle du kunna förklara av dess innehåll?
Jag har ingen matematisk utbildning.

Anledningen till att jag införskaffade den var att den behandlar bland annat ämnet artificiell intelligens, samt ses som en klassiker i datavetenskapliga kretsar. Som tidigare nämnt så är den svår att förstå, helt klart - och jag hoppas verkligen inte att jag gett intrycket av att jag förstår den till fullo, det är långt ifrån sanningen (även om jag hoppas att en dag möjligtvis göra det).

Svårt att säga hur mycket jag skulle kunna förklara av dess innehåll, särskilt också när dess innehåll varierar tämligen stort - från att gå från ett ämne till ett annat (även om en röd tråd existerar givetvis).
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

det går ju alltid att läsa Härskarringen trilogin om man inte har gjort d!!
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
Razor
Posts: 5
Joined: 2003-08-17 14:55:10
Contact:

Post by Razor »

Jag skulle rekomendera vingklippt ängel av berny pålsson.

Det handlar om hennes liv som schizofren.

"I min självbiografi viker jag ut mig känslomässigt. Jag berättar om hur det är att leva med sjukdomen schizofreni. Jag skriver om ett kaotiskt liv. Ett liv med missbruk av droger, av sex och rakblad. Jag viker ut mina självmordsförsök, jag viker ut min barndom. Jag viker ut mina psykoser och min dygnet-runt-ångest. Jag berättar om dödsjakten som mitt liv var under så många år. Jag berättar om mina syn-, hörsel- och lukthallucinationer som var min vardag.
Under två år slussas jag fram och tillbaka mellan olika behandlingshem och psykakuter med tvångsvård och bältessäng, och jag söndermedicineras till en zombie eftersom jag är en så jobbig och svår patient att ingen riktigt vet hur dom ska kunna hjälpa mig. Men jag berättar också om min ängelfamilj. Verkliga vänner som blir mer än vänner, som blir min familj, och om hur dom ger mig styrkan att fortsätta kämpa.
Min förhoppning är att boken ska kunna öka förståelsen för psykiskt sjuka."


Taget från www.bernyblue.com
Fruktansvärt välskriven och bra bok!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

"Grunts" av Mary Gentle.

George R.R. Martin "A game of thrones" (hela serien, men den är inte avslutad så det kan bli ett lidande)
[edit:] Ett 'r' ska det vara in Gunts. Fixat.
Last edited by Big_Bird on 2004-12-09 11:00:05, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Sven-Eric Liedman

Ett oändligt äventyr

En bok om Kunskap och olika inlärningsprocesser. Han tar bla upp skillnader mellan den datalogistiska inlärningen och den männskliga, en skillnad som inte alltid är glasklar.
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Carl-Johan Vallgren "Den vidunderliga kärlekens historia"

En mycket bra bok för de som tycker om genomtänkta och välskrivna böcker, med en ganska annorlunda historia om en hiskeligt vanskapt dvärg och allt han får stå ut med pga sitt utseende, men också om hans briljanta hjärna, ovanliga förmåga att kunna läsa och styra folks tankar och obeskrivligt starka kärlek till den enda människa som kunnat se honom som normal. Vann Augustpriset för något år sedan, för de som bryr sig om sånt...

(Fan, det där lät som en urklippt bokrecension... Jaja, det är en mycket läsvärd bok i alla fall...) :)
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Björn Larsson - Den keltiska ringen

För er som gillade Da Vinci-koden men vill prova något aningen mer sofistikerat.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

August Strindberg - Inferno
Nietzsche - Sålunda Talade Zarathustra

Och om ni inte har läst Sagan Om Ringen så förtjänar ni att dö.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Cappuccino wrote:Och om ni inte har läst Sagan Om Ringen så förtjänar ni att dö.
Oj då. :-X
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ärligt talat, jag njuter mer och har roligare när jag läser bilbo än sagan om ringen.
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

nem wrote:Böcker av Richard Dawkins eller Robert Nozick.
Instammer. :)
dystopin wrote:Mina boktips:
Instammer! Lagg till The Fountainhead och Atlas Shrugged sa har du tidernas fyra basta bocker. :)

nem: Syftet av MI/MU-delen var kanske att visa vilken enorm komplexitet som doljer sig bakom sadana simpla formella system.
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Cappuccino wrote: Och om ni inte har läst Sagan Om Ringen så förtjänar ni att dö.
Förstår inte all hype bakom böckerna. Dom är ju inte ens bra.


