Går inte att formatera?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
b0rsten
Posts: 108
Joined: 2004-07-23 13:22:35
Location: Stockholm

Går inte att formatera?

Post by b0rsten »

Tjena!

Jag har en gammal HP dator som inte använts på ett tag och nu ska min farsa ha den, det ligger massa skräp, virus å den fungerar allmänt dåligt!

Lösningen på det borde kunna lösas med att formatera, så det var det jag försökte, först C:>Högerklick>formatera, men det ville inte fungerar efter jag tryckte igång den, stod något i stil med "Kunde inte utföra eller dyl." Därför provade jag att köra via cmd>format C: nu klagade den över att det var fel på volymen om jag inte minns fel!

Letade då fram Återställnings CDn från HP till datorn, när den startades stod det att ingen hårddisk hittades och jag skulle skriva "fdisk" i något som liknande DOS, hursomhelst efter jag hade gjort det kom jag vidare om jag vill ha NFTS eller FAT32, valde NFTS, kom vidare ett steg där det fanns fyra alternativ att välja bland kommer ej ihåg vilka, har för mig att det var något med partioner och formatera till dos läge. Hur som helst kollade jag på alla dessa och tryckte, försökte komma fram helt enkelt, men det ville sig inte, hela tiden kom jag tillbaka till menyn där jag hade 4alternativ att välja på och det gick inte att komma därifrån!

Så det jag undrar över är hur jag ska formatera datorn? Eller har ni några andra förslag?

/Tack på förhand!
UT2004 1on1? :)
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag har hjälpt en kompis (flera gånger faktiskt) genom att sätta in hans HDD i min dator och formatera den på det sättet. Sedan satte han tillbaks sin HDD i sin dator och installerade Windows helt från scratch.

Hoppas det här hjälpte....
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Dumpa fdisk och fixa en vettig installationsskiva av Windows. Återställningsskivor borde monteras i vinkelslipar och göra sitt där då man har redan dålig koll med Windows och då med återställningsskivor så vet man inte alls vad som händer. Finns exempel där skivorna raderar allt i sin väg utan förvarning och ja.
Post Reply