Klocka

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
-=aj@x=-
Posts: 179
Joined: 2004-08-02 0:05:29

Klocka

Post by -=aj@x=- »

Har en gammal skräp dator liggandes här som jag nu har bestämt mig för att utföra diverse experiment på. Det är en celeron II lr något sånt. Och jag lyckades klocka den från 200mhz till 375, men i BIOS kan det inte gå längre än 333mhz ??? Hur gör jag då? Tänkte kolla vart den ultimata gränsen ligger då jag har mer än råd att förlora denna dator :D

Glömde nästan...vart kan jag få tag på ett program för klockning och så för väldigt mycket äldre datorer, om någon vet ? ?!?
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Processorn kan väl inte klocka mer då, den är helt enkelt för gammal.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

Byt plankan Bios har ett max har du bättre bios kan du nå högre höjder, jag förmodar detta är slott 1.

Mitt tips är att byta planka helt enkelt, bästa plankan som någonsin gjorts enligt många abit ab bh6 som kostar nu ca 170 pix + porto.Om du vill kan du flasha bioset till 1.1 1.0 är standard men, komm ihåg Bioset är inte krasch säkrat :P
Ha en startdiskett ifrån 98an redo bara, hoppas att inget strular och testa flasha nya krash säkra grejer först.

Man får enkelt upp en PII (slott 1) 266 @ 391 mhz med denna planka inga problem, bara tar lite tid några ggr så att säga.Dem bråkas lite med en och vill inte vara med på noterna ibland.Eller jag tänkte 500 @ 700 mhz någonstans.En liten fläkt 2 volt 35 grader kall hehe @ 391 mhz öppen multipler har du och allt.
Men sedan kan man sätta på en powerleap adapter så har du socket 370 istället och kan nå störda höjder med detta bioset 600% klock är värst just nu, med fläns fläkt och buntband.

Lycka till
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
User avatar
-=aj@x=-
Posts: 179
Joined: 2004-08-02 0:05:29

Post by -=aj@x=- »

slackarn wrote:Byt plankan Bios har ett max har du bättre bios kan du nå högre höjder, jag förmodar detta är slott 1.

Mitt tips är att byta planka helt enkelt, bästa plankan som någonsin gjorts enligt många abit ab bh6 som kostar nu ca 170 pix + porto.Om du vill kan du flasha bioset till 1.1 1.0 är standard men, komm ihåg Bioset är inte krasch säkrat :P
Ha en startdiskett ifrån 98an redo bara, hoppas att inget strular och testa flasha nya krash säkra grejer först.

Man får enkelt upp en PII (slott 1) 266 @ 391 mhz med denna planka inga problem, bara tar lite tid några ggr så att säga.Dem bråkas lite med en och vill inte vara med på noterna ibland.Eller jag tänkte 500 @ 700 mhz någonstans.En liten fläkt 2 volt 35 grader kall hehe @ 391 mhz öppen multipler har du och allt.
Men sedan kan man sätta på en powerleap adapter så har du socket 370 istället och kan nå störda höjder med detta bioset 600% klock är värst just nu, med fläns fläkt och buntband.

Lycka till
Tackar tackar för hjälpen ! :D
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Vad har moderkortet för nordbrygga? Känns som det är en LX440-krets och som inte stödjer 100 MHz FSB.
Post Reply