För övrigt kan jag rekommendera: "Project Hades" av Robert Ludlum och Gayle Lynds. Tokbra!
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

phubuh wrote:nem: Syftet av MI/MU-delen var kanske att visa vilken enorm komplexitet som doljer sig bakom sadana simpla formella system.
I beg to disagree.
Syftet med den övningen var att ge läsaren lite grundläggande inblick i formella system i allmänhet. Det är lättare att introducera begrepp som till exempel sträng, teorem, derivat, beslutsprocess och att jobba i och utanför systemet med MIU än andra system. Jag fuskade och frågade Douglas. ;)

En utmaning till alla som rekommenderar Gödel Escher Bach:

Förklara vad jag gjorde för fel, och hur det skulle ha gjorts, i denna ytterst enkla sekvens:
nem wrote:MI MII MIII MU ..... (För övrigt är den felaktig mellan MII och MIII)
Upp till bevis!
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

nem wrote:
phubuh wrote:nem: Syftet av MI/MU-delen var kanske att visa vilken enorm komplexitet som doljer sig bakom sadana simpla formella system.
I beg to disagree.
Syftet med den övningen var att ge läsaren lite grundläggande inblick i formella system i allmänhet. Det är lättare att introducera begrepp som till exempel sträng, teorem, derivat, beslutsprocess och att jobba i och utanför systemet med MIU än andra system. Jag fuskade och frågade Douglas. ;)
OK. :)

Spoiler:

Angaende sekvensen sa kan antalet I i en strang bara fordubblas eller minska med tre. (Felet du gjorde var saklart att lagga till bara ett I.) For att fa bort alla I kravs ett antal I som ar delbart med tre, eftersom man maste ta bort tre i taget. Utgar man fran ett antal I som inte ar delbart med tre kan man inte fa MU, eftersom ingen av de teoremskapande reglerna kan gora antalet delbart med tre.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

phubuh wrote:OK. :)

Spoiler:

Angaende sekvensen sa kan antalet I i en strang bara fordubblas eller minska med tre. (Felet du gjorde var saklart att lagga till bara ett I.) For att fa bort alla I kravs ett antal I som ar delbart med tre, eftersom man maste ta bort tre i taget. Utgar man fran ett antal I som inte ar delbart med tre kan man inte fa MU, eftersom ingen av de teoremskapande reglerna kan gora antalet delbart med tre.
Bra. Mycket bra. Men du missade poängen som gjorde det hela till en kuggfråga. Du tror väl inte jag vågar utmana på något som går att slå upp i boken?

;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

nem wrote:Bra. Mycket bra. Men du missade poängen som gjorde det hela till en kuggfråga. Du tror väl inte jag vågar utmana på något som går att slå upp i boken?

;)
Jag kollade inte, och jag klurade ut lösningen själv, så det så!

Men jag fattar inte vilken poäng du pratar om. Är det meningen? ;)
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

phubuh wrote:Jag kollade inte, och jag klurade ut lösningen själv, så det så!

Men jag fattar inte vilken poäng du pratar om. Är det meningen? ;)
Poängen, en ganska dålig sådan, var att fråga hur det skulle ha gjorts. För på den frågan finns inget korrekt svar, och den som försöker sig på det har nog i mina ögon inte riktigt förstått det på samma sätt som jag.

Jämför med den här sekvensen:

78/56 67/45 57/35 78/0 45/90

Vart felet ligger är uppenbart, men hur skulle det gjorts?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

BeeFCakE wrote:Carl-Johan Vallgren "Den vidunderliga kärlekens historia"
Jag fick den i julklapp. Den verkar väldigt bra, om än väldigt pretentiös.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

pync wrote:Jag fick den i julklapp. Den verkar väldigt bra, om än väldigt pretentiös.
Då kommer den passa dig som handen i handsken.
Aotearoa - tino rangatiratanga
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fisk wrote:
pync wrote:Jag fick den i julklapp. Den verkar väldigt bra, om än väldigt pretentiös.
Då kommer den passa dig som handen i handsken.
Tvinga mig inte att citera ett stycke som skulle göra dina fiskögon alldeles vattniga! ;)
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

pync wrote:Tvinga mig inte att citera ett stycke som skulle göra dina fiskögon alldeles vattniga! ;)
Citera på...
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply