Tar ni nikotin ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom jag blir sjukt slö och illamående av nikotin i kombination med andra droger så fanns det inte någon mening med att fortsätta. Koffein och Alkohol är så mycket trevligare både till smak och bruk.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Snusar (portion, lössnus är imo äckligt) ibland, röker inte. Att jag inte röker har sin förklaring till att jag har astma. Sen gillar jag inte att förpesta omgivningen heller. :p
hej.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Röker då och då. När jag röker så kan jag röka 5 cigg på en kväll.
Det jag menar är att när jag röker så röker jag ordentligt. Är dock inte beroende än. Kan ha uppehåll i flera veckor, månader och år om så skulle behövas. Men jag vet hur det är att vara beroende av cigaretter. Det är så jobbigt att vara utan, speciellt när cigaretterna finns i närheten. Därför bestämde jag mig för något år sedan att sluta, så jag slängde bokstavligen ut tobaken. Det var jättetufft, men två månader senare var jag utan abstinens.

Men eftersom jag faktiskt tycker om att röka så började jag igen efter nio månader (september i år). Jag tycker det inte är äckligt, men inte heller gott - det är härligt helt enkelt och socialt.

Jag provade min första cigarett då jag typ gick i 4:e klass. Det var en kompis som bjöd och jag ville självklart prova. Sen rökte jag väl så gott som inte något mer tills jag gick i 7:an. Jag minns fortfarande då vi stod vid Slussen i Stockholm, min kompis tog upp ett paket cigaretter och frågade om jag ville ha. Då kändes det verkligen bra.
Arbete ger frihet
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

Jag snusar, mestadels göteborgs rape lös men även lite general. (beror på vad dom har i lanthandeln ;D ) Började för... 5-6 år sedan då en kompis på sommarjobbet hade smaksatt snus, typ nån mint historia, 'smakar som halstablett' och det gjorde det ju. Efter nån månad med det köpte jag vanligt snus portion och sedan gick över till lös efter nåt år.

Tycker förövrigt att lös är godare än portion då det smakar mer och inte rinner så mycket saft i käften. Precis dom devildenied och andrej sa så har jag inte haft några hål i tänderna, hade det förr..
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Röker pipa ibland när jag är sugen.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

GästenVLHA wrote:Röker då och då. När jag röker så kan jag röka 5 cigg på en kväll.
Det jag menar är att när jag röker så röker jag ordentligt.
När jag rökte så blev det en 6-8 cigg per dag. Senare i lumpen så var det närmare ett paket per dag (i fält) och på fyllan så har jag oftast satt i mig ett och ett halvt paket (ca. 30 cigg), över en 4-6 timmar. Numera så röker jag ytterst sällan, det är mest om jag "råkar" bli berusad och någon bjuder, då kan det hända att jag röker en eller två den kvällen, ibland inte alls.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Andrej wrote: När jag rökte så blev det en 6-8 cigg per dag. Senare i lumpen så var det närmare ett paket per dag (i fält) och på fyllan så har jag oftast satt i mig ett och ett halvt paket (ca. 30 cigg), över en 4-6 timmar. Numera så röker jag ytterst sällan, det är mest om jag "råkar" bli berusad och någon bjuder, då kan det hända att jag röker en eller två den kvällen, ibland inte alls.
Jag tror mitt rekord på en kväll ligger på 10 - 15 cigg. Hur fan får man i sig 30?
Jag röker när jag känner suget - vilket jag gör nu, men jag skiter i det.
Jag har trappat ner med rökningen, rökte mycket mer förut (när jag började röka i 7:an kunde det bli 2-4st om dagen. Dock inte varje dag. Och det pågick i 5 månaders tid), men nu blir det aldrig mer än 5st per kväll då jag är ute, vilket jag är nån gång i veckan. Alltså ett paket i månaden
På fyllan, eller när man är lagom berusad blir man otroligt mycket mer sugen på cigg. Detta botar jag med chocklad ;D Funderar på att sluta helt då det ger äckligt gula tänder - vilket inte jag fått än.
Last edited by GästenVLHA on 2005-11-25 23:14:22, edited 1 time in total.
Arbete ger frihet
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Röker och snusar inte. (Har inget nikotinberoende.)

Kände iofs en tag ett sug att röka efter att ha sprunkit omkring i över en månad i en datorfirma där en person storrökte.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

GästenVLHA wrote:Jag tror mitt rekord på en kväll ligger på 10 - 15 cigg. Hur fan får man i sig 30?
Man har 700kr+ på fickan. Man har en öl i ena handen och en cigg i andra. Ölen dödas i takt med musiken, och ciggaretterna likaså. Kedjerökning är faktiskt ganska trevlig. Jag kan ju tillägga att man är ganska risig i halsen dagen efter.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

alla polare killar som tjejer röker eller snusar eller båda delar så är man onykter tar man i alla fall 5cigg på en kväll, sant att man är risig i halsen efter en kväll med 30 cigg :P har rökt 10-12 en kväll, ångrar man efter det pga lungorna,tänderna och smaken i käften.
The town where i was born...
User avatar
eskil
Posts: 863
Joined: 2005-02-06 19:40:11
Location: Nyköping

Post by eskil »

Jag kan aldrig tänka mig stoppa in surt hästskit i munnen...FYFAN!!
Inte suga på brinannde pinnar heller...

men men...
Rökare är också människor men inte lika länge... :D

//Eskil
|Mobil| Eten M500 @ 400Mhz 192MB ram Windows mobile 2003
|Dator| Athlon64 3000+ s939 6600GT Arctic cooling T2 | 1x AC Silencer 64 Ultra TC | 5x Arctic Fan 3 TC
|Äger| En lödkolv lite sladd och en bunt lysdioder
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Har försökt att börja röka flera ggr, men lyckas liksom aldrig gilla det...
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

Slowfly wrote:Jag kan aldrig tänka mig stoppa in surt hästskit i munnen...FYFAN!!
Inte suga på brinannde pinnar heller...

men men...
Rökare är också människor men inte lika länge... :D

//Eskil
Surt hästskit 8) cool kille
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

linc wrote:Snusar (portion, lössnus är imo äckligt) ibland, röker inte. Att jag inte röker har sin förklaring till att jag har astma. Sen gillar jag inte att förpesta omgivningen heller. :p
Snus stinker.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

lither wrote:
linc wrote:Snusar (portion, lössnus är imo äckligt) ibland, röker inte. Att jag inte röker har sin förklaring till att jag har astma. Sen gillar jag inte att förpesta omgivningen heller. :p
Snus stinker.
Man märker inte lika lätt om någon snusar om man jämför med rökdoften man får av cigg.
Men jag tycker snus stinker mer än cigaretter ändå.
Arbete ger frihet
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag har inte sett någon anledning att börja med varken det ena eller det andra.
Kan inget om mycket
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Dissident wrote:Väldigt sällan. Det här med beroende tror jag inte på.
Utan att tro, men rent objektivt, ser bl.a. jag ditt uppenbara beroende av att ha frekventa åsikter på 64bits Dissident.

Vad gäller nikotinberoende; jag rökte dagligen i 30 år. Snusade också i tio av dessa år.
Att lägga av med General gick lätt. Konstigt nog också med kontinuerlig rökning:
En dag på jobbet gick jag ut i minus 22 grader för att suga i mig en cig snabbt.
Insåg i läget att jag faktiskt chikanerar mig själv som individ.

Lade av direkt, inga abstinensbesvär, blev förvånad.
Iofs hade jag aldrig varit röksugen på morgonen genom åren. Men det gick väl sådär 10-15 per dag, Gauloise utan filter, John Silver, Prince, cigariller, pipa, cigarr.

De tillfällen då jag får ett sug efter cig är när jag dricker alkohol, men det kopplar jag inte till nikotinberoende.
Var lite skakad när rökförbudet skulle införas på krogen. Det gick konstigt nog bra det också. Räcker att gå ut o röka 2 eller 3 under en kväll.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

GästenVLHA wrote:
lither wrote:
linc wrote:Snusar (portion, lössnus är imo äckligt) ibland, röker inte. Att jag inte röker har sin förklaring till att jag har astma. Sen gillar jag inte att förpesta omgivningen heller. :p
Snus stinker.
Man märker inte lika lätt om någon snusar om man jämför med rökdoften man får av cigg.
Men jag tycker snus stinker mer än cigaretter ändå.
Japp. Det värsta jag vet är när folk får för sig att ta en prilla i biosalongen. Hallå! Jag har betalat nitti spänn för att sitta med mina vänner i bekväma fåtöljer i en nedsläckt salong framför en tjugometersduk och förhoppningsvis bevittna ett filmiskt mästerverk, _inte_ för att mitt i mörkret plötsligt överraskas av en stickande känsla i näshålan och upptäcka att killen fyra rader bakom mig försöker integrera lite sur, ursäkta basisk getavföring i sitt stackars tandkött... och inte inser att doften sprider sig så lätt som den gör. Är det inte förbjudet på bio/teater och så borde det vara det.

Nu är det ju stanken jag bajsar på mest och inte liksom alla som knarkar nikotin. Beroendet är väl en femma, går det ut över andra är det en annan. Men det gör väl alltid det eftersom det är väldigt besvärligt att gömma sig i en garderob i fem minuter så fort man känner sig lite sugen?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Branstrom wrote:Japp. Det värsta jag vet är när folk får för sig att ta en prilla i biosalongen. Hallå! Jag har betalat nitti spänn för att sitta med mina vänner i bekväma fåtöljer i en nedsläckt salong framför en tjugometersduk och förhoppningsvis bevittna ett filmiskt mästerverk, _inte_ för att mitt i mörkret plötsligt överraskas av en stickande känsla i näshålan och upptäcka att killen fyra rader bakom mig försöker integrera lite sur, ursäkta basisk getavföring i sitt stackars tandkött... och inte inser att doften sprider sig så lätt som den gör. Är det inte förbjudet på bio/teater och så borde det vara det.

Nu är det ju stanken jag bajsar på mest och inte liksom alla som knarkar nikotin. Beroendet är väl en femma, går det ut över andra är det en annan. Men det gör väl alltid det eftersom det är väldigt besvärligt att gömma sig i en garderob i fem minuter så fort man känner sig lite sugen?
Det finns folk som känner liknande mot barn. (Det vill säga, stör sig lika mycket om inte mer på barn som du verkar störa dig på snus.)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Branstrom wrote:Japp. Det värsta jag vet är när folk får för sig att ta en prilla i biosalongen. Hallå! Jag har betalat nitti spänn för att sitta med mina vänner i bekväma fåtöljer i en nedsläckt salong framför en tjugometersduk och förhoppningsvis bevittna ett filmiskt mästerverk, _inte_ för att mitt i mörkret plötsligt överraskas av en stickande känsla i näshålan och upptäcka att killen fyra rader bakom mig försöker integrera lite sur, ursäkta basisk getavföring i sitt stackars tandkött... och inte inser att doften sprider sig så lätt som den gör. Är det inte förbjudet på bio/teater och så borde det vara det.

Nu är det ju stanken jag bajsar på mest och inte liksom alla som knarkar nikotin. Beroendet är väl en femma, går det ut över andra är det en annan. Men det gör väl alltid det eftersom det är väldigt besvärligt att gömma sig i en garderob i fem minuter så fort man känner sig lite sugen?
Nu tycker jag att du är jäv***t barnslig och överdrivande! Men förmodligen så häver du bara ur dig detta för att provosera med en gnutta fördomar och ironi!? ;)
Om fallet inte är så så tycker jag att du kan dra dig tillbaka i frågan och acceptera faktum att snus luktar gott! :-*
Edit 1: Snus luktar i några få sekunder. Dvs under tider snusdosan är öppen för intag.
Rök däremot lutar 1000ggr mer illa och säkerligen 1000ggr längre.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Anzy wrote:
Branstrom wrote:Japp. Det värsta jag vet är när folk får för sig att ta en prilla i biosalongen. Hallå! Jag har betalat nitti spänn för att sitta med mina vänner i bekväma fåtöljer i en nedsläckt salong framför en tjugometersduk och förhoppningsvis bevittna ett filmiskt mästerverk, _inte_ för att mitt i mörkret plötsligt överraskas av en stickande känsla i näshålan och upptäcka att killen fyra rader bakom mig försöker integrera lite sur, ursäkta basisk getavföring i sitt stackars tandkött... och inte inser att doften sprider sig så lätt som den gör. Är det inte förbjudet på bio/teater och så borde det vara det.

