jag vill köra cs-server och ladda dc men sitter bakon NAT =(

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
littleskinnyalien
Posts: 5
Joined: 2002-04-02 22:52:38
Contact:

jag vill köra cs-server och ladda dc men sitter bakon NAT =(

Post by littleskinnyalien »

jag vill köra cs-server och ladda dc i active mode men sitter bakon NAT =(

så nu undrar jag om jag kan tunnla brandväggen med ssh ut till en unixburk på nätet och använda portar på den för att göra det jag vill.

jag antar att nån kommer skrika RTFM men jag försökte med det och kände mig inte mycket klokare. jag fattar typ på ett ungefär vad en tunnel är, man tar en port på en annan dator och sätter fast den med kladdmassa (eller ssh) på sin egen burk.

men sen då? kommer all trafik ut från min dator på port x att tunnla iväg och strömma ut på port y på den andra datorn, och all ingående nättrafik till port y på den andra datorn skickas in i min, så borde ju allt vara frid och fröjd! men det verkar inte vara så det funkar om jag förstår det fel..

hmm, kanske borde nämnas: nej, jag har ingen kontroll på brandväggen i fråga.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: jag vill köra cs-server och ladda dc men sitter bakon NA

Post by IcePic »

littleskinnyalien wrote:jag vill köra cs-server och ladda dc i active mode men sitter bakon NAT =(

så nu undrar jag om jag kan tunnla brandväggen med ssh ut till en unixburk på nätet och använda portar på den för att göra det jag vill.

jag antar att nån kommer skrika RTFM men jag försökte med det och kände mig inte mycket klokare. jag fattar typ på ett ungefär vad en tunnel är, man tar en port på en annan dator och sätter fast den med kladdmassa (eller ssh) på sin egen burk.

men sen då? kommer all trafik ut från min dator på port x att tunnla iväg och strömma ut på port y på den andra datorn, och all ingående nättrafik till port y på den andra datorn skickas in i min, så borde ju allt vara frid och fröjd! men det verkar inte vara så det funkar om jag förstår det fel..

hmm, kanske borde nämnas: nej, jag har ingen kontroll på brandväggen i fråga.
Det är inte helt lätt.
Att bara köra "ssh -R <blabla>" för att få port X på remote-datorn att komma till din dator
på port X är lätt, men frågan är om de du pratar med kommer acceptera att de pratar mot
remote-hosten och får svar av din dator? Du får prova.
"ssh -R csporten:dindator:csporten user@remotedator" ordnar inkommande biten.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
littleskinnyalien
Posts: 5
Joined: 2002-04-02 22:52:38
Contact:

Post by littleskinnyalien »

Jag testar ikväll!
Post Reply