Nu är det ju stanken jag bajsar på mest och inte liksom alla som knarkar nikotin. Beroendet är väl en femma, går det ut över andra är det en annan. Men det gör väl alltid det eftersom det är väldigt besvärligt att gömma sig i en garderob i fem minuter så fort man känner sig lite sugen?
Nu tycker jag att du är jäv***t barnslig och överdrivande! Men förmodligen så häver du bara ur dig detta för att provosera med en gnutta fördomar och ironi!? ;)
Om fallet inte är så så tycker jag att du kan dra dig tillbaka i frågan och acceptera faktum att snus luktar gott! :-*
Edit 1: Snus luktar i några få sekunder. Dvs under tider snusdosan är öppen för intag.
Rök däremot lutar 1000ggr mer illa och säkerligen 1000ggr längre.
Jag tycker inte snus luktar särskillt gott heller, t.o.m värre än direkt cigarettrök (dock luktar rökaren och dess kläder för jävligt efteråt)
Kan inget om mycket
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Anzy wrote:
Branstrom wrote:Japp. Det värsta jag vet är när folk får för sig att ta en prilla i biosalongen. Hallå! Jag har betalat nitti spänn för att sitta med mina vänner i bekväma fåtöljer i en nedsläckt salong framför en tjugometersduk och förhoppningsvis bevittna ett filmiskt mästerverk, _inte_ för att mitt i mörkret plötsligt överraskas av en stickande känsla i näshålan och upptäcka att killen fyra rader bakom mig försöker integrera lite sur, ursäkta basisk getavföring i sitt stackars tandkött... och inte inser att doften sprider sig så lätt som den gör. Är det inte förbjudet på bio/teater och så borde det vara det.

Nu är det ju stanken jag bajsar på mest och inte liksom alla som knarkar nikotin. Beroendet är väl en femma, går det ut över andra är det en annan. Men det gör väl alltid det eftersom det är väldigt besvärligt att gömma sig i en garderob i fem minuter så fort man känner sig lite sugen?
Nu tycker jag att du är jäv***t barnslig och överdrivande! Men förmodligen så häver du bara ur dig detta för att provosera med en gnutta fördomar och ironi!? ;)
Om fallet inte är så så tycker jag att du kan dra dig tillbaka i frågan och acceptera faktum att snus luktar gott! :-*
Edit 1: Snus luktar i några få sekunder. Dvs under tider snusdosan är öppen för intag.
Rök däremot lutar 1000ggr mer illa och säkerligen 1000ggr längre.
Snus luktar längre än så. Från det personen öppnar dosan tills någon timme framåt efter han//hon har slängt snuset luktar det förjävligt.

Jag har endast snusat två gånger och fan vilken nicotinkick jag fick.
Men man stinker mer än när man röker så därför snusar jag inte.
Sen är inte heller inte så fräscht att det färgat spott rinna ner för hakan, som det gör på vissa personer.
Arbete ger frihet
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

GästenVLHA wrote:Snus luktar längre än så. Från det personen öppnar dosan tills någon timme framåt efter han//hon har slängt snuset luktar det förjävligt.
Svar nej och det vet du oxå! ;)

GästenVLHA wrote:Men man stinker mer än när man röker så därför snusar jag inte.
Sen är inte heller inte så fräscht att det färgat spott rinna ner för hakan, som det gör på vissa personer.
Man stinker väl ffs ändå inte mer än när man röker. Vart du får din lilla infotripp ifrån det är mig en gåta! :o
Kan man inte sköta snusandet får man självklart finna sig i att bli sedd som äcklig. SVårare än så är det inte.
Liknande fall finns ju *eeh dooh* på alla områden. Tex. folk som inte sköter sin hygien, äter som en gris (bokstavligen)..listan kan göras lång! ;)
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Jag tycker nog ändå att lukten av snus, alltså den mest intensiva lukten sitter i längre än cigarettrök.
Arbete ger frihet
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

GästenVLHA wrote:Jag tycker nog ändå att lukten av snus sitter i längre än cigarettrök.
Vart skulle den sitta i? Mig veterligen fastnar inte snuslukt på kläder, möbler, eller andra fasta ytor. Iaf så är det omärkbart för människans luktsinne.
Visst det luktar några sekunder, men mer är det inte.. :)
Post Reply